Side 1 av 2

Ned i vekt

Lagt inn: 11 jan 2013 14:17
av Landeveisharen
Jeg har gått ned fra 108 kg til 92 kg over en periode. Men nå har det sagt fullstendig stopp, jeg kunne tenkt meg ned i 82 kg i hvertfall, er 1.77 cm høy.

Nå har jeg ikke sett så veldig på noen diettplan eller lignende, så det kan godt hende jeg finner ut av det ved å følge en plan. På en annen side så trener jeg nå 5 dager i uken, og jeg merker at kroppen trenger mat og jeg er veldig sulten etter jeg har trent.

Jeg har ett helt naturlig kosthold, ikke så mye godteri og minimalt med brus. Forsøker å ikke spise så mye potet, ris og pasta, men jeg er fryktelig glad i grovbrød. Spiser veldig mye grønnsaker, og noe frukt. Min kone spiser forøvrig mer enn meg, og ho er ei lita ei.

Er det noen som har noen konkrete tips som kan gi effekt? Jeg vurderer å kutte ut kveldsmat, jeg spiser som regel 5 ganger om dagen. Jeg spiser tydligvis for mye til at jeg kan gå ned i vekt, men når jeg spiser mindre så blir jeg så sulten :)

Og ett spørsmål sånn utenom. Kan man ikke trene seg slank?

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 14 jan 2013 12:20
av geggi84
Det er mange veier til Rom, si, men mange mener som meg: "For å gå ned i vekt må man være i kaloriounderskudd".

Min oppskrift er å regne kalorier. Du kan f.eks finne ut hvor mye du trenger her: http://www.kalorikalkulator.no/ og så føre dagbok over hva du spiser her: http://www.kaloridagboka.com/
Det kan kanskje virke tidkrevende, men jeg bruker minimalt med tid på dette, og det hjelper meg veldig (blir fort mye mat hvis man følger magefølelsen).

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 14 jan 2013 14:17
av Landeveisharen
Ja, du har nok rett i det. Problemet er at jeg har så stor matlyst når jeg trener så mye som jeg gjør nå. Alt frister, og uansett hvor sunt jeg forsøker å spiser så gir det ei heller ingen effekt.

Kalorierkalkulator ja, urk :-/

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 14 jan 2013 18:50
av Korak
Om du har stabil vekt så betyr det at du er i balanse med hensyn til kaloriinntak i forhold til forbrenning. Om du vil ytterligere ned så må du være i underskudd, og da er det to alternativer; forbrenne mer eller spise mindre (alternativt kombinasjon av de to).

Du skriver at det hjelper ikke hvor sunt du spiser.. Sunn mat har også kalorier, og når det kommer til vektreduksjon så spiller det ingen rolle om kaloriene kommer fra sunn mat eller fra usunn mat. Det eneste som er viktig i dette henseende er antall kalorier.

Fem måltid om dagen syns jeg hørtes mye ut, og det må være mulig å kutte ned noe der. Sultfølelsen tror jeg ikke du kommer unna, men også det stabiliserer seg når kroppen blir vant til mindre mengder mat.

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 15 jan 2013 12:29
av Landeveisharen
Ok, jeg ser den. Angående antall måltider så har jeg forstått at det er viktig å spise ofte så man holder forbrenningen i gang. Så jeg forsøker å spise med 3 timers mellomrom. Vekten er stabil. Takk for rådene, jeg tror nok dette blir nyttig for ytterlig vektreduksjon.

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 15 jan 2013 16:35
av Korak
Du trenger ikke være engstelig for at forbrenningen skal stoppe opp. Forbrenningen går sin gang så la ikke den styre antall måltider.

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 16 jan 2013 09:32
av Landeveisharen
Men gir det ikke økt forbrenning av å spise ofte? Ikke overdrevene porsjoner, naturligvis.

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 16 jan 2013 18:52
av Korak
Dersom du f.eks er sengeliggende hele dagen, og kun står opp hver gang du skal spise, så vil du forbrenne mer på å stå opp 5 ganger pr døgn enn 2 ganger. Forutsetningen er at alternativet til et ekstra måltid er total hvile, men det er vel sjelden tilfellet.

Den energien som kroppen forbrenner på å utføre de daglige gjøremål påvirkes ikke av antall måltider. (forutsatt lik gjennomsnitts kroppsvekt)

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 23 jan 2013 00:09
av Rapolo
Squeezy har noen fantastiske produkter for deg som vil ned i vekt. Den nye serien Squeezy Athletic gjør det lett å miste noen kilo raskt. Det er en veldig intensiv kur, men ut i fra egne og andres erfaringer virker den bra. Jeg så merkbar forskjell, og jeg er en normal trent person på 21 år :)

De har to måltidserstattere:

http://www.sportsmat.no/products/squeez ... c-3-dagers
http://www.sportsmat.no/products/squeez ... c-5-dagers

I tillegg til en måltidsbar:

http://www.sportsmat.no/products/squeez ... ic-bar-40g

En slik kur kan være uvant om du ikke er vant med å drikke shaker som mat. Da anbefales det gjerne å starte med en 5-dagerskur der du bytter to måltider med en shake. Deretter kan du vente noen dager før du eventuelt starter på en 3-dagerskur der du bytter ut alle måltidene med shake. Under 3-dagerskuren opplevde jeg at jeg savnet noe å tygge på. Andre gangen jeg brukte denne brukte jeg også måltidsbarene. Da hadde jeg en 'middag' bestående av en shake og en måltidsbar.

Det som er viktig under en slik kur er å drikke mye vann, ikke så mye sammen med shakene, men jevnt over hele dagen, et par liter er anbefalt. Da får også kuren en optimal effekt. Skal du bruke 5-dagerskuren er det viktig at du ikke overspiser på de måltidene som består av fast føde.

Dette anbefales på det sterkeste :)

Re: Ned i vekt

Lagt inn: 24 jan 2013 00:22
av håvard b.
Landeveisharen kan med fordel styre unna produktene du linker til.

Jeg mistenker at du har personlig interesse av at noen klikker på linkene du har lagt inn i denne tråden og minst en annen. Jeg håper jeg tar feil.