Hvor kaldt er FOR kaldt for løping?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
geraldo
Sted: Dokka

Hvor kaldt er FOR kaldt for løping?

Legg innav geraldo » 29 des 2010 15:15

Hvilke grenser setter du deg for trening i kulde? Når er det så kaldt at du må justere for temperaturen?
Forrige vinter og denne vinteren har så langt vært kaldere enn normalt, i alle fall her på Østlandet. Når kvikksølvet kryper ned mot -25 grader rasper det i halsen ved skikkelige magadrag. Hva mener dere er bieffektene ved å trene under slike forhold? Jeg har surfet verdensveven etter informasjon, men finner ikke helt det jeg leter etter. Kler man seg godt, trenger man ikke fryse, så det er kanskje risikoen for å utvikle kuldeastma som er verdt å tenke over. Har noen prøvd varmeveksleren (munnstykket som også Kondis markedsfører), og hva synes du om den?
Jeg roer ned intensiteten når det er under -15 grader, og har ikke oppdaget noen negativ korttidseffekt av treningen.

Er treningsutbyttet det samme? En lege jeg konfererte med mente at treningseffekten avtok kraftig, men jeg får ikke det til å rime. I alle fall ikke så lenge muskler og ledd har normal treningstemperatur.

Onyx

Re: Hvor kaldt er FOR kaldt for løping?

Legg innav Onyx » 29 des 2010 15:28

Har bestilt meg en slik varmeveksler og venter på at den dumper ned i postkassa (..så da er vi vel sikret varmegrader fremover, i allefall her i trøndelag ;)) Skal gi lyd når jeg har fått testet den litt

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 29 des 2010 18:44

Det er vel kanskje riktig å si at i et totalbilde av treningsutbytte så vil det reduseres noe ved økende kulde, men jeg går da ut fra at det han snakker om er at den økte risikoen for sykdom og skader tiltar. Mulig det, men jeg tenker i utgangspunktet som deg, at man godt kan fortsette å trene ute så sant man kler seg etter forutsetningene. Jeg har prøvd varmeveksleren, og må si meg fornøyd med den. Har inntrykk av at lufta er en del varmere enn hva den ville vært uten. Eneste ulempene er at det blir litt spytt og at en føler seg litt som en Star Wars clone trooper, men det går greit nok og fordelen virker større enn ulempene.

Jeg ble riktignok forkjøla etter bare 4 dager i kulda i år (ca -16), og det samme i fjor. Men jeg tror hovedårsaken til det ligger i hva jeg utsettes for av bakterieflora og plutselig redusert stressnivå, vel så mye som kulda i seg selv (selv om den jo trolig er medvirkende).
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hellerud

Legg innav Hellerud » 29 des 2010 21:47

ER ihvertfall ingen problem å trene i minus 30.....har vel gått langrenn i minus 25 uten å ta skade av det også........
Kaldeste jeg har trent i er minus 32.....gikk jo greit det ettersom jeg kan huske.......
Det som er en utfordring i kulda er å holde hender og føtter varme........selv hater jeg å bruke hansker,men det hender jeg må det desverre....

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 29 des 2010 22:17

Hellerud skrev:har vel gått langrenn i minus 25 uten å ta skade av det også........
...

...if you say so, Hellerud... ;) :roll:.. sorry.... må bare av og til... ;)
Fortsett å løpe...

geraldo
Sted: Dokka

Legg innav geraldo » 30 des 2010 09:18

Det er nyansene jeg er opptatt av. Å trene rolig i -30 grader har jeg også gjort uten å merke at jeg har tatt skade av det. Men hva vet jeg egentlig om det?

For en måned siden trente jeg i -20 grader, og det ble en hardere økt enn jeg hadde tenkt meg. 16 runder á 500m, med høydeforskjell ca 30m. I oppoverbakken ble intensiteten over AT, mens nedover ble det roligere. Altså jojo-intenistet (eller intervall). To dager etter ble jeg forkjølet for første gang på et år.
I den påfølgende tiden har jeg flere ganger trent rolig (I-sone 1 og 2) i -24 grader, og ned i -28 - uten noen KORTVARIG negativ virkning i form av forkjølelse eller lignende. Men hva er langtidseffekten? Og kan jeg regne med at slike rolige turer er verdt strevet rent fysiologisk? Eller burde jeg heller ha trent styrke på gulvet i stua?

Når temperaturen stiger til -10 blir en terskeltur som balsam for kropp og sjel, og lufta man puster inn føles myk som fløyel. :)
-El toro Geraldo-

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 30 des 2010 09:52

geraldo skrev:Det er nyansene jeg er opptatt av. Å trene rolig i -30 grader har jeg også gjort uten å merke at jeg har tatt skade av det. Men hva vet jeg egentlig om det?

