Forfot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Forfot

Legg innav Pluto » 06 feb 2010 18:38

Eirik skrev:Hei!
Bortsett fra et kanskje mer naturlig steg - hva er egentlig fordelene med forfort? Går det raskere med "samme kondis" sml med å lande på hæl/midtfot?
Sodalos ide er forresten god :)


Så vidt jeg erfarer får en et mer "hurtig" steg, men dette er mest vitkig for baneløpere og de som løper gateløp raskt. Ville aldri løpt et maraton på 3.30 på bare forfoten, da tror jeg leggene hadde vært ødelagt.

En annen ting er også at en unngår å hele tiden få stem som en gjør når en lander på hælen og det er med på å bremse farten og dermed bruke mer energi for å holde samme tempo. På forfot flyte en mer bortover. Syntes det er gøy å eksprimentere med, annbefalles alle.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Forfot

Legg innav sodalo » 06 feb 2010 21:38

Jeg ser mørkt på å løpe over 3 timer kun på forfot ja :) Foreløpig er det en positiv avveksling. Varierende belastning gjør at at man tåler mer løping. Og mer løping gjør en til en bedre løper. Bonus.

Om jeg klarer å omsette dette til mer direkte løping og mer flyt og dermed bedre tider får tiden vise. Har dere opplevd positiv utvikling etter omlegging?

Forøvrig sitter jeg og lider meg gjennom den norske GP-finalen. Er litt småkvalm.. Men har nettopp hatt 2 småbarn med spysyke. Må vel kanskje frikjenne GP denne gangen :mrgreen:

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Forfot

Legg innav Pluto » 06 feb 2010 21:51

sodalo skrev:Jeg ser mørkt på å løpe over 3 timer kun på forfot ja :) Foreløpig er det en positiv avveksling. Varierende belastning gjør at at man tåler mer løping. Og mer løping gjør en til en bedre løper. Bonus.

Om jeg klarer å omsette dette til mer direkte løping og mer flyt og dermed bedre tider får tiden vise. Har dere opplevd positiv utvikling etter omlegging?

Forøvrig sitter jeg og lider meg gjennom den norske GP-finalen. Er litt småkvalm.. Men har nettopp hatt 2 småbarn med spysyke. Må vel kanskje frikjenne GP denne gangen :mrgreen:


Har ikke vært så bevisst på dette før de siste dagene, men merker nå at det er en egen måte å løpe på. Tar godt på leggene, både fremside og bakside.

Ser at det kommer til å bli et problem på de rolige turene, å holde seg på forfot når jeg løper rolig, men får prøve det litt ut.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Forfot

Legg innav sodalo » 06 feb 2010 22:08

Ingen tvil om at det tar hardt på leggene! I hvert fall ved hurtig løping. Synes det er knallhardt. Men jeg tror på at det er positivt. I hvert fall som en variasjon.

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Forfot

Legg innav Pluto » 06 feb 2010 22:18

Skader nok ikke å løpe sånn, gleder meg til å fortsette å utvikle denne måten å løpe på. Kan bli artig.

Men merket stor forskjell på å løpe i Nike Lunaracer og Asics DS Trainer 14. Bruke Asicsene på oppvarmingen, mens Lunaene på intervallene og nedjoggingen. Jo lettere og tynnere skoen er, desto bedre steg fikk jeg med forfot løping.

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav Korak » 06 feb 2010 22:19

Jeg tror dere gjør noe feil når dere får så hard belastning på leggene.

Fokuser på hoften frem, sett foten ned rett under deg, og snapp den opp igjen. Foten skal ikke settes ned foran kroppen, men i balansepunktet under foten.

Jeg løper, som tidligere nevnt, alltid med landing på forfot, og har ingen problemer med leggmuskulaturen. Jeg kan ikke tenke meg at jeg er så eksepsjonelt sterk i disse musklene.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Forfot

Legg innav Pluto » 06 feb 2010 22:24

Korak skrev:Jeg tror dere gjør noe feil når dere får så hard belastning på leggene.

Fokuser på hoften frem, sett foten ned rett under deg, og snapp den opp igjen. Foten skal ikke settes ned foran kroppen, men i balansepunktet under foten.

Jeg løper, som tidligere nevnt, alltid med landing på forfot, og har ingen problemer med leggmuskulaturen. Jeg kan ikke tenke meg at jeg er så eksepsjonelt sterk i disse musklene.


Er helt enig med deg.

Akkuart det trenern min sa til meg; hoften frem, foten rett under seg og så rast opp igjen.

Tror nok vi blir løpende med et for langt steg som er ment for hæl og midfot løping. Skal prøve å bli enda mer bevisst på det.

Korte ned steget og øke frekvensen en del.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Forfot

Legg innav sodalo » 06 feb 2010 22:38

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt dette med hoften fram. Overalt hvor det står skrevet noe om løpeteknikk så står det at hoften skal frem. Hvor er man i steget når man skal skyte fram hofta? Hofta følger på når foten på vei fram? Meningen er at hofta er rett over foten ved nedslaget?
Skulle gjerne hatt en instruktør :)

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav Korak » 06 feb 2010 22:45

Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forfot

Legg innav Korak » 06 feb 2010 23:44

Her er eb ned Carl Lewis, han løper litt fortere..

http://www.youtube.com/watch?v=RwNw6zT2s-U&NR=1
Gunnar Müdtzy-Knutsen


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester