Hjelp, Halvmaraton ble et mareritt

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
rask_somF

Hjelp, Halvmaraton ble et mareritt

Legg innav rask_somF » 30 sep 2010 09:14

Kroppen fungerte perfekt, fant en fin fart og koste meg de første 9K. Da jeg løp ned Karl Johans gate begynte det å "svi/brenne" under bena, videre ut mot Skøyen ble dette bare verre. Dette gikk over til krampe i begge fotsålene, smertene ble helt j..... det ble en blanding av å løpe/gå de 6 siste K. Har tenkt litt (les mye) over dette i etterkant siden det er første gang jeg har opplevd dette, kan det være underlaget som var grunnen til dette. Når man kommer til Karl Johans gate løper man på brustein som er veldig forskjellig fra asfalt, om det er det som er tilfelle er det muligens noen som har gode tips på hvordan man bør løpe/tenke på når man møter dette underlaget. Jeg har det siste året løpt ca. 230mil halvparten av denne treningen er på asfalt, ellers terreng og grusvei og som nevnt tidligere denne type smerte har jeg alldri opplevd før. Jeg har løpesko som beregnet på asfalt kjøpt på Løplabbet så jeg regner med at dette ikke er problemet eller... brukte xsocks som jeg også mener er bra strømper å løpe i. Håper på gode tips og tilbakemeldinger. Er det andre som har opplevd det samme?

bjornh

Re: Hjelp, Halvmaraton ble et mareritt

Legg innav bjornh » 30 sep 2010 10:32

Hei svetho

Opplevd det samme? Det skal jeg love deg! Under helgens Oslo maraton fikk jeg noen av de samme smertene som deg. Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke fikk krampe i føttene, ei heller måtte jeg gå på grunn av dette. Men ”vondt” er bare fornavnet, og etter løpet hadde jeg trøbbel med å trå ned på foten.

Her er min historie, krydret med teorier om hvorfor det ble som det ble

Jeg løp helmaraton, og brukte de skoene jeg bruker på 98% av alle mine løpeturer; nemlig Mizuno Wave Ronin. Disse er laget for å oppnå en optimalisert løpsfølelse, det vil si, lite demping (dog ikke så lite som mange av konkurrentene). Mine føtter er vant til disse skoene, og jeg bruker de alltid når jeg skal løpe korte og raske (rask = et relativt begrep ;) ) turer.
Det jeg ikke har gjort for mye av i 2010 er å løpe lange turer. De få langturene jeg har gjennomført har jeg brukt andre sko, men unntak under St. Olav Ultra – da løp jeg nemlig med Mizuno Wave Ronin (uten å få plager under føttene).

Dagen før Oslo maraton foretok jeg noen grep for å bli kvitt litt træl under begge føttene (= amatørtabbe av de sjeldne!). Dette førte til at jeg stilte til start med en altfor tynn, naturlig såle under føttene.

Okay, starten gikk, og alt gikk fint, men etter ca. 15 km kom den sviende smerten som du også beskriver. Av en eller annen grunn svei det kun under venstre forfot, men ille var det likevel! Jeg forsøkte å løpe på kanten av foten, krølle tærne og i det hele tatt…Men det ble bare verre og verre. Det toppet seg da jeg løp på betongen og brosteinen på Karl Johan, og ikke minst på brosteinpartiet rundt festningsplassen. Her var det så vondt at jeg hadde problemer med å bevege meg. Jeg løp på kanten av sålen, og det var ikke helt enkelt, særlig ikke på det ujevne brosteinpartiet de siste 500 meterne før vending.

Smertene var en stund konstante, men etter hvert ble det mye verre. De siste 15-20 km var rett og slett smertefulle!
Nå skal jeg ikke skylde på dette når det gjelder sluttiden min, og hvorfor jeg dabbet av etter halvgått løp. Jeg har nemlig altfor lite langkjøring i kroppen til å holde åpningsfarten en hel maraton. Derfor var det ventet at spensten i steget døde ut omtrent da den sviende smerten kom snikende. Men det ble jo ikke akkurat enklere å holde farten oppe når jeg nesten ikke klarte å trå ned på venstre fot…..

Det hører med til historien at jeg er tverrplattfot, noe som fører til at jeg nesten ikke har en naturlig fotbue. Årsaken til dette er fotballrelatert. Jeg har nemlig spilt fotball i 35 år, og svært mange fotballspillere sliter med akkurat dette.
Dette fører til at jeg må være nøye med valg av sko, og ikke minst såle. Siden jeg også er bred over lesten passer alle Mizunomodeller meg meget bra. Når det gjelder Mizuno Wave Ronin er denne veldig lav i mellomsålen, og man nærmest klasker forfoten i asfalten. Mange som løper med Mizuno Wave Ronin kommenter nettopp denne lyden.
Men er man veldig ”oppå” er disse skoene perfekte. Da danser man av sted, og merker lite til at det er tynt i forfoten. Men det er klart; etter en stund (les: mange kilometer) får føttene mye juling, og er man i tillegg tverrplattfot er det heller tvilsomt om Mizuno Wave Ronin er skoene for deg (les: meg). Topper man det ved å fjerne træl under føttene dagen før en maraton ber man om trøbbel.....
Og det fikk altså jeg!

I dag sitter jeg her med en stor og dyp vannblemme midt under forfoten på venstre bein. Den var ikke god å løpe med på søndag, og på mandag og tirsdag var det heller ikke behagelig å trå ned på det beinet.
Men tiden leger alle sår, også vannblemmer, så nå har jeg fått ny hud og ser lysere på tilværelsen :D

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg vil altså ikke skylde på brostein når det gjelder den sviende smerten. Hos meg var det nok andre faktorer som fremprovoserte smerten.

Ps. XSocks opplever jeg som altfor tykke å løpe med, men det er nå min personlige mening……
Kondisjonshilsen fra
Bjørn Hytjanstorp

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 30 sep 2010 11:45

Det kan også skyldes asfaltløping generelt. Begge mine HM i Göteborgsvarvet har jeg fått vondt under fotsolen etter 15km. Heldigvis ikke så ille som beskrevet over. Forresten løp jeg begge gangene på lette sko. På maraton skal jeg satse på sko med mye demping som jeg også bruker på langturene.

Brukeravatar
rask_somF

Legg innav rask_somF » 30 sep 2010 11:49

Takk bjornh for svar,

NB! Dette var mitt første halvmaraton, jeg satte dette målet for 1 år siden, sluttid ble litt over 2t.
Jeg løper med Nike Air Zoom Structure Triax 13+ og har overpronasjon, Odd fra løplabbet har hjulpet meg med å finne frem til dette skoparet. Mulig jeg skulle prøvd et annet skomerke med andre såler? XSocks opplever du som altfor tykke å løpe med det er, jeg føler de er gode når jeg skal løpe lengre turer. Løper jeg kortere turer ca. 10K bruker Gore running Socks.
Sist redigert av rask_somF den 05 okt 2010 06:52, redigert 1 gang totalt.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 30 sep 2010 13:07

Hvis du har såpass store problemer med knærne bør du kanskje vurdere å kutte ut løping på asfalt. Det finnes også konkurranser på skogsstier som f. eks. Femundløpet.

Agnes

Legg innav Agnes » 30 sep 2010 13:50

Jeg er også tverrplattfot, som Bjørn, og har opplevd akkurat de smertene du beskriver. Jeg er avhengig av riktige sko, samt innleggs-såler fra Medicus Plesner.

Det er virkelig dritvondt, jeg ville omtrent kutte av meg foten da det var som vondest.

Det var viktig med hvile en periode for å kurere "vondten" (ca. 1 uke - like lenge som vondten hadde vart), og jeg tok en ibux-"kur" for å ta betennelsen de første dagene av denne hvilen. (Ikke alle tåler ibuprofen, men jeg antar at du med din historikk er ganske dreven på medisin.

Agnes

Legg innav Agnes » 30 sep 2010 13:51

Jeg opplevde det forresten på vinterføre, kanskje det er hardere? Eller så var det pga vinterskoene.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 30 sep 2010 15:07

Jeg kan ikke skylde på sviende føtter for at det gikk saktere og saktere på maraton søndag. Da Bjørn kom sigende mot slutten påpekte han at spensten var dårlig hos begge. Jeg skulle til å si at vi hadde spenst som ei ku i kalvingstiden, men fikk det ikke fram...
Når det gjelder sviende føtter, har jeg opplevd dette hver gang på Bislett 24-timers. Etter noen timer begynner det å svi på puten i forfoten. Fra 10-12 timer og utover blir det gradvis mer ømt, og etter hvet har det kommet vannblemmer. Da jeg sist gang fullførte med løping hele veien, ble det store blemmer som gikk hull på etter hvert. Inntil da var det en sviende følelse som om det brant under beina. Har lurt litt på hvorfor det kommer bare der, og aldri har hatt lignende problemer andre steder. Tilsvarende lange løp har jo gått på mer vekslende underlag, så det kan være ensidig asfalt eller tartan som forårsaker dette når du ikke er vant til det. Seks timer på asfalt på vei har aldri gitt slike følelser, men det var etter så lang tid problemene kom på Bislett.
Blir spennende å se om jeg unngår samme problemer på Bislett i år :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

knutspeed

Legg innav knutspeed » 30 sep 2010 16:40

hadde også d**ttvondt under føttene etter ca 25k. Tverrplattfot, overpronerer, men mest når jeg er sliten. Løp i structure triax 13+ som kun var "innløpt" før dette. Men jeg har aldri opplevd dette før i triax'ene (riktignok var de forrige 12'ere..). Forskjellen var at hos meg gikk det bort, dvs resten av beina var også så vonde at det egentlig ikke spilte noen rolle - dessuten var det maratondebut så jeg ventet på noe sånt :-)

Det morsomme er at tirsdag og i går hadde jeg "recovery" turer på drøye mila - og hadde lyst på noe MYKT under føttene. Så bare på pur F brukte jeg mine feilinnkjøpte Zoom Vomero, som visstnok er nøytrale/mot suppinasjon. Guess what? No problems, no vondter...

Hvor langt må man løpe kontinuerlig før pronasjon og feil sko gjør utslag? Mine forrige par var Zoom Elite, de har vært fantastiske, men er nå døde etter nesten 100 mil.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»