Mat under marathon

Du er det du spiser
Globbo
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 17 Jan 2013 23:45

Mat under marathon

Innlegg Globbo » 22 Jan 2013 22:00

Hei.

Skal løpe mitt første marathon i mai, og lurer i den forbindelse på hva slags inntak jeg burde ha i meg under løpet?

Målet mitt er å gjennomføre, men sikter mot å komme inn på en tid på ca 4.30. Må jeg da ha fast føde underveis? Eller holder sportsdrikke og vann?

Håper på svar :)

Rapolo
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 22 Jan 2013 23:56

Re: Mat under marathon

Innlegg Rapolo » 23 Jan 2013 00:01

Når du skal være i hard fysisk aktivitet anbefales det at du inntar fast føde. Barer er det greieste i starten da det er det fasteste og du ikke vil bli dårlig i magen. Sportsdrikk bør du drikke jevnt over hele distansen, og vil du har litt ekstra energi mot slutten (den siste timen) kan du innta noen gels.
Kjøp alt av sportsernæring her http://www.sportsmat.no
Skriv kondis i kommentarfeltet ved betaling og få 25% rabatt på veil.pris på alt fra Squeezy
Stort utvalg av Maxim, Squeezy, Powerbar og Proteinfabrikken til lave priser.

Globbo
InnleggCOLON 9

Innlegg Globbo » 23 Jan 2013 19:22

Ok takker for svar.

Barer som arrangøren deler ut da? Eller må jeg ha med meg egne? Skal jeg da evnt oppbevare de i ett belte under løpet?

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 23 Jan 2013 21:34

Ærlig talt, fyren som har svart deg pusher noe skit han vil selge. Rådet han gir er helt i skoddeheimen. Fast føde under en maraton er inget must. Jeg har aldri inntatt fast føde under konkurranse, men det er noen som spiser f.eks litt banan, rosiner og lignende. Dette deles normalt ut på drikkestasjonene. Når det gjelder drikke, så er det vanlig å drikke noe med raske karbohydrater f.eks saft, brus eller sportsdrikke. Dette får du også utdelt på drikkestasjonene. Du kommer deg fint gjennom med bare vann også, men i et så langt løp så er det gunstig med karbohydrater.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Globbo
InnleggCOLON 9

Innlegg Globbo » 23 Jan 2013 21:51

Ok. Takk for svar. Så selv om man f.eks bruker 5 timer så trenger man ikke noe fast føde?

I samme slengen kan jeg spørre om man burde ta imodium før løpet, slik at man ikke risikerer løs mage? Jeg tenker på at så mye flytende i såpass lang tid mens man løper, så er det jo en påkjenning for magen.

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 24 Jan 2013 07:31

Hvis du har problemer med magen, så ville jeg tatt imodium. Det er ganske vanlig at magen slår seg vrang på lange løp.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Rapolo
InnleggCOLON 10

Innlegg Rapolo » 24 Jan 2013 12:50

Under et marathon vil du ligge på et forbruk på rundt 700-800 kalorier i timen, dvs at på 4,5 timer vil du bruke cirka mellom 3150 og 3600 kalorier. På forhånd vil du klare å lagre ca 1500 kalorier i muskler og lever. Det vil si at du trenger 1500-2000 kalorier underveis.

Ved bruk av anbefalt blanding sportsdrikke 5-8g karbohydrat (4,2 kcal per gram) per 100 ml vil det si at du trenger 4,4 til 5,9 liter drikke ved maks styrke på blandingen. For det første er det vanskelig å innta så mye drikke, og for det andre vil du mest sannsynlig måtte tømme tanken for overflødig væske.

Derfor er fast føde/gel greiere da det er mer konsentrerte karbohydrater. Mange arrangement deler ut sportsernæring underveis og i forkant av starten.

For eksempel inneholder denne gelen http://www.sportsmat.no/products/squeez ... -gel-4x25g 65 kcal. tilsvarende mengde sportsdrikk gir under 10 kcal.

Men dette er selvsagt opp til hver enkelt hva de liker og foretrekker :)
Skriv kondis i kommentarfeltet ved betaling og få 25% rabatt på veil.pris på alt fra Squeezy

mosjonist
InnleggCOLON 50
RegistrertCOLON 22 Aug 2010 17:23

Innlegg mosjonist » 25 Jan 2013 13:26

Har kun løpt to maraton, og brukt ca. 4 timer. Til frokost: brød med syltetøy. Ikke kaffe for min del pga. vanndrivende effekt. I begynnelsen av løpet drikker jeg kun vann. Hadde med noen gel som jeg inntok sammen med vann underveis. Hadde gelen i lommer på buksa. Hvis den ikke har det kan du jo sy på noen. Den siste timen tok jeg også litt sportsdrikke på drikkestasjonen. Spiste ikke fast føde.
Lykke til med løpet!

Globbo
InnleggCOLON 9

Innlegg Globbo » 25 Jan 2013 18:36

Takk for masse fine svar.

Litt forskjellige meninger her. Tenkte å ta meg en tur på tom mage om litt, så jeg får kjent på hvordan det føles. Er det er "god" taktikk i oppkjøringen til løpet?

Jeg finner vel ut mer etterhvert som langturene blir lengre.

Mvh

Rapolo
InnleggCOLON 10

Innlegg Rapolo » 25 Jan 2013 23:09

Det er fult mulig å trene seg til å kunne trene uten å innta næring, det tar bare litt tid før kroppen blir vant til å kun forbrenne sitt eget fett. Men i konkurranse vil det bli vanskelig da kroppen kun forbrenne karbohydrater når du går over stadiet 'rolig'. Altså når du kommer opp i puls, høyt sone 2/sone 3 og oppover.

Her sier jo også løpedronning Ingrid Kristiansen at sportsdrikk er en fordel:

I de aller fleste tilfeller er vanlig vann den beste drikken. Men dersom du trener hardt og lenge, kan det være fordeler med såkalt sportsdrikk.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester