Forfot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Forfot

Legg innav sodalo » 05 feb 2010 09:30

Det skrives litt om forfotløping i trådene som er startet om barfotløping. Jeg er nok ikke helt der enda så jeg skiller ut temaet i egen tråd.

Dere forfotløpere.... Jeg prøver for tiden å legge om stilen. Fungerer ok på rolige langturer, men føler at steget blir litt "subbete". Sikkert en treningssak. Ved intervalltrening synes jeg det er knallhardt å løpe forfot. Man må tydeligvis ha veldig sterke legger for at dette skal være effektivt. Mulig jeg gjør noe feil. Føles unaturlig. Stegene må gjøres hurtigere. Føles som å lære å løpe på nytt igjen. Men mitt foreløpige inntrykk er i hvert fall at forfotløpingen har gunstig effekt på et ankelproblem jeg har hatt en stund, så jeg fortsetter å øve..

Klarer dere ringrever å gjennomføre lengre løp på forfot? Eller varierer dere steget gjennom løpet?

EspeN
Sted: Oslo

Re: Forfot

Legg innav EspeN » 05 feb 2010 09:57

Ang forfot løping så har jeg også utforsket dette litt. Det krever en musklatur i leggene som jeg ikke har. Jeg kan løpe 500m til 1km på forfot men blir vanvittig støl..

Det som overassket meg litt var at jeg overpronerer så kraftig når jeg løper forfot, faktisk ser det ut som jeg overpronerer mer når jeg løper forfot enn når jeg løper vanlig. Jeg hadde virkelig trodd det motsatte.

Jeg har funnet ut dette ved å filme løpssteget mitt på mølle i 210fps (1sekund = 7 sekund på video)

At det er mindre belastning for knær er jeg nok enig i, men per idag kommer jeg nok til å beholde dagens mellomfot stil som fungerer bra for meg.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 05 feb 2010 11:23

Det høres ut som om du gjør det riktig Sodalo.
Jeg løper utelukkende på forfot, og jeg konkurerer opp t.o.m. 1/2-maraton. Treningsturer er av og til opp rundt full maraton. Jeg har ingen problemer med legger, så da antar jeg at du bare må tene opp leggene til å tåle kjøret.

Forslår at du hopper litt tau etter hver trening. Det er god spensttrening også.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

zimmy

Legg innav zimmy » 05 feb 2010 13:48

Tror det handler mye om å lande passivt uten spenninger i musklaturen ved å la kun elastisitet i akilles og leggmuskler gjøre jobben. Viktig å slippe ned hælen slik at denne hviler litt i bakken, i hvert fall så lenge hastigheten ikke er så høy. Ser at helen til EspenN ikke er nedi på video i parallell tråd. Dette krever nok opptrening, etter første tur i fivefingers (2.5km) var jeg helt ødelagt i leggene i vel en uke. Etter noen uker kunne jeg løpe 5km. Nå kan jeg løpe 10km på asfalt uten problemer i feelmax sko (som ikke er stort mer enn sokker).

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 05 feb 2010 18:28

om jeg ikke tar helt feil, så er det få på elitenivå som løper utelukkende på forfot. haile var vel i all hovedsak alene om å løpe 10 000m på dette viset

motbakkeløpar

Legg innav motbakkeløpar » 05 feb 2010 18:53

Eg var tidlegare rein hæl-løpar når eg sprang på asfalt (til beinhinna streika), men etter at eg la om til kun fjell/motbakke/terreng endra steget seg automatisk til framfot. Spesielt bratt nedover er det mykje meir skånsomt med for/mellomfot då ein unngår kraftig stem. Har hatt ein og annan asfalttur men har aldri kjent antydning til beinhinnebettelse etter at eg la om til forfot.

bjørge

Legg innav bjørge » 06 feb 2010 03:49

Løper på forfot men hælen rekker nok så vidt å touche bakken ved normal fart.
Min erfaring er at lavere hæler og mindre demping i skoa gjør at denne overgangen nærmest går av seg sjøl.
Forfotløping sparer knær men krever mye styrke i leggene. Det er nok også riktig som noen sa at en må løpe kortere steg - ser at jeg ligger på rundt 180 skritt i minuttet, noe som andre kan oppleve som "tripping".
Føler absolutt ikke behov for å lande på hælene, heller for å få tak i noen gode, gammeldagse tennis-/tøysko. Skulle være helt maks å løpe i !

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 06 feb 2010 17:57

Skulle vært arrangert regelmessige regionale mosjonistsamlinger. Kanskje med ulike tema hver gang, men løpeteknikk har vært et kjempetema. Med instruktører som viser teknikk og som kan observere og korrigere deltakerne. Fokus på skadeforebygging, effektivitet og løpsøkonomi. Annonsert gjennom kondis-kanalene. En liten deltakeravgift som dekker god lunsj og innleie av instruktører. Det har vært noe det :roll:

Brukeravatar
Pluto

Legg innav Pluto » 06 feb 2010 18:18

Jeg løper en del på hæl, midten av foten. Nå på de siste intervalløktene med klubben min har jeg fått beskjed om å prøve å løpe på forfot. Vi kjørte i dag 500m x 5, 400 m x 6 og 300m x 6. Fokuserte på forfot, og følte det gikk veldig bra. Ble tungt etter hvert, men klarte allikavel holde konsentrasjoenen og ikke minst tempoet oppe. Kjenner det godt i leggene nå.

De siste måndene har jeg trent mye styrke for legger og lår, og merker at jeg får igjen for det nå. Kommer til å fokusere mye på å løpe på forfot på intervallene nå fremover.

Merker at steget blir litt kortere og frekvensen litt høyere.

Eirik

Legg innav Eirik » 06 feb 2010 18:23

Hei!
Bortsett fra et kanskje mer naturlig steg - hva er egentlig fordelene med forfort? Går det raskere med "samme kondis" sml med å lande på hæl/midtfot?
Sodalos ide er forresten god :)
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»