Ned i vekt

Du er det du spiser
Brukerens avatar
Landeveisharen
InnleggCOLON 54
RegistrertCOLON 19 Des 2012 14:00
BostedCOLON Trøgstad
CONTACTCOLON

Ned i vekt

Innlegg Landeveisharen » 11 Jan 2013 14:17

Jeg har gått ned fra 108 kg til 92 kg over en periode. Men nå har det sagt fullstendig stopp, jeg kunne tenkt meg ned i 82 kg i hvertfall, er 1.77 cm høy.

Nå har jeg ikke sett så veldig på noen diettplan eller lignende, så det kan godt hende jeg finner ut av det ved å følge en plan. På en annen side så trener jeg nå 5 dager i uken, og jeg merker at kroppen trenger mat og jeg er veldig sulten etter jeg har trent.

Jeg har ett helt naturlig kosthold, ikke så mye godteri og minimalt med brus. Forsøker å ikke spise så mye potet, ris og pasta, men jeg er fryktelig glad i grovbrød. Spiser veldig mye grønnsaker, og noe frukt. Min kone spiser forøvrig mer enn meg, og ho er ei lita ei.

Er det noen som har noen konkrete tips som kan gi effekt? Jeg vurderer å kutte ut kveldsmat, jeg spiser som regel 5 ganger om dagen. Jeg spiser tydligvis for mye til at jeg kan gå ned i vekt, men når jeg spiser mindre så blir jeg så sulten :)

Og ett spørsmål sånn utenom. Kan man ikke trene seg slank?
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

geggi84
InnleggCOLON 18
RegistrertCOLON 04 Jul 2012 17:05

Re: Ned i vekt

Innlegg geggi84 » 14 Jan 2013 12:20

Det er mange veier til Rom, si, men mange mener som meg: "For å gå ned i vekt må man være i kaloriounderskudd".

Min oppskrift er å regne kalorier. Du kan f.eks finne ut hvor mye du trenger her: http://www.kalorikalkulator.no/ og så føre dagbok over hva du spiser her: http://www.kaloridagboka.com/
Det kan kanskje virke tidkrevende, men jeg bruker minimalt med tid på dette, og det hjelper meg veldig (blir fort mye mat hvis man følger magefølelsen).

Brukerens avatar
Landeveisharen
InnleggCOLON 54
BostedCOLON Trøgstad
CONTACTCOLON

Innlegg Landeveisharen » 14 Jan 2013 14:17

Ja, du har nok rett i det. Problemet er at jeg har så stor matlyst når jeg trener så mye som jeg gjør nå. Alt frister, og uansett hvor sunt jeg forsøker å spiser så gir det ei heller ingen effekt.

Kalorierkalkulator ja, urk :-/

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 14 Jan 2013 18:50

Om du har stabil vekt så betyr det at du er i balanse med hensyn til kaloriinntak i forhold til forbrenning. Om du vil ytterligere ned så må du være i underskudd, og da er det to alternativer; forbrenne mer eller spise mindre (alternativt kombinasjon av de to).

Du skriver at det hjelper ikke hvor sunt du spiser.. Sunn mat har også kalorier, og når det kommer til vektreduksjon så spiller det ingen rolle om kaloriene kommer fra sunn mat eller fra usunn mat. Det eneste som er viktig i dette henseende er antall kalorier.

Fem måltid om dagen syns jeg hørtes mye ut, og det må være mulig å kutte ned noe der. Sultfølelsen tror jeg ikke du kommer unna, men også det stabiliserer seg når kroppen blir vant til mindre mengder mat.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukerens avatar
Landeveisharen
InnleggCOLON 54
BostedCOLON Trøgstad
CONTACTCOLON

Innlegg Landeveisharen » 15 Jan 2013 12:29

Ok, jeg ser den. Angående antall måltider så har jeg forstått at det er viktig å spise ofte så man holder forbrenningen i gang. Så jeg forsøker å spise med 3 timers mellomrom. Vekten er stabil. Takk for rådene, jeg tror nok dette blir nyttig for ytterlig vektreduksjon.

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 15 Jan 2013 16:35

Du trenger ikke være engstelig for at forbrenningen skal stoppe opp. Forbrenningen går sin gang så la ikke den styre antall måltider.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukerens avatar
Landeveisharen
InnleggCOLON 54
BostedCOLON Trøgstad
CONTACTCOLON

Innlegg Landeveisharen » 16 Jan 2013 09:32

Men gir det ikke økt forbrenning av å spise ofte? Ikke overdrevene porsjoner, naturligvis.

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 16 Jan 2013 18:52

Dersom du f.eks er sengeliggende hele dagen, og kun står opp hver gang du skal spise, så vil du forbrenne mer på å stå opp 5 ganger pr døgn enn 2 ganger. Forutsetningen er at alternativet til et ekstra måltid er total hvile, men det er vel sjelden tilfellet.

Den energien som kroppen forbrenner på å utføre de daglige gjøremål påvirkes ikke av antall måltider. (forutsatt lik gjennomsnitts kroppsvekt)
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Rapolo
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 22 Jan 2013 23:56

Innlegg Rapolo » 23 Jan 2013 00:09

Squeezy har noen fantastiske produkter for deg som vil ned i vekt. Den nye serien Squeezy Athletic gjør det lett å miste noen kilo raskt. Det er en veldig intensiv kur, men ut i fra egne og andres erfaringer virker den bra. Jeg så merkbar forskjell, og jeg er en normal trent person på 21 år :)

De har to måltidserstattere:

http://www.sportsmat.no/products/squeez ... c-3-dagers
http://www.sportsmat.no/products/squeez ... c-5-dagers

I tillegg til en måltidsbar:

http://www.sportsmat.no/products/squeez ... ic-bar-40g

En slik kur kan være uvant om du ikke er vant med å drikke shaker som mat. Da anbefales det gjerne å starte med en 5-dagerskur der du bytter to måltider med en shake. Deretter kan du vente noen dager før du eventuelt starter på en 3-dagerskur der du bytter ut alle måltidene med shake. Under 3-dagerskuren opplevde jeg at jeg savnet noe å tygge på. Andre gangen jeg brukte denne brukte jeg også måltidsbarene. Da hadde jeg en 'middag' bestående av en shake og en måltidsbar.

Det som er viktig under en slik kur er å drikke mye vann, ikke så mye sammen med shakene, men jevnt over hele dagen, et par liter er anbefalt. Da får også kuren en optimal effekt. Skal du bruke 5-dagerskuren er det viktig at du ikke overspiser på de måltidene som består av fast føde.

Dette anbefales på det sterkeste :)
Kjøp alt av sportsernæring her http://www.sportsmat.no
Skriv kondis i kommentarfeltet ved betaling og få 25% rabatt på veil.pris på alt fra Squeezy
Stort utvalg av Maxim, Squeezy, Powerbar og Proteinfabrikken til lave priser.

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Innlegg håvard b. » 24 Jan 2013 00:22

Landeveisharen kan med fordel styre unna produktene du linker til.

Jeg mistenker at du har personlig interesse av at noen klikker på linkene du har lagt inn i denne tråden og minst en annen. Jeg håper jeg tar feil.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester