Sub 3 timer mulig for meg? Hvis ja hva skal til?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
manna

Sub 3 timer mulig for meg? Hvis ja hva skal til?

Legg innav manna » 01 okt 2010 15:04

Bakgrunn: 39 år, 179 cm, 73 kg. 3.22 på maraton satt i Oslo. Løp på 3.38 i fjor. Har løpt i snart tre år. Har løpt to maratoner i år og løpt intensivt to åtte ukers perioder i forkant av disse. Typisk uke inneholder da fem løpeøkter etter følgende mønster: Langtur på 30 km pluss med 3-8 km i maratonfart på slutten av økten, to eller tre harde økter intervall eller terskel (typisk 6-12 km med ganske høy puls) resten rolig. Resten av året har jeg løpt to til tre ganger i uken, en intervalløkt og en løpetur på ca 10 km. Jeg har gått på ski et par ganger i uke når det har vært snø. Jeg har ikke trent noe styrketrening.

Tanke jeg leker med: Sub tre timer i Berlin i 2011.
Ønsker synspunkt på hvorvidt det er mulig for meg samt innspill på hva det eventuelt vil kreve av meg.

manna

Re: Sub 3 timer mulig for meg? Hvis ja hva skal til?

Legg innav manna » 02 okt 2010 06:18

Kom over denne
http://www.sub3hour.com/guide.shtml

Marathon.se har også et tretimersprogram som gir indikasjoner
http://beta.marathon.se/grundprogram/25966/1

Det har jo også vært en god diskusjon på forumet, selv om trådstarteren var mye tettere på tre timer enn meg
http://forum.kondis.no/viewtopic.php?f=3&t=486&hilit=sub+tre+timer

men det store spørsmålet gjenstår, er det realitisk for en med mitt utgangspunkt å komme under tre timer på ett år

wiggen

Legg innav wiggen » 04 okt 2010 11:15

Det er mulig for deg, men jeg tror det vil kreve litt mer trening enn du skriver om. Det er rett og slett litt for dårlig tid. Den gode nyheten er at dersom du gir deg selv et par tre år til, kan du klare det med ditt treningsregime. Det er vanskeligere å gå fra 3:20 til 3:00 enn fra 3:40 til 3:20.
Jeg har selv løpt to ganger like under 3 timer og har løpt litt mer enn det du skriver om i oppkjøringen. Jeg brukte fem år før jeg klarte det. Jeg har i år løpt mindre enn de to siste årene, men er i bedre form i alle fall på kortere distanser, det tar noen år å trene seg opp, men du verden for en bonus at du blir bedre uten å trene mer. (i fjor løp jeg nesten 3000 km, i år blir det vel nærmer 2500, så jeg trener ikke enormt, men f.eks. det programmet du linket til og det på marathon.se er heller ikke voldsomt mye, det er nok til å klare sub 3, men litt for tøft tror jeg fra 3:22 på ett år, men som sagt fult mulig om du trener ennå mer, det har jeg derimot ingen formening om hvordan, da kommer du utenfor min erfaring.)

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 04 okt 2010 12:21

Jeg trente veldig mye mengde og gikk fra 3:19 til 3:03 i samme løype på et år (oslo maraton).
Siste 2mnd før løpet lå jeg på 100km i uka.

Nå er jo også Berlin en veldig lettløpt løype da, så hvis foreks 3:22 tiden din er fra en som ikke er så lettløpt så tjener du en del på dette også.
Jeg skal prøve sub 3 i en mer lettløpt løype til neste år =)

Lykke til!

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 04 okt 2010 12:46

EspeN skrev:Jeg skal prøve sub 3 i en mer lettløpt løype til neste år =)

Skal du til Berlin min venn?

EspeN

Legg innav EspeN » 04 okt 2010 12:51

bemex skrev:
EspeN skrev:Jeg skal prøve sub 3 i en mer lettløpt løype til neste år =)

Skal du til Berlin min venn?

Planen er egentlig å løpe Oslo siden det er hjemmebane og jeg synes det er stas med så mye kjentsfolk =)
Men kan jo hende jeg endrer mening til neste år.

Men nesten alle utenlandske maraton er jo flatere enn Stockholm/oslo får jeg inntrykk av. Nå er ikke oslo ganske grei da, bare litt mye brostein kanskje. Stockholm dropper jeg også i år..

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 04 okt 2010 12:54

Maratonkarusellen i Bergen kan anbefales rimelig flat løype og uten så mye svinger. En lei oppoverbakke halvveis.

Løp november, desember, januar, februar og april.

Det beste er jo at du får anledning til å besøke verdens beste by!!

EspeN

Legg innav EspeN » 04 okt 2010 13:36

bemex skrev:Maratonkarusellen i Bergen kan anbefales rimelig flat løype og uten så mye svinger. En lei oppoverbakke halvveis.

Løp november, desember, januar, februar og april.

Det beste er jo at du får anledning til å besøke verdens beste by!!

Ja! Må kanskje prøve den en gang. For å ikke snakke om halvmaraton!

perheske

Legg innav perheske » 04 okt 2010 14:30

Hvis du absolutt vil og gjør jobben som må til - klarer du det.
Et spørsmål: Hvor jevnt løp du i Oslo? Dersom du løp 3.22 og ganske jevnt, dvs ikke var "helt gåen" siste kilometerne, så tyder det på at du har en god del mer å hente.
Så tror jeg at du bør legge inn noen maraton i året som kommer. Ikke gi alt du har, det tapper, men gi såpass at du registrerer framgangen - og samtidig vet at du kan hente ut 10-15-20 min mer den dagen det gjelder. Det er en utrolig god følelse å løpe på 3.20 og vite at du har MYE mer inne.
Ang trening - så pass på at det ikke tipper over med skader o.l. Øk gradvis, og vær forberedt på å redusere volumet når du merker at kroppen protesterer. Men heller ikke øk kraftig om kroppen ikke protesterer. Den venter gjerne litt med å jamre seg......
DERSOM en har noen kilo for mye - er det mye å hente på å redusere dem. Men pass her også på. Du trenger jo muskler også. For min del så kniper jeg sideflesket for å kjenne om det er noe der. Det over 1 cm kan jeg godt unnvære.
Om en skal trene sakte eller raskt, langt eller kort, kvalitet eller ikke - tror jeg er overdrevet. Jeg løper 100 km per uke, hvorav en lengre tur (30 km) annenhver uke. Veksler mellom raskt og sakte - ut fra dagsform. Har ikke tro på å gjøre noe som kroppen absolutt ikke vil den dagen.
Intervall har jeg sluttet med, men de er sikkert bra.
Lykke til

manna

Legg innav manna » 04 okt 2010 15:14

Takk for gode innspill.

Til deg Perheske. Jeg løp på 3.22 i Oslo. Åpnet 1.40 høy på første og 1.41 høy på andre, så det var langt i fra en sprekk. Tror ikke jeg hentet alt som var å hente.

I utgangspunktet synes at jeg det høres veldig krevende å få det til på 12 mnd, derfor denne posten.Innspillene bekrefter vel det inntrykket. Har imidlertid lyst til å leke litt mer med tanken før jeg slipper det. Det jeg i hvert fall har å spille på er
i) Øke mengden noe per uke. Er åpen for å øke til 6 økter og noen ekstra km per økt i hvert fall i perioder
ii) Mer løping og mindre ski gjennom vinteren. I perioden november til april har det ikke blitt så mye løping. (Typisk 2 ganger i uken)
iii) Gå ned ca 5 kg i vekt
iv) Begynne med spenst og styrketrening - dette har jeg ikke gjort
v) Jobbe aktivt med teknikk og fokusere på dette en periode. Når jeg ser meg selv på film ser jeg at hofteposisjonen ikke er optimal

spørsmålet er hvor langt det kan ta meg på 12 mnd. Tar gjerne i mot flere innspill.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»