Maraton og diabetes

Du er det du spiser
cogito1985
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 05 Aug 2014 22:06

Re: Maraton og diabetes

Innlegg cogito1985 » 05 Aug 2014 22:12

Selv er jeg ingen maratonløper. Trives best med korte distanser (5-10km).
Jeg gikk over fra multiinjeksjon til pumpe denne våren og har brukt litt tid på å vende meg til treningen med insulinpumpa.
Ettersom jeg også går med vevsglukosemåler på armen så har det blitt veldig lett å justere blodsukkeret i forkant, og under trening.
Fordelen med pumpe er at man kan stille inn pumpen til å levere mindre insulin under økten uten å måtte drasse med seg et blodsukkermåleraparat.

Pumpe er naturligvis litt jobb, men jeg har forbedret både 10 og 5 km med flere minutter etter jeg fikk større kontroll over insulinet som er aktivt i kroppen.
Jeg går med andre ord ikke i føling under harde treningsøkter lengre.

tislavold
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 18 Sep 2017 15:25

Innlegg tislavold » 18 Sep 2017 15:54

Oppdaterer denne etter å ha løpt mitt første maraton på asfalt i Oslo 2017.

Bakgrunn; mann 39, T1 siden 2014. Startet med jogging etter noen år med sykkel. Løper 40-50 km i uken sommerhalvåret, pga tidsklemma er dette en intervalløkt, en tempoøkt og en langtur. Bruker insulinpenn. 6 Levemir morgen, varierer mellom 6-8 Levemir kveld. Novorapid til måltider. Langtids BS 6,6. Har ingen planer om ha diett som en blogger med dårlig selvbilde for å få lavere langtids BS.

Starter trening/konkurranse med BS 8 -12 (helst...) Noen ganger slår adrenalin inn og gir høyere verdier. Tar vanligvis en gel hvert 30. minutt. Drikker vann/sportsdrikk i farta hvis jeg får det ned. Redningen for meg er gel, vet noen leger og sykepleiere advarer mot dette fordi de tror det kan gi raske stigninger i blodsukker, men helvete heller; når du kjører på med 160 i puls så går ikke BS fra 7 til 20.

På harde konkurransedager som Vasaloppet og maraton dropper jeg Levemir på morgenen, tar eventuelt 2-3 etter konkurransen. Tar insulin og spiser frokost som vanlig 3 timer før, og drikker noe med sukker siste timen før start.

Kom meg under 3 timer og sprang Oslo på 2:57:36 som er en grei debut i en tøff løype på en varm dag. Mener dette beviser at det for mosjonister med T1 ihvertfall er mulig å prestere nesten som folk med fungerende bukspyttkjertel. Blodsukker før start 12,3 - etter målgang 8,0. Spiste 5 gels underveis og fikk i meg litt drikke med sukker på hver drikkestasjon.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 532
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 18 Sep 2017 18:06

Dette er veldig intressangt for meg...Har langtids på 6,2 .Din på 6.6 er forspill humør ,sikkert moro .
For meg er 6.6 den bruker siden av hjernen som storsett lager et slikt humør.Er ikke sikkert at du oppfatter det slik siden du er der mye oftere enn meg.Men i teorien min burde det være slik,,,
Hadde vært intressangt om du la merke til om kroppen fikk mer muskel masse,noe som jeg mener gir deg bedre og mer stabilt blodsukker .Det fører til at du tåler å kommer lavere ned i blodsukker verdiene.Greier du å holde blodsukkeret stabilt over 6.6 under løpet regner jeg med at du kan løpe fortere i femtiden.Problemet til vi andre er om blodsukker balansen blir for lav under løpet og dette fører til tap av energi ogfart.Kanskje i frem tid når det kommer enda enklere løsninger av blodsukker måling kommer jeg til å bruke den under hele løpet for å sikre balansert energi tilførsel....
Håper du forteller mer om hvordan det går...

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester