Hvor ofte bør man spise?

Du er det du spiser
Jerven
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 27 Aug 2011 13:03

Hvor ofte bør man spise?

Innlegg Jerven » 02 Sep 2011 15:50

Heisan!

Hvor ofte bør man spise i løpet av en dag, og hvor lang tid i forkant av trening?

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Re: Hvor ofte bør man spise?

Innlegg Korak » 02 Sep 2011 19:47

Det korte svaret er når man er sulten.

Skal prøve å være litt mindre flåsete..
Det er veldig individuelt hvor ofte man skal spise. Personlig har jeg to daglige måltider; lunch og middag, og det fungerer helt fint for meg. Andre syns det er mer optimalt med 4 - 5 måltider. Størrelsen på måltidene er vel avgjørende. Summen av det daglige næringsinntak må være tilstrekkelig - ikke for høyt og ikke for lavt. Her må man bare finne den løsningen som passer.

Når det gjelder tid mellom måltider og trening, så kommer det an på måltidets størrelse. Har du f.eks. spist et kraftig måltid så bør det kanskje gå 2 - 3 timer før du trener. Ikke det at du ikke kan trene før, men da vil det oppleves ubehagelig og man har følelsen av at maten vil opp igjen.

Har du derimot spist en brødskive, så kan du kanskje sette i gang treningen umiddelbart.

Ingen har fasiten for hva som er bra for deg. Prøv deg frem!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Tarzan
InnleggCOLON 485
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 10:06
BostedCOLON Marker

Innlegg Tarzan » 07 Sep 2011 18:40

Jeg har oppdaget at om jeg lar det gå for lang tid etter et måltid, så får jeg problemer med mavesyre som gjerne skal opp. Vel å merke kun på lange, rolige turer. Korte hissige harde økter på 60 minutter merker jeg ingenting på.
Jeg tror alle har "sin" måte å spise på, både før og etter, så prøv deg frem og finn ditt kosthold.

Thirza0
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 28 Jan 2014 03:48

Innlegg Thirza0 » 28 Jan 2014 03:51

Tyrant, we have to be your friend!

Linda
InnleggCOLON 309
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 08:48
BostedCOLON Røyken kommune

Innlegg Linda » 28 Jan 2014 13:21

Hvis jeg spiser en tung middag, må jeg vente i minst 2 timer og helst lengre før jeg kan løpe. Da er ofte kvelden nesten omme. Når jeg spiser en lett middag, går det mye greiere. Langtur løper jeg som oftest tidlig på dagen og da spiser jeg kun 2 tykke brødskiver en halv time foran. Jeg tåler det fint.
Som de andre sier: finn ut hva som fungerer for deg. Og ikke vent til kvelden foran en konkurranse med å finne det ut.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester