Knuts røykestopptråd

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
knut

Knuts røykestopptråd

Legg innav knut » 19 sep 2010 21:43

Etter å ha hatt lyst til å slutte med nikotinen i mange år og mange mislykkede forsøk kliner jeg til igjen og prøver på nytt. Denne gangen skal jeg ikke slutte til evig tid men ha et opphold frem til 28.oktober. I perioden frem til den datoen skal jeg heller ikke innta godis, drikke kaffe eller alkohol fordi røyken hører liksom til dette og alle gangene jeg har sprukket har det vært i forbindelse med alkohol. Målet for avholdet er å gjøre min uoffisielle tid på 16:50 rundt Sognsvann offisiell innen utløpsdatoen. Nåværende offisielle pers rundt Sognsvann er på 19:28, som ble satt i fjor med 18 timer opphold fra siggen.

Dag 0 Forberedelser
- Tok tiden jeg brukte på å lage filter, rulle røyk og røyke den (ca 10 minutter). Dette blir én treningsenhet.
- Alt røykestash ble kastet.
- Kaffetrakteren fikk en omgang med rens før den forsvant inn i skapet.
- Innholdet i flaskene i barskapet forsvant ned i do.

Fra og med midnatt starter min korte karriere som avholdsmann, helsefrik og treningsidiot :?

workingclasshero

Re: Knuts røykestopptråd

Legg innav workingclasshero » 19 sep 2010 22:22

da jeg sluttet med snus tok det meg en evighet å slutte å dagdrømme om å ta en pris. drømmer fortsatt om det om natta innimellom (nå 1 år og 354 dager siden kutten). Tok omtrent ett år før jeg ikke savnet det mer.

nå er jo dette bare en kort pause, men du utsetter deg jo for de fem verste ukene i kutten :geek: (kanskje du 28. okt. finner ut at det er like greit å fortsette mens leken er så godt i gang?? :D )

min erfaring er at når man ikke kan ha snus (sikkert samme med røyk) i munnen, så kompenserer man med å kline inn andre ting. Jeg gikk litt opp i vekt men klarte å holde det på et akseptabelt nivå ved å pimpe litervis med lettbrus daglig. Samt at jeg i en overgangsperiode brukte slik nikotinfri snus, bare for å ha noe å putte oppi.

lykke til!

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 19 sep 2010 22:41

Lykke til.

Husk at du ikke er en fyr som holder på å slutte med røyk, alkohol og snop.

Du er ikke lenger en fyr som røyker, drikker alkohol og spiser snop.

Minne seg på det, var nøkkelen for min del.

Mvh
Knut

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 20 sep 2010 00:04

Lykke til. Var det selv for 6-7 år siden. Fikk tilbake astmaen min og alle pengene mine gikk med til det så valget var lett. MEN det var ikke enkelt. Sprekker i perioder fortsatt, men dog mest i helger med mye fyll og fanteri. Er nok smart å holde seg unna alkohol og andre ting som trigger røykesuget.

Klarer du det så er det absolutt verdt strevet :D
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Onyx

Legg innav Onyx » 20 sep 2010 08:35

Lykke til! Det der er ikke lett, men belønningen blir stor - skal ikke se bort fra at du bestemmer deg for å gjøre den midlertidige kutten permanent!

perheske

Legg innav perheske » 20 sep 2010 12:26

Det var visst lurt å aldri begynne.......

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 20 sep 2010 18:35

Takk og takk :)

Dag 1 gikk egentlig ganske greit bortsett fra at jeg var über grinete om morgenen fordi jeg ikke fikk den vanlige literen med kaffe, men uten kaffe var det lite røyksug. Fikk et voldsomt røyksug etter lunsj som gav seg av et glass vann. Så ble det lett jogging til og fra jobb med PCen på ryggen ca 3 km hver vei på ca 23 minutter.

bjørge

Legg innav bjørge » 21 sep 2010 08:56

Det er kanskje med deg som med kollegaen min fra 20 år siden da noen skulle gi råd om hva han burde gjøre for å klare å holde seg:
"Du, jeg trenger absolutt ikke råd. Er det noe jeg kan, er det å slutte å røyke. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gjort dét."

Ellers har jeg stror tru på å erstatte den synden med en annen en, som f.eks. å begynne å snike på trikken eller noe annet som får deg til å føle deg nasty. Det er masse fæle ting å gjøre der ute som er mer tilfredsstillende enn å røyke.

Lykke til, Knut !

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 22 sep 2010 22:18

Takk for tips Bjørge!

Dag 2 tirsdag gikk stort sett greit bortsett fra en venn som absolutt ikke aksepterte mitt midlertidige avhold og jeg ble nærmest tvunget i en flaske øl, så ble det også noen trekk av et par røyk. På vei hjem hoppet jeg av bussen noen stasjoner før og løp nesten alt jeg kunne opp den 935 meter lange bakken hjem til ny pers. Deretter 4 store hamburgere til middag med masse stash på høykant rett ned.

Dag 3 onsdag bommet jeg to sigaretter og bare pattet på de uten å inhalere. De stinket! Dagens løp på SRM gikk ikke noe fortere men det virket lettere for beina enn tidligere. Har hatt nærmest søvnløse netter siden dag 1 og magen har slått seg vrang.

astrom

Legg innav astrom » 23 sep 2010 19:34

Läste en bok av Alan Carr "ändeli ikke röyker" rekomenderas!
Sluta själv efter 20 år som stor rökare sista januari,
löpte Birken nu på 2,17 med en skadad tå,så bara stå på

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»