Side 2 av 2

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Lagt inn: 09 mar 2011 19:52
av Siggen
Å ha overmot tror jeg er en av de viktigste egenskapene som de virkelige enerne har, men som de nest best ikke har. Skal du bli bedre må du tøye strikken. Ikke bare i konkurranse, men også på trening. Hvis du "safer" hver gang tror jeg aldri du får ut ditt potensiale. En god plassering/prestasjon er ikke alltid det som er mest utviklende for en utøver

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Lagt inn: 09 mar 2011 23:15
av SAUCONY
sporty38 skrev:Trådstarter underprestere noe kraftigt har jeg mistanke om :) og som en extremt godt trent løper burde han teste ut denne teorien før uttalelser kommer....kanskje du kommer da ned på 2.46 :)


Trur du blander "ekstremt godt trent" med " trener ekstremt godt" ;)
Du skal ikkje føle deg trygg på at klubbrekorden din i Jotun på 2.46.28 fra Drammen i 1999 kan bli slått. Det er fortsatt 4 år til eg fyller 50 og det har skjedd større "under" før ;) Ditt planlagte "come back" gir meg berre ekstra motivasjon til å trene enda hardere,he-he.

Nå viser det seg vel at alle rekorder på langdistanse er satt med jamne løp med sterke avslutninger.

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Lagt inn: 10 mar 2011 19:45
av Bjørn Fra Land
SAUCONY skrev:
sporty38 skrev:Trådstarter underprestere noe kraftigt har jeg mistanke om :) og som en extremt godt trent løper burde han teste ut denne teorien før uttalelser kommer....kanskje du kommer da ned på 2.46 :)


Trur du blander "ekstremt godt trent" med " trener ekstremt godt" ;)
Du skal ikkje føle deg trygg på at klubbrekorden din i Jotun på 2.46.28 fra Drammen i 1999 kan bli slått. Det er fortsatt 4 år til eg fyller 50 og det har skjedd større "under" før ;) Ditt planlagte "come back" gir meg berre ekstra motivasjon til å trene enda hardere,he-he.

Nå viser det seg vel at alle rekorder på langdistanse er satt med jamne løp med sterke avslutninger.


Er litt usikker på om du mener den kan bli slått - eller ikke, Saucony?? ;)

Ellers er jeg nok enig med deg, en ørliten negativ split er sannsynligvis det beste.

Alle mine perser har kommet når jeg har åpnet langt hardere enn jeg trodde jeg var god for.
Hvis det er slik som Plagen skriver her, er det jo bare å åpne enda hardere neste gang! ;)

Men! jeg er enig i at man må våge å tørre også, ellers vet man ikke om framgangen! ;)

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Lagt inn: 10 mar 2011 20:44
av sodalo
I denne saken representerer jeg SSP ("Solide Positive Splitter").

Jeg tror at de fleste av oss har ikke fart nok i kroppen til at vi klarer å utnytte de ekstra kreftene på slutten. Kun de med naturlige mellomdistansegener klarer å omsette ekstra krefter til høy nok fart til at de tjener på negativ splitt. For oss vanlig dødelige er det beste å holde en jevn og høy fart gjennom hele løpet. Problemet er jo at man ikke vet "ståa" på forhånd. Likevel mener jeg at det beste (rent tidsmessig) er å satse LITT optimistisk (altså realistisk optimistisk) og håpe at det holder helt inn.

Forøvrig er jeg enig i det Fast and Furious sier. På distanser lengre enn halvmaraton bør man ikke gamble så mye.

Født sånn eller blitt sånn??

Lagt inn: 10 mar 2011 21:05
av Bjørn Fra Land
sodalo skrev:I denne saken representerer jeg SSP ("Solide Positive Splitter").

Kun de med naturlige mellomdistansegener klarer å omsette ekstra krefter til høy nok fart til at de tjener på negativ splitt.


Kanskje. Eller kanskje det kan være slik at man blir god til det man øver veldig mye på, og om det er å løpe fortest en helt spesifikk distanse så er det kanskje mulig selv for den uten slike gener også? Men, hvem gidder det da? ;)

Re: Overmot er ikkje det samme som mot

Lagt inn: 10 mar 2011 21:31
av bemex
sodalo skrev:I denne saken representerer jeg SSP ("Solide Positive Splitter").

Jeg tror at de fleste av oss har ikke fart nok i kroppen til at vi klarer å utnytte de ekstra kreftene på slutten. Kun de med naturlige mellomdistansegener klarer å omsette ekstra krefter til høy nok fart til at de tjener på negativ splitt. For oss vanlig dødelige er det beste å holde en jevn og høy fart gjennom hele løpet. Problemet er jo at man ikke vet "ståa" på forhånd. Likevel mener jeg at det beste (rent tidsmessig) er å satse LITT optimistisk (altså realistisk optimistisk) og håpe at det holder helt inn.

Forøvrig er jeg enig i det Fast and Furious sier. På distanser lengre enn halvmaraton bør man ikke gamble så mye.


Alltid hatt negativ splitt på halvmaraton. I helgen skal jeg gjøre et forsøk på SSP strategien, starte hardt og se hvor lenge det holder. Forhåpentligvis helt inn!