For en måned siden trente jeg i -20 grader, og det ble en hardere økt enn jeg hadde tenkt meg. 16 runder á 500m, med høydeforskjell ca 30m. I oppoverbakken ble intensiteten over AT, mens nedover ble det roligere. Altså jojo-intenistet (eller intervall). To dager etter ble jeg forkjølet for første gang på et år.
I den påfølgende tiden har jeg flere ganger trent rolig (I-sone 1 og 2) i -24 grader, og ned i -28 - uten noen KORTVARIG negativ virkning i form av forkjølelse eller lignende. Men hva er langtidseffekten? Og kan jeg regne med at slike rolige turer er verdt strevet rent fysiologisk? Eller burde jeg heller ha trent styrke på gulvet i stua?

Når temperaturen stiger til -10 blir en terskeltur som balsam for kropp og sjel, og lufta man puster inn føles myk som fløyel. :)

Vel for å være litt seriøs.

En ting er hva som eventuelt finnes av forskningsbaserte resultater, en annen ting er hva vi selv erfarer med vår egen trening i vår egen hverdag.

Det er sikkert flere som frekventerer sidene her som kan si noe om apparatet rundt toppidrettsutøverene og hvordan man måler, fører statistikk og bruker tidligere erfaringer (tror du vet mer enn meg om slik Geraldo ;) )- og likevel, hvordan de plutselig "mister" toppform eller blir "syke" (sykdom er et veldig relativt begrep her da). Utenfra virker det jo rimelig uforutsigbart? Kanskje ikke?

Det må uansett gjelde det samme for toppidrettsutøvere som for oss "vanlig dødlige" at det er totalbelastningen som teller. Jeg har i flere år prøvd å komme meg et lite nivå høyere med treninga mi, men så fort jeg har økt intensitet eller lagt på lengre distanser har jeg blitt "forkjølet".
Nå i vinter her i trøndelag har jeg løpt noen intervaller og økt samlet trening pr. uke med ca 10-15%. Det har vært kaldt, oppunder 20 kalde, og de gradene er nok litt "kaldere" her enn på indre østlandet der jeg er vant til å trene (rolig ned til 30 minus f.eks.).
Jeg har holdt meg frisk. Familie og kolleger har "falt som fluer" med forkjølelser og faranger, men ikke jeg.

Mine erfaringer sier noe om meg og for meg. De er sikkert helt verdiløse for andre. Likevel tenker jeg at det kan være en sammenheng hos f.eks. Hellerud med den måten han virker å være "hensynsløs" og verken lytte til egen kropp (trene med smerte, sykdom og infeksjon) eller å bry seg om gradestokken. For jeg er enig med Geraldo, hva vet vi egentlig om virkningen på lang sikt av å presse oss under ekstreme forhold?

Jeg tror mitt svar må være at det aldri er for kaldt, samtidig som jeg tenker at det er viktig å kjenne egen kropp og å lytte til signalene, og så får hver og en kalkulere egen risiko og trene for å leve! ;)
Fortsett å løpe...

Gulo

Legg innav Gulo » 30 des 2010 14:26

Når det blir kaldere enn minus 20 synes jeg det blir ubehaglig å trene ute, selv om det bare er rolig. Da løper jeg heller inne på tredemølla :D

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 30 des 2010 16:37

Favorittemperaturen min om vinteren er rundt minus 5 når det er vindstille, da kan jeg trene anaerobt en times tid. Hvis det blåser blir jeg redusert og tiden jeg kan trene effektivt går ned. Rolig trening er ok inntil minus 12. Lavere enn dette går greit men jeg har lett for å bli syk. Man kan jo bruke Lungplus og finlandshette, men når fukten fra utpusten fryser fast i lua og neseborene fryser igjen på innpusten, drar jeg heller innendørs.

fastrunner

Legg innav fastrunner » 31 des 2010 16:32

Bor på Røros, og her er det forholdsvis kalt om vinteren.
Satset en del på maraton på åttitallet,og da var det naturligvis nødvendig å trene mange kilometer på vinterstid. Det kan bli få løpeturer på vinterstid her oppe om kuldegrensen settes til minus 15.
Min erfaring er at det er ufarlig å trene langt og rolig i streng kulde, men intervalltreningen må utsettes til det blir mildere.
Har løpt mange langturer i temperaturer mellom minus 30 - 36 grader. Brukte et skjerf foran munnen. Minnes at den eneste plagen på disse turene var at hælsenen kunne bli øm, muligens fordi skoene ble stive.
Har så vidt forsøkt meg på hardere økter i kulde også, men ble veldig fort sår i halsen.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»