Er skoindustrien avslørt?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bemex
Sted: Trondheim

Re: Er skoindustrien avslørt?

Legg innav bemex » 04 feb 2010 21:01

Har også kuttet ut mengdetreningssko....fikk vondt i beina på langturer med de så nå løper jeg kun med lettvekts sko. Skoindustrien er som andre industrier/bransjer de må komme med nye modeller hvert år for å selge mer....Har liten tro på at en løper så mye fortere med de nye modeller.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 04 feb 2010 22:14

g.stava skrev:uansett hva type sko, så bruker en ihvertfall sko :) og da er de vel de samme for skoprodusentene.

Det blir kanskje vanskelig å kreve 2.000,- for et par sko som ikke har noe hokus-pokus i sålen?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 04 feb 2010 22:46

Korak skrev:
g.stava skrev:uansett hva type sko, så bruker en ihvertfall sko :) og da er de vel de samme for skoprodusentene.

Det blir kanskje vanskelig å kreve 2.000,- for et par sko som ikke har noe hokus-pokus i sålen?

nå er de flere enn skoprodusentene innblandet i disse 2000 kronene, sånn at hele banden vil vel ha sitt. syns alle type produsenter klage på at fortjensten er dårlig jeg.
jeg er nå innom sportsbutikker stadig, og ser nå joggesko til +-200 kroner, men personlig ville jeg vel ikke brukt disse til hage arbeid engang :lol: vi mobbet en i treningsgruppa vår for at han kjøpte joggesko hos handelslaget til 49.50 :lol:

Brukeravatar
Jan Olav
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg innav Jan Olav » 04 feb 2010 23:31

Syns www.sportsscientists.com har mye bra informasjon - forskningsbasert og herlig fritt for synsing.

Noen linker om temaet:
http://www.sportsscientists.com/2010/01 ... shoes.html
http://www.sportsscientists.com/2008/01 ... nique.html

Noen som har lest seg opp?

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 05 feb 2010 13:11

Da jeg begynte å løpe på lette mengdesko, fikk jeg vondt på hoftekammen. Årsaken var at jeg overpronerte, noe som bare skjedde med de lette skoene. Mengdesko med mye stabilisering gir ikke samme problem. Jeg kan ikke tenke meg at dette problemet forsvinner om jeg skulle løpe barfot, men kanskje gjør det det, hvis jeg skulle løpe på forfot? Er det slik at alle på forumet som løper bare på lette sko enten ikke har pronasjonsproblemer eller løper på forfot?

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 05 feb 2010 13:21

Linda skrev:Da jeg begynte å løpe på lette mengdesko, fikk jeg vondt på hoftekammen. Årsaken var at jeg overpronerte, noe som bare skjedde med de lette skoene. Mengdesko med mye stabilisering gir ikke samme problem. Jeg kan ikke tenke meg at dette problemet forsvinner om jeg skulle løpe barfot, men kanskje gjør det det, hvis jeg skulle løpe på forfot? Er det slik at alle på forumet som løper bare på lette sko enten ikke har pronasjonsproblemer eller løper på forfot?

Nei, jeg overpronerer kraftig. Men løper kun med lette sko. Men jeg overpronerer faktisk MER når jeg låper på forfot vil jeg påstå? Hvis andre vil se mitt overproneringssteg så kan det sees her -> http://www.youtube.com/watch?v=6XrS6Obl ... r_embedded

Det er i siste delen av video jeg løper på "forfot"

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 05 feb 2010 14:15

EspeN skrev:Nei, jeg overpronerer kraftig. Men løper kun med lette sko. Men jeg overpronerer faktisk MER når jeg låper på forfot vil jeg påstå? Hvis andre vil se mitt overproneringssteg så kan det sees her -> http://www.youtube.com/watch?v=6XrS6Obl ... r_embedded

Det er i siste delen av video jeg løper på "forfot"

Kikket på videoen din, og tenkte litt på følgende bilde:
Bilde
Lurer på om overproneringen din blir forsterket av at du vrir forfoten litt ut? Nå er jeg aldelesen ikke noen ekspert på løpesteg, men du kan jo se på det. Om man løper på tynt lag nysnø så kan man enkelt sammenligne med bildet over.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 05 feb 2010 14:44

Når man lander på forfot så er ikke overpronering noe problem. Det er snarere en fordel, da det demper landingen mot bakken.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 05 feb 2010 15:14

Korak skrev:Når man lander på forfot så er ikke overpronering noe problem. Det er snarere en fordel, da det demper landingen mot bakken.

Godt poeng - det har jeg ikke tenkt på.

Sodalo: Du har nok helt rett i dine antagelser, men greia er at de som er slik som på det "uøkonomiske" bildet ditt ofte overpronerer (slik jeg gjør)
Jeg prøver å løpe så mye rett frem som mulig - men HELT rett frem som en strek føles HELT unaturlig for meg...

tomilevat

Legg innav tomilevat » 06 feb 2010 12:39

Elementære fysiske lover. Ikke tåkeprat, ikke synsing. Be skoselgeren å montere en vibrasjonsmåler på tredemøllen før du analyserer steg og prøver nye skoalternativer. Ta med deg deg dine gamle nedslitte løpesko. Test selv: Sammenlign. Varier steget og farten på båndet. Prøv barbeint eller i sokkelesten. Det skoparet som gir minst vibrasjon gir minst støt og best demping i forhold til ditt personlige steg. Dersom selger ikke har eller vil skaffe slikt nøytralt måleutstyr så vandrer vi inn i tåka igjen.
For de som søker sannheten gjennom forskningsresultater: http://bjsm.bmj.com/content/early/2008/ ... 0.full.pdf
Les deg gjerne opp, men kritisk sans er en betingelse.

Dempingen i moderne løpesko fungerer best under en stålsøyle som slippes loddrett mot underlaget. Problemet for skoindustrien har vært å finne løsninger som fungerer optimalt på levende mennesker i bevegelse framover. Unntak: ”Adidas ground control system” for hælløpere. Større fart, større problem å dempe. Vi er noen avanserte skapninger. Test selv: med og uten bind for øynene hopp ned fra forskjellige høyder. Forskjellige sko og barbeint. Få også hjelp slik at avstanden til underlaget er ukjent når du hopper (10-20-30-40cm, ikke meter!).
Hva lærer du?
Er det mulig i dagens samfunn å koke tåkeprat, forskning, reklame osv ned til en kjerne av sannhet? Når en sosialdemokrat ikke kan svare ja eller nei på et ja eller nei spørsmål som: har du aksjeinteresser i det firmaet? Må vite at svaret er: ”i følge et nedsatt utvalg har jeg ikke det. Rapporten er tilgjengelig for alle” (=demokrati?). Her fungerer ihvertfall dempingen...

Kan vi stole på fysiske lover? På makteliten? Stålsøyler som demper like lite som luft? La oss minnes menneskene som hoppet i avgrunnen og de som befant seg under da dempingen og demokratiet sviktet.

http://www.youtube.com/watch?v=PZKS73tNVL8
http://www.youtube.com/watch?v=M4YsLnIFEr4

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»