fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Du er det du spiser
kimare
InnleggCOLON 23
RegistrertCOLON 16 Feb 2010 00:16

fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg kimare » 14 Nov 2011 22:16

jeg har funnet ut at jeg med min vekt 98kg, høyde 185cm og alder 37 år, vil forbruke like i overkant av 2000 kcal, jeg har en kontorjobb, sykler t/r jobb (totalt 6km), har hund som luftes ca 30 min pr dag, noe som tilsier ca 1000 ekstra kcal forbrukt. Trener 2-3 dager i uka har vært litt av og på pga skader. Har slitt med å gå ned i vekt tidligere, dette skyldes lite bevissthet i forhold til energiinntak.
Jeg har ingen planer om å kaste meg på lavkarbokjøret, men prøver å justere dagens kosthold og i all hovedsak å redusere sukkerinntaket.

Den siste uka har jeg vært rimelig nøyaktig med å registere matinntaket på www.trainingpeaks.com. Utfra dette kan jeg si jeg har følgende inntak.
Tirsdag 1856 kcal vekt 98
Onsdag 2203 kcal
Torsdag 2104 kcal vekt 96,6
Fredag 3054 kcal
Lørdag 3305 kcal
Søndag 2373 kcal vekt 97,4
Mandag 1789 kcal

Trening
makspuls knappe 190 BPM(?), høyeste målte puls er 181 BPM
Tirsdag sykkel 1t 10min, snittpuls 141 bpm
Fredag sykkel 1t 16min, snittpuls 137 bpm
Søndag løping 42min, snittpuls 151 bpm
Mandag sykkel 1t 30min, snittpuls vet ikke glemte klokka

Jeg lurer på om jeg ligger på et noenlunde riktig energiinntak eller ligger jeg lavt? Er det urealistisk/ufornuftig å tro at jeg kan nærme meg 90 kg til nyttår?

Tarzan
InnleggCOLON 485
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 10:06
BostedCOLON Marker

Re: fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg Tarzan » 17 Nov 2011 17:00

Det er nesten umulig å si. Det er visse faktorer du kan påvirke, miljø, kost, aktivitet, mens alderen, kjønn og gener er det sørgelig lite å gjøre noe med. Noen kan spise så å si ALT, og komme unna med det, mens andre ikke bør gå forbi kjøleskapet en gang, uten å gå opp i vekt. Det som er viktig å tenke på, er at du kan påvirke forbrenningen positivt, ved å trene styrke, altså få større muskler. Større muskler forbrenner mer fett under hvile og under aktivitet.
Utifra listen du la ut, var den sånn tålig ok, bortsett fra helgen. Du må være konsekvent uka gjennom, måned etter måned, for å se ut sånn som du vil. Det triste budskapet er at ALT KOSTER. Du er nødt til å ofre noe, for å nå dine mål.
Dessuten er det svært viktig hvordan kcal dine er satt sammen. Maten påvirker deg hormonelt, det gjør også treningen din. En balanse i maten, vil gi balanse i hormonene, noe som spiller en avgjørende rolle under vektnedgang, og å øke muskelmassen.
Lavkarbokjøret er ikke noe kjør, faktisk heller ingen slankekur. Det er en måte å sette sammen kost på, som sikrer deg nok næring. Det er media som har gjort det til en elefant. Du kan spise brød, poteter og pasta på lavkarbo, men i mindre mengder. Du bør spise mye grønnsaker, bær og MYE protein. Med en vekt på 98, bør du ligge på ca 200 gram proteiner pr dag for å øke skikkelig i muskelvekt, og for å holde deg mett lenge. Husk at proteinene må i hovedsak komme fra fisk, skalldyr, EGG MÅ DU SPISE, GJERNE 3-5 PER DAG, og kjøtt.
Du bør også få i deg nok fett, og det bør være lite planteoljer, skal du bruke olje må det være kokos, oliven og raps inneholder for mye omega 6, som sammen med brød (som gir enorme mengder omega 6 + lektiner og fytinsyre) vil disponere deg for betennelser, spesielt i ledd og blodårer. Egg inneholder mye bra fett, smør er en annen god kilde. Glem alt du har lært om at fett gjør deg feit, det er ubalanse i kosten som gjør deg sulten og som gjør at du spiser langt mer enn du bør. Trener du styrke 2-3 dager i uken, kondisjon 2-3 dager, og ligger på ca 1900 - 2000 kcal, vil du nok gå ned i vekt. Men styrken må være såpass tung at musklene vokser - du skal svette godt når du trener med vekter også.
Ellers er det lurt å kontakte en veileder eller en PT på et senter som kan sette opp en plan til deg personlig, vi er ganske forskjellige alle mann :)

Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Re: fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg Roger » 18 Nov 2011 09:42

Hei. Interessant. JEg vil jo si at du har et fornuftig inntak av kalorier, med unntak av litt høyt inntak på fredag og lørdag. Men litt må man unne seg (kanskje bare en dag i uka) etter min mening. Nå sier du vel ikke så mye om vekthistorikken din. Men dersom du har veid omtrent det samme de siste årene så har du vært i energibalanse, og da er det ikke så veldig store justeringer som trengs for å langsomt sige litt nedover i antall kilo. Det spørs hvor tålmodig du er.

Dersom du er av typen som interesserer deg for en rigid struktur så kan det jo være hensiktsmessig å veie maten, i hvertfall for en periode. Jeg kan da anbefale matportalens program "mat på data" som er basert på tallene fra matvaretabellen som er tatt ut fra norsk kosthold og matvarer du finner i norske butikker. Programmet lastes du bare ned så har du det også offline.

Mitt forslag er å knipe inn litt her og litt der, samt "gunne på" med frukt, grønt og vann. Dersom du får til å sykle en liten omvei til og fra jobben så har du litt å hente der også.

Det er de små skrittene som teller i det lange løp.

workingclasshero
InnleggCOLON 218
RegistrertCOLON 01 Feb 2010 16:28

Re: fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg workingclasshero » 19 Nov 2011 01:12

du ligger lavt, selv på de dagene med mest inntak. Uenig med de over her i at du trenger passe mer på fredags- og lørdagsinntaket. Lavt nok det også, det er uansett totalen over tid som betyr noe. Du trener jo også ganske lange økter når du trener, men ta gjerne i hakket mer på enkelte av øktene.

tror dog du overestimerer hva du forbrenner på seks kilometer sykling og en halvtimes rusletur. Blir ikke mange kaloriene ut av det. Mer 400kcal enn 1000.

HaraldR
InnleggCOLON 90
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 08:14

Re: fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg HaraldR » 19 Nov 2011 14:02

Når det gjelder gange og løping så er kroppsvekt x kilometer stort sett en OK indikasjon på kcaloriforbruket. Ikke perfekt selvsagt, men et sammenlignbart grunnlag over tid. 100 kg kropp løper 10 km på en time er ca. 1000 kcal forbrukt.

Thirza0
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 28 Jan 2014 03:48

Re: fornuftig inntak at kalorier ved forsøk på vektnedgang?

Innlegg Thirza0 » 28 Jan 2014 03:50

Tyrant, we have to be your friend!

______________________
Here is my D3 Gold will sent to you.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester