Barbeint på mølle - forfottrening?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
HaraldR

Barbeint på mølle - forfottrening?

Legg innav HaraldR » 31 okt 2010 15:03

Jeg driver for tiden å legger om til forfotløping, men med tanke på at vinteren nærmer seg så blir det også mer mølletrening etterhvert. I så fall, vil det være et bra bidrag til forfottrening å løpe barbeint på mølla? Ei mølle er jo uansett ikke "steinhardt", men en positiv effekt er det kanskje uansett?

Tanker?

Brukeravatar
Plagen

Re: Barbeint på mølle - forfottrening?

Legg innav Plagen » 31 okt 2010 19:16

helt okey

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 31 okt 2010 20:39

Start med noen få minutter da, ellers vil du løpe av huden under bena. Min mølle er i hvert fall ganske ru, og jeg blir såre under bena etter bare noen få minutter barbent.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 01 nov 2010 08:37

Gunnar Bruun skrev:Start med noen få minutter da, ellers vil du løpe av huden under bena. Min mølle er i hvert fall ganske ru, og jeg blir såre under bena etter bare noen få minutter barbent.

Hva med å bruke sokker, da? Gir vel samme trening for føttene.

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 01 nov 2010 23:33

Kan godt bruke sokker, men vil tro at de slites raskt.
Hva med å bruke Vibram FiveFingers?

Brukeravatar
Åsa
Sted: Lofoten

Legg innav Åsa » 02 nov 2010 14:34

Jeg har i de siste ukene pleid å avslutte mølleøkter med å løpe barbeint. Da er muskulaturen varm, og det går overraskende bra å jogge ned uten sko, spør du meg :) Merker også at jeg løper "lettere", løfter beina litt mer og innbiller meg at jeg er litt kortere tid i berøring med underlaget. Muligens er det for at jeg er redd for å bli sårbeint, men det kjennes også riktigere ut. og jeg har tro på at teknikken vil bli bedre etterhvert...og at det har overføringsverdi i forhold til å løpe med sko ute...
Selv har jeg økt mengden fra ca 500 m til nå 4 km. Avslutter med å sette beina i kaldt vann et par minutter, men vet egentilig ikke hvorfor. Har bare en magisk tro på at det er bra for alt ;)

Laura

Legg innav Laura » 12 nov 2010 01:34

Bare ikke løpe for lenge om gangen i starten. Huden under bene mine likte i hvert fall ikke begynnelsen i det hele tatt... ;) Ei heller beinhinnenen. Alt med måte, og forsiktig start. Dersom barfot løping er målet, er vel det varierte underlaget det som skal gi gevinsten her, med bruk av alle små muskler i fotsålene og rundt anklenene og leggene og greier.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»