Mat under marathon

Du er det du spiser
Globbo
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 17 Jan 2013 23:45

Re: Mat under marathon

Innlegg Globbo » 26 Jan 2013 12:29

Ok. Så for en nybegynner som meg, som i utgangspunktet har som mål å gjennomføre mitt første marathon, så kan jeg klare meg på det de serverer av drikke på stasjonene? Egentlig litt det jeg håpet på.

Jeg har forstått det slik at det er viktig å være vant til sportsdrikke. Hvor mye før burde jeg begynne å bruke det? Uker eller måneder?

Rapolo
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 22 Jan 2013 23:56

Re: Mat under marathon

Innlegg Rapolo » 26 Jan 2013 22:56

Du vil nok klare deg med det du får underveis ja :)

Når det kommer til sportsdrikk er alle mager forskjellige og er du ikke vant med det kan det være lurt å teste litt forskjellige produkter for å finne ut hvilke som du finner gode for din mage. Å begynne med sportsdrikk i konkurranse er sjansespill.

Det kan være greit å bruke noen uker i forkant gjerne med for å finne ut hvor ofte du tåler å drikke og hvor mye, hvilke produsenter og smaker som går bra sammen med magen din og hvilket blandingsforhold som passer. Selv bruker jeg mye Maxim, men om du har litt følsom mage ville jeg valgt Squeezy da det ikke inneholder så mye tilsettningsstoffer :)

Her handler jeg: www.sportsmat.no
Kjøp alt av sportsernæring her http://www.sportsmat.no
Skriv kondis i kommentarfeltet ved betaling og få 25% rabatt på veil.pris på alt fra Squeezy
Stort utvalg av Maxim, Squeezy, Powerbar og Proteinfabrikken til lave priser.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Mat under marathon

Innlegg kollis » 27 Jan 2013 08:57

Du får undersøke hva du får å drikke på drikkestasjonene.....Det er sikkert kjedelig å oppdage at det du får ikke er det samme som du har testet ut.Er du sliten er det muligheter for at maven\kroppen får større problemer slik at sukkervann\sportsdrikke ikke aksepteres i forhold til en sportsdrikketrenings tur test.
ps.. Den kjente løpeguruen, professor Tim Noakes, forfatter av The lore of running, har i sin siste bok bedt sine tilhengere om unnskyldning for å ha tilrådd bruken av sportsdrikker med sukker i forbindelse med konkurranser.

Globbo
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 17 Jan 2013 23:45

Re: Mat under marathon

Innlegg Globbo » 27 Jan 2013 10:54

Takk for meget innteressante svar.

Det er Praha marathon jeg skal løpe, og de serverer noe jeg ikke finner i norske butikker eller på nett som er mulig å bestille til Norge. Tenkte da rett og slett å prøve litt forskjellig, noe fra proteinfabrikken og noe maxim som man får kjøpt på sportsbutikker. Må rett og slett satse på det det er nogenlunde lik "styrke" på det de serverer i Praha.

Rapolo
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 22 Jan 2013 23:56

Re: Mat under marathon

Innlegg Rapolo » 30 Jan 2013 10:10

Jeg vil anbefale deg å handle på http://www.sportsmat.no her har de sportsdrikke dra Proteinfabrikken, Maxim og Squeezy. Selv synes jeg Squeezy sin superenergidrikk er god, den er utviklet for trening ved hard belastning. Squeezy er også milde mot magen. Den Superenergidrikken smaker forøvrig Red Bull :)
Kjøp alt av sportsernæring her http://www.sportsmat.no
Skriv kondis i kommentarfeltet ved betaling og få 25% rabatt på veil.pris på alt fra Squeezy
Stort utvalg av Maxim, Squeezy, Powerbar og Proteinfabrikken til lave priser.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Mat under marathon

Innlegg Veteran » 06 Mai 2013 11:57

Hei. Det er ganske interessant aa lese alle merkelige raad ang. mat & marathon. Som alltid er mange svert "oppleste" vedr. kaloriforbruk etc.
Dvs. at dere har teorien under kontroll, i motsetning til oss tullinger som nare trente hardt og loep ganske fort, uten peiling paa kalkoriforbruk etc.
Dette er jo blitt gjennomgansmelodien paa alle treningsfora ser jeg, og jeg har forlengst fastslaatt at alt dette pratet er bortkastet tid.

