Overmot er ikkje det samme som mot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Overmot er ikkje det samme som mot

Legg innav SAUCONY » 22 okt 2010 02:40

I nyaste Kondis som kom i posten i dag, ytrer Runar Gilberg ein del av sine meininger. Eg beit meg spesielt merke i den eg har som emne. Det er meir enn ein gang eg har irritert meg grenselaust over kommentatorer som rettferdiggjer åpninger som er laaaangt over utøverens kapasitet, med at ein gang så holder det heilt til mål. Ja, kansje det ein dag holder heilt til mål, men da er det rett og slett fordi utøveren er bedre trent, og ikkje fordi han har åpnet over evne og sprukket som ein ballong 10 ganger før.
Kjeder meg på eit roleg nattskift, så da er det greit å få ut litt frustrasjon ;)
Bjørn F.

oleG

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Legg innav oleG » 22 okt 2010 08:36

Dette får meg til å minnes en daværende ung skiløper, Bjørn Dæhlie, som i et intervju med NRK-sporten ble spurt om han ikke var lei av å sprekke etter å ha åpnet for hardt. Han svarte; at en gang holder det helt inn, og da går det jæ... fort. Resten av historien kjenner dere.

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 22 okt 2010 13:45

oleG skrev:Dette får meg til å minnes en daværende ung skiløper, Bjørn Dæhlie, som i et intervju med NRK-sporten ble spurt om han ikke var lei av å sprekke etter å ha åpnet for hardt. Han svarte; at en gang holder det helt inn, og da går det jæ... fort. Resten av historien kjenner dere.

Ein kan vel ikkje sjå vekk i fra at han kunne blitt lika god uten dei sprekkane :roll:

Eg og R. Gilberg er av samme årgang, og sprang begge Oslo Maraton. Eg vurderte aldrig å henge meg på han, for så etter å ha gått på ein megasmell tenkt at ein dag så holder det til mål. Når eg ein dag langt inn i framtiden har trent meg opp på samme nivå, ja da skal eg henge på, for så å ta han i spurten ;)
Bjørn F.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 okt 2010 18:48

kanskje dette handler om å ikke undervurdere seg selv,men løfte seg et ekstra hakk i den mentale biten...... :|

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 23 okt 2010 12:46

Har perset en del ganger i år. Alle åpningene har vært mye hardere en hva jeg trodde jeg var god for. Eks. på min første 10 km var målet 40 min (4 min/km), men hang meg på langt framme og kom inn på 35.50. Samme skjedde på maraton i år. Hadde jeg vært forsiktig i starten hadde jeg aldri fått disse resultatene. Skal man perse gang på gang må man i blant satse hardt. De siste km går som Kollis sier mye på den mentale biten - hvor mye er man villig til å presse seg. Men dette er nå bare min mening :?
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

sporty38

Legg innav sporty38 » 09 mar 2011 10:07

Trådstarter underprestere noe kraftigt har jeg mistanke om :) og som en extremt godt trent løper burde han teste ut denne teorien før uttalelser kommer....kanskje du kommer da ned på 2.46 :)
BlostrupMoen

Fast and Furious

Legg innav Fast and Furious » 09 mar 2011 11:46

Jeg har ikke lest innlegget til Runar G da jeg ikke har fått bladet enda. Men jeg er av den oppfatning at det å åpne hardt på 10 km er noe annet enn å åpne hardt på maraton.. Når det gjelder maraton handler det om å tørre å åpne rolig nok mens på en 10 km vil man aldri klare å ta inn det tapte ved en rolig start. På en vil 5 km vil det være enda viktigere med en rask åpning. På halv så har jeg litt forskjellige erfaringer men persen satte jeg da jeg holdt igjen litt i starten.. Ved å holde igjen litt i starten på lange løp har jeg også fått en mye bedre løpsopplevelse, det er veldig motiverende å ta igjen løpere på slutten av løpet fremfor og bli fraløpt.. Dette er mine personlige erfaringer og de vil sikkert variere mye fra person til person..

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 09 mar 2011 15:24

Odin skrev:Eks. på min første 10 km var målet 40 min (4 min/km), men hang meg på langt framme og kom inn på 35.50. Samme skjedde på maraton i år. Hadde jeg vært forsiktig i starten hadde jeg aldri fått disse resultatene. Skal man perse gang på gang må man i blant satse hardt. De siste km går som Kollis sier mye på den mentale biten - hvor mye er man villig til å presse seg. Men dette er nå bare min mening :?

Hvis du tror du er god for 40min på 10km og løper inn på 35.50 så har det ingenting med at du "turte å satse hardt" fra start å gjøre. Greia er at du er totalt ukjent med hva kroppen din er god for.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 mar 2011 16:43

jeg registrete at bjørn D alltid svarte på dette spørsmålet,,,,,,,
Det var ikke åpning farten det var noe galt med ,det var avslutninga......

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 09 mar 2011 17:12

Alle mine perser har kommet når jeg har åpnet langt hardere enn jeg trodde jeg var god for.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»