Er skoindustrien avslørt?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Er skoindustrien avslørt?

Legg innav antoess » 04 feb 2010 10:20

I dagens Finansavisen kommer det fram påstander om at skoindustrien har lurt oss siden 70-tallet. Stadig mer oppbygde og dempede sko har i stedet for å spart oss for problemer med føttene, ført til mer flatt løpesteg og mer skader.
Dette er noe som har vært diskuttert tidligere på gamle forum, og som jeg har påpekt flere ganger. Diskusjonen om barfot-løping går ut på noe av det samme.
Link til artikkel på nett her:
http://www.hegnar.no/publikasjoner/fina ... 409043.ece
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Re: Er skoindustrien avslørt?

Legg innav g.stava » 04 feb 2010 10:35

jeg rekne meg blant såkalt vanlig innen folket :roll: og jeg syns vi blir lurt hele tiden av noen såkalte eksperter og andre luringer :x
men de er vel noe rart om skoindustrien skulle lure noen? hva skulle dem tjene på de?

rehoff

Legg innav rehoff » 04 feb 2010 11:17

Her har jo Finansavisen gitt en "ekspert" som vil markedsføre sine egne sko komme med en masse negativ omtale av konkurenter. Denne "eksperten" har jo alt å vinne på å komme med negativ uttale av konkurenter. Nå har ikke jeg lest hele artikkelen i Finansavisen, kun det som stor på henvist side på Hengar online, men fra mitt ståsted så er det dårlig å ikke la andre skoprodusenter uttale seg.
Jeg kjøper nok ikke argumentene fra "eksperten" om at vi er lurt.

zimmy

Legg innav zimmy » 04 feb 2010 11:27

rehoff skrev:Her har jo Finansavisen gitt en "ekspert" som vil markedsføre sine egne sko komme med en masse negativ omtale av konkurenter. Denne "eksperten" har jo alt å vinne på å komme med negativ uttale av konkurenter. Nå har ikke jeg lest hele artikkelen i Finansavisen, kun det som stor på henvist side på Hengar online, men fra mitt ståsted så er det dårlig å ikke la andre skoprodusenter uttale seg.
Jeg kjøper nok ikke argumentene fra "eksperten" om at vi er lurt.

Vel, mannen løper i hvert fall styggfort:

http://spindel.oslonett.no/weblisher/we ... &aid=88221

Kjerun

Legg innav Kjerun » 04 feb 2010 11:46

Så en dokumentar om temaet i høst, der hadde de med en mann som nå løpp maraton barbent og ikke hadde vært skadet siden han startet med det. De hadde også interjuer med ortopeder og sportsleger, og de kunne dokumentere at anntall skader ikke gikk ned selv om kvaliteten på skoene tilsynelatende var mye høyere nå. Men de fant ingen entydig årsak i sko, de var også inne på at i dag er det bl. annet langt flere overvektige og utrente som løper enn tidligere. Personlig tror jeg ikke skoindustrien er værre enn andre, litt sunn skepsis er alltid lov, og å løpe maraton eller kortere distanser barbeint er ikke aktuelt for meg!!

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 04 feb 2010 13:41

At sko med god demping og støtte hjelper mot skader har vært en etablert sannhet blant folk flest så lenge jeg har hørt om joggesko. Jo mer demping jo bedre. Jeg har også hatt denne oppfatningen fram i fjor.

Nå har jeg lagt mengdeskoa på hylla, og har ikke savnet de et sekund. Men jeg ser at andre her i bygda sverger til nimbus og kayano både på intervaller og roligturer, i den tro at dette forhindrer skader. Der er jeg uenig, trente løpere vil ha stor gevinst på å løpe med lettere sko med mindre oppbygging.

Tror jeg vil si meg enig med det Kjerun sier. Antall skader har økt på grunn av utviklingen av fysikken til folk flest, og ikke pga at skoa har blitt dårligere. Om man er godt over 90 kilo og utrent så er skaderisikoen stor uansett hvilke sko man benytter, hvis man ikke er forsiktig og trener seg gradvis opp.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 04 feb 2010 13:48

Jeg heller bruker kun lettvektere med god demping. Mengdetrening blir altfor stive sko og ødelegger løpsfølelsen.
Eneste paret man kan til nød kalle mengdetrening jeg bruker nå om dagen er Mizuno Cabrakan (fjell/vintersko) ..
Ellers bruker jeg 2 lettvektere i rotasjon - Saucony Tangent 3 & Mizuno Elixir 4.
På harde vinterdager/vått/slaps bruker jeg Cabrakan - intervaller og race kjøres med Saucony Fastswitch 3.

Dessuten er de mengdetreningssko så dyre også :) Ikke synes jeg de holder noe særlig lenger heller.

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 04 feb 2010 14:20

uansett hva type sko, så bruker en ihvertfall sko :) og da er de vel de samme for skoprodusentene.
jeg kjøpte mine første joggesko på 70 tallet og der var ikke mye demping. på den tiden reiste jeg til sjøs og i hjemme perioden løp jeg i parken rundt på festningen i halden, og de var mest på gress og grus! allikevel ble jeg øm på skinnleggen, og jeg hadde ikke sånn sitte i stolen jobb til sjøs :) og når sko med demping kom ble de mye bedre for meg. men de er ein her karmøy som tåle alt :D så for noen heldige går vel alt bra :)

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 04 feb 2010 15:33

Vi må ikke glemme å tenke sjøl heller. Vi forlater oss på som blir sagt og skrevet uten å tenke -føle etter hvordan kroppen vår reagerer.
Nåt jeg begynte å løpe med 50!!!! så sa de at du må ditten og du må datten , men jeg løp på de letteste minst polestrete og dempede skoene og var mest skadefri av alle rundt meg, men alle er ikke likt bygd-vekt høyde o.s.v.
Så fort jeg f.eks. merker en antydning til lette knesmerter så forandrer jeg fotstiling for å se kommer det av det eller er det skoens såle som hever min fotsåle anderledes. Vi må bli mer oppmerksomme på oss selv.
Og det i det meste vi foretar oss.
Også mat som blir diskutert her , fett eller karbo.
Vi er oss selv nærest.
Beste hilsener fra Turbo som har blitt dyvelig forkjælet, uff!

Brukeravatar
bjorn

Legg innav bjorn » 04 feb 2010 15:37

Olav Sveen, som her er intervjuet av Finansavisen, stod det et intervju med i Kondis nr 4-2009. I samme nummer hadde Sveen dessuten selv skrevet en lengre artikkel om løping og løpesko.

Kritisk syn på dagens skoindustri er for øvrig ikke noe nytt. Og med dette er det atter anledning for å trekke fram Gordon Piries bok "Running fast and injury free". Den engelske storløperen som på 1950-tallet satte flere verdensrekorder rettet kraftig kritikk mot skoindustrien i boka som ble publisert etter at han selv døde i 1991. Boka ligger fritt tilgjengelig på nettet, for den interesserte.
--
Hilsen Bjørn

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»