Min erfaring som deles av alle som har loept marathon, ikke bare jogget paa 4-5 timer, er at ingen behoever fast foede under et loep. Aa loepe og spise samtidig
er en umulig kombinasjon. De fleste maa ha litt drikke, og da er det alltid lurt under trening aa finne ut hva e taaler best uten aa faa mageproblemer.
Paa vaar tid kom XL1 som alle skulle proeve, men svaert mange fikk problemer. Rent vann kan bli litt "doedt' i lengden, derfor er saft best men ikke for soet, helst
med litt salt i.. proev deg fram. Mange arrangoerer tar imot og leverer privat drikke paa spesielle bord paa drikkestasjonene, det kan vaere lurt hvis det er anledning
til det. En flaske typ ketchup er bra, slik at du kan loepe en bit med den og faa i deg alt . Er det varmt er det nesten viktigere aa dusje hodet der et er mulig enn aa
drikke saa mye. Mange blir slappe av aa drikke bare vann, vaer klar over det.
Korak er inne paa noe riktig/viktig, aa pakke med seg slik niste som om en skal paa en ukes fjelltur er bare tull. Som en annen skriver, spis en god frokost med
masse grovt broed og syltetoey, unngaa melk akkurat den dagen, dvs. du kan drikke mye etter loepet.
Det er store individuelle behov for vaeskeinntak under loep, selv drakk jeg nesten aldri noe men loep gjerne under dusjen der det fantes. En liten banan kan gaa an
underveis for den som har tid til det, men jeg synes at alle boer loepe og alle har nok energi paa lager uansett.
Nok hard trening er saa uendelig mye viktigere aa konsentrere seg om foer loep enn hva en skal spise underveis, det gir fullstendig feil fokus paa oppgaven>
Et annet meget viktig raad foer trening er aldri aa spise tung mat som kjoett o.l. samme dag som du skal kjoere langtur. Broed og variert paaegg er ganske fantastisk
slik. Jeg har sjelden spist vanlig middag, husker f.eks. ikke siste gang jeg spiste "mors kjoettkaker" e.l. Sikkert 25 aar siden...men broed i alle varianter til alle
tider spiser jeg fortsatt mye av, og helsa og kondisen er meget god..
Konkkusjon: Gjoer det enkelt, bruk tiden til effektiv trening og alle vil oppdage hvor lett det er aa faa opp Kondisen!

Lykke til alle sammen!

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 252
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 20:12

Re: Mat under marathon

Innlegg ipconfig » 06 Mai 2013 13:46

Enig med Korak. Selv om løpet er langt så kan du godt spise bananer underveis. Jeg pleier å ta en halv banan ved 10km og 21km. Deretter ser jeg an hvordan formen er. Jeg spiser lett fordøyelig mat før løpet. Rett før start pleier jeg å spise en banan. Om du vil ta noe gel så prøv det på langtur eller under trening så får du ingen overraskelser underveis.

Drikke tar jeg normalt og starter med vann og går mer og mer over til sportsdrikke. Vær oppmerksom på å ta sportsdrikke som er svakt utblandet fordi du kan få krampe i magen dersom den er for sterk. De som står og blander vil deg gjerne godt og blander slik at det smaker godt men det gjør ikke alltid like godt som det smaker.

Jeg forstår at man er på underskudd i kalorier når man passerer målstreken og jeg opplever at jeg får hodepine og frysninger i etterkant. Så etter løpet spiser jeg hele tiden...

Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Re: Mat under marathon

Innlegg torolav » 07 Mai 2013 08:39

Skal ikke påstå hva som er "riktig", men den ene gangen jeg løp maraton (Skogsmaraton 2010, på ca 4:15) gjorde jeg som i andre lange løp (type Nordmarkstravern):

En kopp vann og en kopp sportsdrikk på hver drikkestasjon, hvor jeg helte ut noe av sportsdrikken og blandet den ut med vann til å være halvparten så sterk. Tar i mot f.eks en halv banan om det tilbys.
(Og ble ikke "tom" på maratonløpet. Det gikk kontrollert og greit hele veien på planlagte 6 min/km)

Synes ikke fast føde er nødvendig, men litt banan kan være greit. Og reserveenergi har kroppen i massevis i form av fett - sannsynligvis nok til å jogge til Nordkapp og tilbake ;)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Re: Mat under marathon

Innlegg Agnes » 15 Mai 2013 20:13

Det er sikkert individuelle forskjeller, men for meg er 4,5 timer alt for lenge å gå uten mat, også når jeg IKKE er i aktivitet. Jeg ble skrubbsulten underveis i Berlin i høst (brukte 4:22). Heldigvis passet det så utrolig bra at det kom en stasjon med bananer hver gang jeg ble sulten. Siste mila fyller jeg på med gel (drikk også vann med gel, ellers kan du få skikkelig mageknip!). Jeg hadde en utrolig god løpsppplevelse og gikk faktisk ikke tom for krefter i det hele tatt - så aldri noe til denne berømte veggen.

Jeg mener å ha lest at veier du rundt 65-70 kilo så brenner du ca 2800 kalorier på et maraton. Glykoenlagrene dine kan lagre ca. 1800. Resten må du ta fra fett (og det er mye tyngre for kroppen din å forbrenne) eller tilføre underveis, som sportsdrikk, gel eller mat.

Men, som sagt, det er individuelt. Jeg blir skrubbsulten på rolige langturer også. Sist måtte jeg svinge innom en bensinstasjon og kjøpt en bolle og en drikkeyoughurt...



Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester