Går veldig opp i vekt etter et hardkjør.

Du er det du spiser
Big F
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 04 Okt 2013 08:47

Går veldig opp i vekt etter et hardkjør.

Innlegg Big F » 04 Okt 2013 09:35

Etter å ha gått på vekten daglig den siste tiden ser jeg at jeg gjerne går opp over 2 Kilo noen dager etter at jeg har hatt et hardkjør noe jeg har annenhver uke. Skjønner kroppen jobber hardt for å restituere seg og etter disse treningene hvor magen virkelig er i ulage og jeg kjenner at hele kroppen er i en recovery modus.

Jeg lurer veldig på hva som skjer med kroppen og om det er noen kost tilskudd jeg burde ta før eller etter en slik utblåsning for å hjelpe kroppen.

Hva er det mest ideelle med tanke på vekt?
Skal sies at jeg har en del kilo for mye, men veldig lyst til å fortsette med dette. Kanskje en gang i måneden er bedre da det tar gjerne en uke å bli kvitt disse to kiloene.

Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Re: Går veldig opp i vekt etter et hardkjør.

Innlegg torolav » 04 Okt 2013 10:45

Er på tynn is her, men en del av kroppsvekten består av glykogen i musklene. Et hardkjør kan kanskje øke musklenes evne til å lagre glykogen for en liten periode (karbo-ladding)? Mulig det bare er en myte.

Øker appetitten når du har hardkjør? Mulig du spiser mer uten at du tenker over det?
Det gjør den hos meg, så generelt går jeg opp i vekt når trener mye, og ned i vekt når jeg trener lite. :D

Er skeptisk til en "fiks" med kosttilskudd. For å gå ned i vekt over tid er det en begrensning i antall kalorier man putter i seg som styrer mye.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 04 Okt 2013 19:39

Jeg tipper det er veskeansamling i kroppen. Dersom næringsinntaket er stabilt så er det den mest sannsynlige forklaringen. Du skal innta veldig mye mer næring enn normalt om du skal gå opp noen kilo med kroppsmasse på en dag eller to.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 05 Okt 2013 22:35

Jeg kan også få masse vann i musklene etter skikkelig hard trening. Jeg har sånn fancy vekt som viser fettprosent, så jeg ser at det er vann og ikke fett. Det er jo både en begrenset og en forbigående effekt, så ikke noe å bekymre seg for. :)

Big F
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 04 Okt 2013 08:47

Innlegg Big F » 10 Okt 2013 16:12

Takk for gode innlegg.

Næringsinntaket øker kanskje noe, men langt fra nok til å gå opp så mye. Blir langt mer sulten av langkjøring på sykkel.
Det jeg reagerer på er at kroppen og magen blir i ulage. At muskler er såre og stive er forståelig, men at magen blir så merkelig og at kroppen svetter lett dager etterpå.

Kan godt være veskeansamling da jeg drikker litervis så disse kiloene kan godt komme fra vann. Men om så, hvorfor holder kroppen på så mye ekstra vann og hvorfor så lenge.

Tror jeg skal prøve på en lett trening dagen etter neste gang for å få ting ut av kroppen. Ser ikke helt at det skal hjelpe noe annet en såre og stive muskler, men vi får se.

MissHyper
InnleggCOLON 99
RegistrertCOLON 12 Aug 2011 12:58

Innlegg MissHyper » 18 Okt 2013 09:50

Om du i forbindelse med løpet har drukket en del sportsdrikk, så holder jo det på vannet. Jeg føler meg ofte oppblåst et døgn eller to etter et lengre løp. Matlysten er derimot dårlig så det har ikke noe med det å gjøre i alle fall. Men sportsdrikk inneholder en del salter for å hjelpe kroppen å holde på vesken. Så det er jo ganske naturlig :lol:

Thirza0
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 28 Jan 2014 03:48

Innlegg Thirza0 » 28 Jan 2014 03:49

Tyrant, we have to be your friend!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester