Forfot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bmjelde

Re: Forfot

Legg innav bmjelde » 13 feb 2010 13:45

Hei, første innlegg fra meg.
Jeg er 51 og 85 kg, og har alltid trodd at det var riktig å lande på hælen. Dermed har jeg også måttet bruke dempende sko som Gel Kayano og Gel Nimbus, og asfaltløping har vært vanskelig. Jeg prøvde forfotløping for noen økter siden, og det føles nå mye mer riktig! Leggmuskulaturen stivnet fort i begynnelsen, men det går mye bedre nå. Og som Bjørge var inne på, kanskje jeg kan legge av dempingen. Tenkte faktisk på å prøve en mølleøkt i sokkelesten...

Håper å ta min første halvmaraton til sommeren. Om det blir forfot eller midtfot vet jeg ikke, men jeg har definitivt vinket farvel til hællanding.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 13 feb 2010 23:45

zimmy skrev:I følge POSE metoden skal du ikke skyve kneet framover med hofteleddsbøyerne; disse skal kun bringe foten framover v.h.a. elastistisitet. Så for at få til en rask pendel framover ved hjelp av elastisitet i hofteleddsbøyerne må hele beinet gjøres kortere. Dette gjør du (i følge POSE metoden) ved å trekke opp ankelen med hamstringen på baksiden av låret. Det gir kortere pendel, raskere retur, og høyere frekvens. Får å få til dette må du tenke at du skal trekke opp foten i stedet for å sparke fra. Sko uten forhøyet hel er nok også en fordel slik at elastistitet i legg og fotbue utnyttes i større grad.

Dette var nytt for meg. Skal prøves :) Har lagt merke til at en del løpere heiser hælen nesten helt opp til rompa. Da skjønner jeg hvorfor.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 15 feb 2010 13:10

Nok en ny tur med utprøving av forfotløping. Fungerer nå greit gjennom hele turen. I dag ble det drøyt 13 km. Kunne gjerne fortsatt. Merker at det er blitt morsommere å løpe stigningsløp. Nedoverbakkene føles bedre nå. Raskere og mer økonomisk. Der fungerer trikset med å løfte ankelen fint. Ankeltrikset føles foreløpig litt unaturlig på flate/oppover, men fortsetter å jobbe videre.

Et liten ting. Sliter man skoa fortere? Kanskje ikke noe forskjell nå som det er snøføre, men kan ikke forstå annet enn at sålen under forfoten får røffere behandling?

Eirik

Legg innav Eirik » 15 feb 2010 17:35

Hei!
For meg føles det vanskelig å løpe (noenlunde) forfot annet enn på intervall, mao jo tregere jo vanskeligere...noen som føler det på samme måte? man synker liksom litt sammen under rolige turer og det blir ikke like naturlig å ha tilstrekkelig høy frekvens...
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 16 feb 2010 10:48

Eirik skrev:Hei! For meg føles det vanskelig å løpe (noenlunde) forfot annet enn på intervall, mao jo tregere jo vanskeligere...noen som føler det på samme måte? man synker liksom litt sammen under rolige turer og det blir ikke like naturlig å ha tilstrekkelig høy frekvens...

Jeg synes også det føles rart å løpe veldig rolig på forfot. Vanskelig å holde lav nok intensitet og samtidig ha relativt høy frekvens.. Har en mistanke om at jeg løper roligturen med for høy intensitet. I hvert fall i motbakkene. Har ikke noen pulsklokke som bremser.. Håpløst å måle farten på tid nå som føret varierer så mye :( På de lengste turene har jeg fram til nå variert steget for at leggene skal få tid til å tilpasse seg.

I kveld blir det motbakkeintervaller. Har lest et sted at frasparket skal gjøres med hælen ved motbakker. Dette for at setemusklene skal ta større andel av belastningen. Noen som har kommentarer til det?

Carl-Eirik

Legg innav Carl-Eirik » 12 mar 2010 02:16

Spennende lesing. Jeg prøver også å bli en forfotløper, merker stor forskjell.. Mest på stølhet under føttene og i leggene. Andre som får smerter under foten?
Hva bør en prioritere når en har lagt om fra hæl til forfot?
Trene legger med å hoppe happetau, spensthopp?

Skulle vært artig å sett dere andre hvordan dere løper nå.. Noen som kan ligge ved et lite videoklipp??

balansert

Legg innav balansert » 12 mar 2010 02:48

Jeg er også positiv til å prøve å legge om til forfotløping.

Første test blir på mølle i morgen (fredag), 2.50/km 5% stigning. 20sek på, 10sek pause, 8 drag, 2 ganger.
Deretter blir det ny test med motbakkeintervall i Munkebotn på søndag, på ca. 4.15/km.

Jeg synes det er mer naturlig å lande på forfot jo raskere jeg løper, og per nå er det veldig unaturlig ved rolige hastigheter. Det kan nok ha med "dårlig trente" legger å gjøre, men det kommer seg vel etter hvert slik folk erfarer her i tråden.

Carl-Eirik

Legg innav Carl-Eirik » 19 mar 2010 04:20

Hvor rask progresjon har dere hatt? Er jo en del nye muskler som blir tatt i bruk. Jeg kjører verdens mest konservative progresjonsplan.. 1,2-2,3-3-3.4-4-4-4... osv, altså en økt på 1 km, 2 på 2 km osv.. :D Hopper tau først, og kjører litt pose-drill. Føler ikke at jeg har fått taket på å løpe pose, men ting tar tid.. Så er vel bare å fortsette.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 19 mar 2010 11:03

Jeg har ikke satt meg godt inn i POSE teknikken enda. Tenker bare at føttene skal flyttes fort, og da blir det mer og mer naturlig at man lander på framfot. Resten har gått av seg selv etter hvert. Nå løper jeg kun på framfot, og det føles unaturlig å lande på hælen.

Jeg har gått veien gradvis slik som du gjør. Vekslet mellom ulike løpesteg i starten. Langintervallene var verst. Og de lange langturene. Da tok det gjerne flere dager før leggene var helt ok igjen. Bare ikke gi opp, det kommer seg etter hvert.

Min store gevinst er skadefri ankel. Og større fart i nedoverbakker siden man blir mer vant til å flytte føttene fort og unngår den tunge bremsende stampingen på hælen som jeg gjorde før.

Carl-Eirik

Legg innav Carl-Eirik » 22 mar 2010 05:16

http://kimandresveen.blogspot.com/2009/07/pose-method-of-running-pom.html

Fant denne artikkelen når jeg surfet litt rundt.. På http://www.youtube.com ligger det mange videoer som viser teknikken, drill osv.. :D Kos dere..

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»