Fersking (anbefaling av litteratur)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
TomTucker
Innlegg: 1
Registrert: 17 sep 2010 18:58

Fersking (anbefaling av litteratur)

Legg innav TomTucker » 18 sep 2010 03:48

Heisann, lurte på om dere kan anbefale meg en bok om kondisjonstrening?

Er en slapp student på 23 som ikke har trent siden jeg ga opp fotballen for 6 år siden. Har slitt både med schlatters og hadde begynnelse på en betennelse i leddbåndene som jeg fikk behandling for. Så jeg er ute etter en bok som kan gi meg forslag på hvordan jeg skal trene for å unngå skader (er redd for kneet), treningsprogram, teknikk og slike ting.

Målsetningen er å starte med kondisjonstrening og forbedre helsen.

Lurte å starte på dette http://www.runnersworld.co.uk/beginners/get-started-schedules---midrange/47.html
treningsprogrammet til jeg får mer kjøtt på beina. Eller er det andre programmer som kan anbefales for en utrent?

Kommer nok til å kjøpe meg en pulsklokke for å kunne trene på riktig intensitetsnivå.

Johnny Puma
Innlegg: 304
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Fersking (anbefaling av litteratur)

Legg innav Johnny Puma » 18 sep 2010 10:15

TomTucker skrev:Heisann, lurte på om dere kan anbefale meg en bok om kondisjonstrening?

Er en slapp student på 23 som ikke har trent siden jeg ga opp fotballen for 6 år siden. Har slitt både med schlatters og hadde begynnelse på en betennelse i leddbåndene som jeg fikk behandling for. Så jeg er ute etter en bok som kan gi meg forslag på hvordan jeg skal trene for å unngå skader (er redd for kneet), treningsprogram, teknikk og slike ting.

Målsetningen er å starte med kondisjonstrening og forbedre helsen.

Lurte å starte på dette http://www.runnersworld.co.uk/beginners/get-started-schedules---midrange/47.html
treningsprogrammet til jeg får mer kjøtt på beina. Eller er det andre programmer som kan anbefales for en utrent?

Kommer nok til å kjøpe meg en pulsklokke for å kunne trene på riktig intensitetsnivå.


Du kan godt starte på dette programmet, men som det står skrevet er progresjonen på programmet en del høyere enn "standard" (du skal jogge en time allerede etter 7 uker). Hvis formen er helt bånn ibøtta ville jeg valgt et annet program, alternativt kjørt hver uke 2 ganger, slik at totalen blir 16 uker.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Fersking (anbefaling av litteratur)

Legg innav trygvan » 18 sep 2010 10:43

Enig med Johnny Puma her, mulig det faktisk er litt for rask progresjon hvis du er redd for skader.

Det skal være bra å bruke de første ukene til å bare ta gåturer, fordi dette styrker skjelett og ledd, samtidig som du "slipper" å få en for rask utvikling for øvrig (som skjelett og ledd ikke klarer å henge med på). Du får også inn en treningsrutine, noe som bør være det første fokuset.

Løplabbets program for nybegynnere er kanskje et lite hakk mer "riktig" ift dette enn det du pekte til. Du kan se det her:
http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Lykke til!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester