Side 1 av 1

Pusteteknikk?

Lagt inn: 04 nov 2010 15:13
av alfton
Etter som jeg driver og presse meg mer og mer som formen øker. Merker jeg at puste teknikken muligens ikke er god nok. Har noen et godt tips til hva jeg skal fokusere på når det gjelder og puste?

Re: Pusteteknikk?

Lagt inn: 07 nov 2010 07:46
av SAUCONY
Vil tru at dei fleste puster uten å tenke så mykje teknikk, sia ingen har svart deg. Eg puster i allefall på autopilot, og konsentrerer meg heller om å holde jamn rytme på løpinga. Trur kansje at rytmen der, delvis påvirker rytmen på pustinga. Blir nok bedre etter kvart som formen din stiger skal du sjå :)

Re: Pusteteknikk?

Lagt inn: 08 nov 2010 15:32
av Staaleb
For oksygenopptaket tror jeg det er viktigere med kvaliteten på lufta enn mengden. Dette fordi jeg tror mengden uansett er stor nok. Jeg mener det viktigste derfor er å konsentrere seg om å tømme lungene for å få ut den brukte lufta. Å trekke pusten etterpå er selvfølgelig også viktig men det går av seg sjøl. For å få ut den brukte lufta kan det hjelpe å bruke magemusklene.

Re: Pusteteknikk?

Lagt inn: 08 nov 2010 16:05
av sodalo
Det går litt på autopilot for min del også, men mener jeg har hørt/lest følgende:
- puste med magen
- "frie luftveier" (med det mener jeg først og fremst holdning: skuldrene litt bak, brystkassa opp/fram, fokusere synet langt fram i stedet ned i bakken)

Re: Pusteteknikk?

Lagt inn: 09 nov 2010 10:57
av alfton
Takker for de inspill der. Ja merker at holdning hjelper, og at man ikke ser ned, og ser framover. Se ned= gi opp holdning. Merker også at etter endt økt er jeg sliten i magemusklene (spessielt disse intervalløktene)

Re: Pusteteknikk?

Lagt inn: 10 nov 2010 01:42
av knut
Jeg pustet og peset noe helt jævlig før og løp alltid med tunga slepende etter meg, men i det siste har det blitt å trekke pusten dypt, blåse sakte ut gjennom munnen som når man plystrer (til lungene er tomme) og slappe litt av i magen før det gjentas. Bruker ca 5-6 steg på dette.