Vektnedgang før maraton

Du er det du spiser
Sleggja
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 12 Okt 2013 23:26

Vektnedgang før maraton

Innlegg Sleggja » 12 Okt 2013 23:56

Etter en fin maratondebut i Oslo er jeg nå bitt av løpebasillen, og tenkte stille i Jessheim.

Jeg har i etterkant av Oslo fundert litt på hva jeg kan gjøre for å pushe marginene litt mer i min retning, (det går jo konkurranse i dette med kolleger og venner), og en av momentene er at jeg antakelig har 6-7 unødvendige kg å drasse på.

Så til spørsmålet: vil det være hensiktsmessig av meg å justere kostholdet for vektnedgang 7 kg på de neste 4-5 uker, eller er detta kontraproduktivt i en slik oppkjøringsperiode? I så fall legger jeg jo det på is.

Det skal sies at jeg er glad amatør; trener for tiden daglig, løping fem dager i uka, men selv anser jeg ikke intensitet og belastning for å være av et slikt kaliber at litt kaloriunderskudd skulle gå utover formen. Men samtidig er det jo snakk om en lengre (?) periode. Kanskje er effekten av vektnedgang (på gjennomføring og slutttid) så minimal at dette er uinteressant? Dette blir bare synsing fra min side, derfor jeg spør.

Noen erfaringer der ute?

Jeg er voksen mann med BMI mellom 23-24.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Vektnedgang før maraton

Innlegg kollis » 13 Okt 2013 19:17

jeg hadde valgt å spise litt bedre enn normalt.(mindre is osv.). .eller litt mer avangsert proteiner +ektekaviar morgen og kveld og grønnsaker resten...

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 14 Okt 2013 09:37

Ikke tenk saa kortsiktig med vektnedgang, det er ikke smart.
Loep noen fler km. og litt raskere hver gang uten aa forandre kostholdet noe som helst,
saa kommer vektnedgangen automatisk. Jeg gikk ned 8-9 kg. over ca. 3 aar kun med
hardere trening. Kosttilskudd o.l. var heldigvis fremmedord den tiden, slikt er bare til
aa lure seg selv. Kroppen er en fantastisk "maskin" som fikser alt selv.
Lykke til med trening og konkurranser !

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 15 Okt 2013 12:26

Jeg har negativ erfaring med å kombinere mye trening og lite mat nå før maraton. Jeg ble halvsyk, og jeg hadde min dårligste løpsopplevelse noensinne.

Ikke ble jeg tynn heller. :x

Sleggja
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 12 Okt 2013 23:26

Innlegg Sleggja » 19 Okt 2013 19:03

Hmm, takk for svar dere. Jeg tar det til meg. Satser på at dette går seg til med tiden, andre ting det er mer hensiktsmessig å fokusere på nå.

ikkeno
InnleggCOLON 7
RegistrertCOLON 21 Nov 2013 22:13

Innlegg ikkeno » 24 Nov 2013 10:16

Sleggja skrevColonHmm, takk for svar dere. Jeg tar det til meg. Satser på at dette går seg til med tiden, andre ting det er mer hensiktsmessig å fokusere på nå.

Jeg er 170 cm høy og veier 60 kg. 1 juni 2013 veide jeg 8 kg mer, og de ekstra 8 kg ble borte ved å følge en oppskrift som du finner ved å søke på
Svihus frokost
Man har ikke behov for disse fettvalkene rundt magen når man løper marton, og det er svært enkelt å bli kvitt slike ved å følge oppskriften til prof. Birger Svihus.

stalmann77
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 09 Jun 2013 20:32

Innlegg stalmann77 » 28 Nov 2013 23:21

Hvis du orker så kan du svette mye ut.
Enkelte har kropper som består av for mye vann, men det er de færreste.
Så dessverre tror jeg ikke svetting er positivt.
Da du mister mange mineraler også.

Linda
InnleggCOLON 309
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 08:48
BostedCOLON Røyken kommune

Innlegg Linda » 04 Des 2013 10:52

Jeg kan anbefale deg denne boken om å komme i optimal konkurransevekt:
http://www.amazon.com/Racing-Weight-Fit ... ing+weight

Kort fortalt står det der at aktiv slanking er noe du gjør i begynnelsen av sesongen, før du starter den hardeste treningsperioden. Det er nemlig ikke så lett for kroppen å gjnnomføre gode økter med kaloriunderskudd.

TadasP
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 02 Jan 2014 12:06

Innlegg TadasP » 02 Jan 2014 12:32

Hei! Hvordan å miste vekt ved 3 kg pr uke?

Brukerens avatar
Einar
InnleggCOLON 260
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 20:52

Innlegg Einar » 20 Jan 2014 13:19

TadasP skrevColonHei! Hvordan å miste vekt ved 3 kg pr uke?

Like uklokt som å ta opp et lån på dagen...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester