sone 1 trening er kjedelig - hva gjør jeg?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
polly

sone 1 trening er kjedelig - hva gjør jeg?

Legg innav polly » 25 nov 2010 23:56

Har trent 3-4 ganger i uka i tre år. Helt klart mosjonist, og har egentlig ikke kjempeambisjoner ut over at det er utrolig deilig å trene og kjenne at formen er Ok, men fremgang er uansett en motivasjon. Ønsker å trene mer, men finner liten motivasjon i lavintensiv trening, og derfor blir det ikke mer enn 3-4 ganger i uka. En typisk treningsuke er for meg omtrent slik:

mandag - 5-6 km på mølle i 10 k fart + 10-12 min oppvarming/nedjogg
tirsdag: fri
onsdag: spinning, pyramide 1-5-1 intervall, 4*4 eller tilsvarende - ulike variantr av litt tøff kjøring rund AT
torsdag: fri
fredag: en eller annen variant av intervall på mølle. 4*4, 4*1200, 8*400, 3*1.800 eller liknende. Ingen systematikk, men fokus på terskel eller over
lørdag: 10-12 km lett jogg - evt med noen bakkedrag. sone 1-2
søndag: fri

1-2 ganger i uka avsluttes økta med styrke mage/rygg i 10-15 min.

Kuttes en av dagene blir det den lette økta, evt blir den byttet med en litt hardere spinningøkt - feks en progressiv økt på en times tid

Mitt problem er at jeg er redd for skader (derfor sykkeløkt), og syntes de rolige turene er driitkjedelig. Sliter med motivasjonen rett og slett på de med lav intensitet. Lavintensiv sykkel er helt uaktuelt. Kjørte en periode 2 timers rolige sykkeløkter, men det har jeg sluttet helt med. Skulle gjerne trent mer, men da må det bli mer lavintensv trening, men finner ingen motivasjon der. Mer høyintensiv trening vil sannsynligvis medføre skader (de har det vært mange av). Til vinteren blir det helt sikkert en del skiturer, men også der vil nok de færreste turene gå i sone 1 (eller 2 for den saks skyld). Det må da være flere her som opplever det samme med sone 1 trening. Hva gjør dere?

EspeN
Sted: Oslo

Re: sone 1 trening er kjedelig - hva gjør jeg?

Legg innav EspeN » 26 nov 2010 09:34

Jeg trener nesten bare sone 1 jeg.. Det er det beste som finnes - så slipper jeg å bli sliten!
Kan bli skader av det også - for mye monoton belastning så derfor kjører jeg litt mer intervaller enn vanlig for å få variasjon for å unngå skader.
Men velger sone 1 over sone 3,4 og 5 any day!

Hvis du kjører rolig økter innendørs på mølle/sykkel er det jo ikke rart du synes det er dritkjedelig. Det synes jo alle!

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 26 nov 2010 09:41

Om du vil utvide med flere løpeøkter så kan du, som du sikkert kjenner, ikke utvide med flere intervalløkter.

Du kan jo løpe litt kortere roligturer i sone 1 og ha noen stigningsløp på slutten. Stigningsløp er ikke kjedelig, og koster lite.

Men om man har ambisjoner om gode tider på distanser over 10km så må man nok spe på med mengder i sone 1...

Å kombinere med litt skigåing er positivt. Da kan man kjøre litt mer puls uten at det påvirker løpeøktene siden du bruker helt andre muskelgrupper.

chrholter

Legg innav chrholter » 26 nov 2010 09:58

Av 4 økter i uka, har du kun en rolig. Om du vil øke mengden eller ikke bør du uansett kjøre mer rolig trening. Selv synes jeg mølle og sykkel er grusomt kjedelig, og foretrekker følgende: Lange løpeturer UTE i frisk luft, enten på asfalt/ grus eller eventuelt på fjellet, i sone 1, helst med musikk på øret. Det synes jeg er helt topp. Særlig fjellturene er alt annet enn kjedelig, med variert underlag hele veien og fokus på å holde pulsen nede også i tunge partier. Bor man ikke i nærhet av fjell, finnes det kanskje skogsterreng istedet? Det som også går an er å legge inn stigningsløp eller et par naturlige bakkedrag ila turen.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 26 nov 2010 19:57

Jeg tenker forsåvidt at du er "heldig" siden du liker intervalltreninga og "blodsmaken", jeg da ;)
For mange andre er det omvendt, alle turer blir like, lapskaustrening og verken hardt eller lett, og verken målrettet eller langt nok...

Sjøl så skjønner jeg ikke helt problemet ditt. Lange rolige turer i terrenget gir meg mye annet utenom treningsutbyttet. Nauropplevelser, "mental massasje" og i det hele tatt velvære. For all del, en intervalløkt, en rask langtur eller et konkurranseløp gir mye, men særlig etterpå. :)

Om jeg skal gi noen råd, så er det å bruke terrenget, variere og kanskje oppdage ting underveis. Og, løpe sammen med noen andre. Lett å holde farten ned i "pratetempo" og en trivelig opplevelse også. ;) ;) God tur! ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 26 nov 2010 21:13

Hva med sone 1 turer med lydbøker og god musikk på øret? Det er balsam for slitent sinn og muskler :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Hellerud

Legg innav Hellerud » 26 nov 2010 22:43

enten får du ta deg en lang lang tur i skauen 3-4t,da blir det sikkert litt mer spennende å trene rolig........men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor folk som bare trener 3-4d i uka skal trene så jævla rolig....

LakseRoy

Legg innav LakseRoy » 26 nov 2010 23:49

Ja....hvorfor er det nødvendig å trene mye rolig. En tur i uka er nok. Og apropos det å like blodsmak og slikt........hadde en knallhard langintervall på spinning i dag, lå mange minutter på 93-95%.....og jeg nøt hvert sekund av det!!

polly

Legg innav polly » 26 nov 2010 23:51

akkurat nå er det ikke særlig aktuelt med flere turer ute. KALDT OG GLATT. Bor ikke langt fra flotte løpeveier, men de er nå så gatte nå at det ikke er særlig smart å legge ut på tur på dem. Jeg løper mye i skogen jeg. Men kun om vår, sommer og høst. få gode løpeveier i nærheten å vinteren, og å legge ut på løping i boligområder og på veier med mye trafikk er ikke aktuelt. Jeg skjønner at de fleste er enige i at mer rolig løping er noe jeg må finne meg i, og tipsene her er jo akkurat det jeg selv prøver. Natur, musikk, skog og opplevelser. Alt vel og bra, men som sagt er det ikke mange gode alternativer i nærheten.

fjell er det svært lite av, og i Nordmarka er de aller fleste aktuelle veien forbeholdt langrenn. Men har en god vei noen km hjemmenifra, som jeg nok må utnytte mer enn det jeg gjør. For øvrig akkurat hjemme fra 4*1.200 metersøkt som gikk knallbra.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 27 nov 2010 17:40

Høres ut som du allerede har bestemt deg for at sone 1 er kjedelig og utifra premissene dine er det bare å vente med å løpe til sommern igjen.

Beste tips er å endre innstillingen og premissene du har satt (det er kaldt, det er glatt, det er mørkt, det er snø, det er boligfelt, det er trafikk osv osv)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»