Forfot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Korak
Innlegg: 285
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav Korak » 06 feb 2010 23:49

Hvis man ser på Carl Lewis, så ser man at foten starter så vidt frasparket like før han lander. Da blir der ingen bremsende effekt ved fotisettet. Han nærmest flyr, og tar foten nedi bakken for å gi mer fart..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Forfot

Legg innav sodalo » 09 feb 2010 21:56

Tror ikke det blir noen Carl Lewis av meg :lol:

Men jeg er ikke i tvil om at forfoteksperimentet mitt har hatt fin effekt på en ankel jeg har hatt problemer med en stund.

Jeg er nå opp på tå på stigningsløpene mine! :D Fungerer fint.

Men jeg lurer litt på riktig løpesteg i nedoverbakker. Jeg ser andre som jeg konkurrerer med tar meg lett i nedoverbakkene. Heldigvis finnes det oppoverbakker også :) Hva er hemmeligheten?

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 285
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav Korak » 09 feb 2010 22:47

Når du løper nedoverbakker skal du lange mer ut med gode kneløft. Fotisettet lenger foran kroppen enn når du løper på flate, og lande så langt frempå tå som mulig.

I oppoverbakker tar du kortere steg, men med høyere kadens. Også i oppoverbakker er kneløft viktig.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

bjørge
Innlegg: 34
Registrert: 25 jan 2010 11:37

Re: Forfot

Legg innav bjørge » 11 feb 2010 01:06

Godt spørsmål: Er det mer effektivt å løpe på forfot ?

Veit ikke. Grunnen til at jeg la om, var nok mest det at jeg pleide å få litt vondt i knærne etter å ha økt mengden eller intensiteten. Etter jeg la om er det verkende legger i stedet - men detføles som om det kan trenes opp. Mer i tvil om man kan trene opp kneleddene til å gi mindre smerte...

Grunnene til at jeg ikke på noe tidspunkt vil gå tilbake til hælløping, er kanskje mest at det føles så deilig å sprette bortover - til og med jeg med mine 84kg føler meg som en ballerina på en god dag !
8-)

...og en ting til: Skoa er ikke så viktige lenger, kunne vel egentlig løpt halvmaraton i de Ecco-skoa jeg går i til daglig...

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Forfot

Legg innav trygvan » 11 feb 2010 08:18

Jeg har en opplevelse av at jeg har et mer effektivt løpssteg under sprint enn under "vanlig" løp, dvs antallet pulsslag og følt intensitet går mindre opp enn hastigheten når jeg går over til sprint. Det vil også si at jeg tror jeg kanskje underpresterer litt ift treningsmengden på lange distanser. Kanskje vil pose/forfotsløping hjelpe meg på rett veg? Har prøvd såvidt littegrann nå og førsteinntrykket er brukbart.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
antoess
Innlegg: 163
Registrert: 18 jan 2010 21:19
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav antoess » 11 feb 2010 09:47

Hurtige steg er svaret på flere av spørsmålene som er stilt. Får du opp frekvensen, vil mye annet teknisk også bli bedre. Da skal du telle. 180 steg i minuttet er det optimale. Da kommer du lettere fram i steget uten å lande på hælen :D
Har selv opplevd dette under løp hvor det begynte å gå tungt. Jeg oppdaget at frekvensen hadde sunket. Ved litt økning, gikk farten opp automatisk :!:
Og det er mulig å løpe litt på forfot også på maraton. Ja enkelte er til de grader på forfot også på ultraløp. Men for de fleste vil det være en mellomting.

Når jeg løper riktig, lander jeg på fremste del av foten, og hælen er omtrent ikke ned i bakken. Dette krever styrke i legger. Trening i terreng er perfekt for dette :P
Når det gjelder hofta fram, så har det med stillingen på kroppen. Mange bøyer overkroppen litt framover når de begynner å bli sliten. De lener seg framover for å komme lettere fram når beina sliter. Da stopper hoftas naturlige framdrift. Mest mulig rett linje på kroppen er viktig, enten vinkelen er mye eller lite framover. Det typiske når du er sliten, er at du ser ned i bakken. Da får du feil stilling og kreftene i kroppen motvirker framdriften. Derfor er rådet å rette blikket oppover, holde frekvensen, og se positivt på livet, selv om det går tyngre :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Forfot

Legg innav sodalo » 12 feb 2010 09:43

antoess skrev:Derfor er rådet å rette blikket oppover, holde frekvensen, og se positivt på livet, selv om det går tyngre :P

Visdomsord som kan brukes til så mangt :)

Jeg har også tro på at raskere steg er nøkkelen. Både målet og middelet egentlig.

Jeg har vært en skikkelig hælløper med lange seige steg. Å venne seg til å raskere steg må være sunt, jeg er ikke i tvil om det. Foreløpig føler jeg det er uvant. Det tar på i hofta som må tåle den økte frekvensen på å flytte føttene framover, og det tar på leggene som i langt større grad tar imot støtene. Men det går bedre og bedre. I morges gjennomførte jeg nesten en hel økt på framfot. Uten å kjenne noe til ankelproblemet mitt i hele tatt. Det er det viktigste for meg nå i hvert fall - unngå skader. Resten får komme som en bonus.

Om det er LIKE EFFEKTIVT å løpe på forfot så er jeg fornøyd :)

zimmy
Innlegg: 21
Registrert: 27 jan 2010 21:33

Re: Forfot

Legg innav zimmy » 12 feb 2010 14:27

sodalo skrev:Jeg har vært en skikkelig hælløper med lange seige steg. Å venne seg til å raskere steg må være sunt, jeg er ikke i tvil om det. Foreløpig føler jeg det er uvant. Det tar på i hofta som må tåle den økte frekvensen på å flytte føttene framover, og det tar på leggene som i langt større grad tar imot støtene. Men det går bedre og bedre. I morges gjennomførte jeg nesten en hel økt på framfot. Uten å kjenne noe til ankelproblemet mitt i hele tatt. Det er det viktigste for meg nå i hvert fall - unngå skader. Resten får komme som en bonus.

Om det er LIKE EFFEKTIVT å løpe på forfot så er jeg fornøyd :)


I følge POSE metoden skal du ikke skyve kneet framover med hofteleddsbøyerne; disse skal kun bringe foten framover v.h.a. elastistisitet. Så for at få til en rask pendel framover ved hjelp av elastisitet i hofteleddsbøyerne må hele beinet gjøres kortere. Dette gjør du (i følge POSE metoden) ved å trekke opp ankelen med hamstringen på baksiden av låret. Det gir kortere pendel, raskere retur, og høyere frekvens. Får å få til dette må du tenke at du skal trekke opp foten i stedet for å sparke fra. Sko uten forhøyet hel er nok også en fordel slik at elastistitet i legg og fotbue utnyttes i større grad.

kåre
Innlegg: 8
Registrert: 28 jan 2010 13:08

Re: Forfot

Legg innav kåre » 12 feb 2010 16:07

Angående stive legger og andre muskler. Har slitt en del selv med stive legger og har fått veldig god hjelp av en foam roller. Se link

http://www.straighttothebar.com/2009/05 ... _roll.html

Den gir veldig bra massasje. Gjorde vannvittig vondt først gangene jeg brukte den, tolker det som at den virker dypt. Muskler i legger og lår har i hvertfall blitt veldig mye bedre etter bruk. Løste opp fint en strekk på innsiden av låret.

Google den. Blir skryt veldig mye av på diverse nettsider rundt om kring, særlig i USA, og det ligger masse instruksjonsvideoer på youtube. Har ikke sett den til salgs i Norge, men kjøpte min fra England for ca 250 kr inkuldert frakt, så billig er den også.

Her er link til en hjemmelaget versjon.
http://www.treningsforum.no/forum/index ... ;topicseen

Ron
Innlegg: 75
Registrert: 19 jan 2010 21:17

Re: Forfot

Legg innav Ron » 12 feb 2010 19:17

Jeg la om for nesten et år siden. Ble veldig stive i leggene den første uka men, etter det avtok det gradvis ganske fort. Prøvde å holde fokus på å ikke være anspent i leggmuskel så jeg skulle klare å holde meg på forfot, så jeg slappet mere av og likevel landet på forfot. Tror mange er for anspente og strammer leggmuskel for å klare å løpe forfot. Man må prøve å få dette til på en naturlig måte.
Mulig jeg kanskje løper fortere på hæl men, nå er jeg skadefri og har vært det siden jeg la om.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester