Til helvete med blodsmaken

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Onyx

Til helvete med blodsmaken

Legg innav Onyx » 20 nov 2010 20:13

Nei, det er ikke mine ord, altså - jeg liker blodslit (innimellom). Men, jeg hadde glede avå lese kronikken med denne tittelen i dagens Dagbladet, og tenkte den ville interessere andre her: http://www.dagbladet.no/2010/11/20/kultur/debatt/kronikk/helse/trening/14379601/

Kjør (eventuelt) debatt!

Onyx

Re: Til helvete med blodsmaken

Legg innav Onyx » 20 nov 2010 20:15

Ved nærmere ettertanke ser jeg at denne kanskje best passer på treningsforumet - moderatorer får evt. flytte den hvis de vil :)

leki4

Legg innav leki4 » 20 nov 2010 23:04

Interessant kronikk. Jeg tror det er svært mange som tror at for å få effekt av treningen så må du trene hardt og dermed ender de opp med å ikke trene. Det med at 4*4 minutter tar kort tid er vel egentlig ikke korrekt? En hard økt krever mer planlegging samt at den stiller krav til at man er uthvilt og har spist i passe tid i forveien. For min del er en rolig økt noe som GIR energi mens en hard økt krever energi. Det å da sammenligne minutter blir irrelevant.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 21 nov 2010 09:52

Greit med slike innlegg på et kondisjonsforum, synes jeg.

Det store spørsmålet blir jo, hvorfor trener vi? Jeg er så gammel at jeg har sett Ørjan Madsens teorier i praksis. Jeg kjente noen gode svømmere, og jeg skal love at de rakk ikke mye annet enn å tørke seg etter dusjen før de måtte i gang med neste økt, slik at de oppfylte de ummenesklige kravene til meter pr uke.

Jeg er også skeptisk til promoteringen av 4x4 treningen som en vidunderkur. Ikke fordi jeg stiller spørsmåltegn ved forskningen, men fordi man trives og ha det moro når man trener. Det er en mye viktigere motiveringsfaktor for å fortsette å trene for de fleste. Av egen erfaring vet jeg hvor stor betydning treningen har mentalt. Det er ikke noe som tømmer mitt stressede hode bedre enn en LSD tur uten frykt for å ligge i feil pulssone eller om det er søppeltrening... Så ja, tenk helhet folkens, og for all del, tren intervaller og kos dere med gleden etter smerten hvis det er det som fungerer for dere. ;) ;)
Fortsett å løpe...

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 22 nov 2010 13:06

Det var en bra artikkel. Det er bedre å være motivert til å trene med noe som er lystbetont (og kanskje litt mindre effektivt) enn å ikke være motivert fordi treningen krever blodsmak i munnen. Men da må man heller ikke klage at man f. eks. ikke øker VO2maks noe særlig.

Brukeravatar
alfton
Sted: Narvik

Legg innav alfton » 22 nov 2010 14:34

Hadde jeg sett denne artikkelen før 2 år siden, hadde jeg hvert enig med blodsmak økter tell helvete med dem.
Men etter at jeg startet opp igjen med trening, har jeg funnet intervalløktene (med blodsmak og uten) mer motiverende enn ei lang rolig økt.

jeg endte opp med og bli en treg, og skadd løper med disse lang turene mine. Før min kropp passer korte harde økter. (med 1 lang økt i uka).

Man er så forskjellige, og alle har sine meninger om treningen, men jeg trur man heller bare skal drite i hva andre mener, og heller trene som man har lyst.
Mvh Alf Tonny Bätz

Plebz

Legg innav Plebz » 22 nov 2010 14:37

Jeg er relativt ny på kondis idretter, og har trent svært mye 4x4. Har hatt helt syk fremgang, og sitter med følelsen at prestasjon i løping er omtrent lineær med vo2maks da det ikke er noe særlig vanskeligheter med teknikk eller spesifikk muskelstyrke. Det er sikkert noe annet når man etterhvert bikker 80 i vo2maks da steg og kroppstype får mer å si, men for 99% av befolkningen mener jeg relativ vo2max er den største begrensningen

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 22 nov 2010 18:23

Hvis man ikke liker smaken av sitt eget blod bør man finne på noe som er godt. Selv har jeg mest fremgang med variasjon.

CoolRunning
Sted: Oslo

Legg innav CoolRunning » 23 nov 2010 09:22

Linda skrev:Det var en bra artikkel. Det er bedre å være motivert til å trene med noe som er lystbetont (og kanskje litt mindre effektivt) enn å ikke være motivert fordi treningen krever blodsmak i munnen. Men da må man heller ikke klage at man f. eks. ikke øker VO2maks noe særlig.

Så kan man jo lure på hvordan landslaget i langrenn tester høyest vo2 maks på vårparten når de bare trener i sone 1-2.
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00

Medhu

Legg innav Medhu » 23 nov 2010 10:30

Hvor mange får blodsmak i munnen av 4-4-økt? Hvis man får blodsmak i munnen... trener man da i riktig pulssone...?

Medhu

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»