Jessheim Vintermaraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Rife

Jessheim Vintermaraton

Legg innav Rife » 17 nov 2010 11:25

Jeg skal løpe halvmaraton for første gang på Jessheim på søndag og er litt bekymra for at det kan bli veldig glatt. Har ikke vintersko med pigger og synes det blir litt hazardiøst å kjøpe nye sko fire dager før jeg skal løpe med tanke på gnagsår etc. Noen som vet noe om hvor mye de strør/salter på Jessheim under dette løpet? Eller som har noen tips til hvordan jeg skal unngå å gå på snørra en rekke ganger?

Brukeravatar
Sunset

Re: Jessheim Vintermaraton

Legg innav Sunset » 17 nov 2010 12:08

Dekklister under skoene har jeg prøvd flere ganger og det har en grei effekt. Om det holder i 21 km, er dog ikke sikkert. Men bedre enn ingenting.

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 17 nov 2010 20:27

Sunset skrev:Dekklister under skoene har jeg prøvd flere ganger og det har en grei effekt. Om det holder i 21 km, er dog ikke sikkert. Men bedre enn ingenting.

Vart testa på dagens økt. Spraya godt på fastwitch 4 skoa 20 min før trening, og hadde litt effekt i 2-3 km. Etterpå var det berre å begynne å jobbe med hofta igjen, da heile tåfrasparket forsvant på glatta. Opplevde samme resultat da eg testa det for eit par år sia.
Bjørn F.

RuneO

Legg innav RuneO » 17 nov 2010 22:41

er jo ett alternativ å pigge skoene da....eller evt kjøpe brodder...har selv prøvd forskjellige type brodder over distanse på 10km med vekslende utfall, men er en mulighet...

Rife

Legg innav Rife » 18 nov 2010 09:00

Takker for tips. Har også vurdert vanlig klister til ski, men det sitter vel neppe serlig lenge. Har du noen konkrete tips om brodder, saucony? Brodde-merker og hvor jeg kan kjøpe de. FInnes det løse pigger som man kan skru inn i sko eller må jeg på bilverksted og skyte inn?

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 18 nov 2010 09:58

Jeg prøvde ulike typer brodder forrige sesong. Yaktrax fungerte godt på snøføre men kom til kort på hard is. Dessuten røk gummibåndene ganske fort. Tror jeg fikk brukt de i 3 uker før de ble ubrukelige. Mulig andre har bedre erfaringer...

Billigbrodder på Rema fungerte greit nok på all slags føre, men disse mistet piggene ganske umiddelbart.

Brodder kjøpt på Jernia så akkurat likens ut som de på Rema, men beholdt piggene lenger.

Mulig bilverksted kan pigge opp skoa, men jeg ville satset på Løpslabbet. Tviler på at alle typer sko kan pigges. Konkurransesko har vel ikke nok såle til at piggene sitter? Dette har sikkert Løpslabbet god erfaring i.

Jeg satser i stedet på vinterpiggsko. Tror jeg lander på VR Sarva pga lett vekt og tilsynelatende god løpsfølelse.

Onyx

Legg innav Onyx » 18 nov 2010 10:09

Jeg har brukt yatrax en del i det siste på glatt trønderføre: http://www.yaktrax.com/pro, syntes de funker overaskende bra, kjøpte dem på xxl. Mine har ikke gått i stykker enda, og hvis de ryker etter tre uker med straight bruk er vel det som reklamasjonssak å regne? Godt grep og ikke ubehagelige å bruke, syntes også de fungerer greit nok på is, selv om man da må sette tempoet litt ned.

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Legg innav peera » 18 nov 2010 11:27

Jeg kjøpte med et par VJ Sarva Xero for noen uker siden. Har fått prøvd de 5-6 turer nå, og jeg er meget fornøyd med dem. Får skikkelig feste på glatta med dem og skoene er lette og behagelig å løpe med.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 18 nov 2010 12:39

Jeg har også stor tro på vj sarva. Prøvde de såvidt på Løpslabbet i oktober. Syntes de satt godt på foten og hadde en fin profil. Men man må prøve de før kjøp for de var veldig små i størrelsen. Satser på kjøp i januar.

Her er forresten artikkel på løplabbets nettsider angående pigging av sko:
http://www.loplabbet.no/pigging-av-sko
Ser ut til at de tilbyr denne tjenesten kun i Oslo og Sandvika

Jeg hadde også god løpsopplevelse med yaktrax-broddene på snøføre, mens på is fungerte piggbaserte brodder bedre.

Brukeravatar
Helfug
Kontakt:

Legg innav Helfug » 18 nov 2010 19:08

Jeg ser at det er meldt 5 minusgrader og oppholdsvær og regner vel også med at skodda legger seg over området denne dagen. Men langt viktigere er spørsmålet om tilstanden på veiene. Er det noen som vet om det er (blir) glatt på (gang)veiene rundt Jessheim på søndag.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»