Maraton og diabetes

Du er det du spiser
Fossen
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 25 Okt 2013 19:27

Maraton og diabetes

Innlegg Fossen » 25 Okt 2013 19:40

Har fått diabetes type 1 og lurer på om det er nokon som har erfaring med trening til, og gjennomføring av maraton med sjukdommen. Har tidligare delteke i to maraton og har planer om å delta i mitt tredje i London 2014. Fekk diagnosen 23. september og synest det har gått godt å trena til no. Har erfart at eg treng å tilføra karbohydrat på langturer. Intervalltrening har gått overraskande bra. Har ikkje testa 3-milsturar endå.
Hadde vore kjekt om nokon sit inne med gode tips og erfaringar.

Agnes
InnleggCOLON 185
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Re: Maraton og diabetes

Innlegg Agnes » 26 Okt 2013 20:32

Den treningssiabetikeren jeg kjenner har valgt å holde seg til halvmaraton, fordi det blir for krevende å regulere blodsukkeret under lengre løp enn det. Men flere andre har funnet ut av hvordan de kan få til et regime som funker for dem, blant annet med å reduserer insulin før løpet. Men du er jo relativt ny i gamet, jeg vil tro det vil ta deg litt tid å finne ut av hvordan du best kan legge opp et næring/insulinregime som både fungerer og er trygt.

Noen erfaringer kan du finne her:

http://tidsskriftet.no/article/1159566/

http://tidsskriftet.no/article/2258084/A

http://www.runsweet.com/MarathonRunning.html

Jeg vil også anta at det vil være smart å gjøre sånt i samråd med en diabetikerlege som har greie på trening?
Sist endret av 1 den Agnes, endret 27 ganger.

Brukerens avatar
Marjan
InnleggCOLON 39
RegistrertCOLON 21 Aug 2013 20:39
BostedCOLON Søndre Oppdalen, Lunner
CONTACTCOLON

Innlegg Marjan » 26 Okt 2013 23:46

Tim Noakes, som har forfattet boken Lore of Running, har fått diabetes (type to?). Han har skrevet litt om kosthold i ettertid, som kanskje kan være til hjelp.

http://www.health24.com/Diet-and-nutrit ... s-20120721
http://www.health24.com/Diet-and-nutrit ... t-20130210

Agnes
InnleggCOLON 185
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 27 Okt 2013 20:48

Men kan diabetes 2 på noen måte sammenlignes med diabetes 1 når det gjelder langdistanseaktivitet, egentlig?

Det er vel få med diabetes 2 som får føling?

Brukerens avatar
Marjan
InnleggCOLON 39
RegistrertCOLON 21 Aug 2013 20:39
BostedCOLON Søndre Oppdalen, Lunner
CONTACTCOLON

Innlegg Marjan » 28 Okt 2013 03:45

Det er helt klart en forskjell. Jeg tror likevel grunntankene er riktig, å kontrollere blodsukkeret lengst mulig med kosthold (de visste allerede for 200 år siden at diabetikere måtte holde seg unna karbohydrater for å kunne overleve — den gangen var dette absolutt). I tillegg kan insulinpumpe med kontinuerlig glukosemåler være et godt redskap. Da skal maraton fint være mulig, tenker jeg. Jeg har selv en lillebror med diabetes 1, som har fått slik pumpe. Dessverre er han ingen løper som meg, så vet ikke om erfaringer med dette i forhold til langdistanseløping.

Googlet forøvrig diabetes og marathon, og fant disse:
http://www.active.com/health/articles/r ... n-the-road
http://www.runnersworld.com/nutrition-f ... 1-diabetes

Fossen
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 25 Okt 2013 19:27

Innlegg Fossen » 28 Okt 2013 18:21

Tusen takk for svar og artiklar. Mange av artiklane var interessante og informative.

Ole12ole
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 27 Feb 2014 20:44

Innlegg Ole12ole » 27 Feb 2014 21:08

Jeg er 44 år, og fikk diabetes 1 for om lag fem år siden. Jeg hadde løpt noen 1/2-marathoner før jeg fikk diabetes, men nå løper jeg stort sett kun Marathon. Skal løpe Stockholm og Berlin i år. i fjor løp jeg NYC Marathon, og året før i Dublin.

Jeg synes ikke det er særlig problematisk å løpe 42 km med Diabetes 1, men jeg er nøye med forberedelsene - i første rekke medisineringen. Jeg bruker to typer insulin til daglig, langtidsvirkende Insulatard, og hurtige Novarapid. Før en hard treningsøkt, eller Marathon, tar jeg IKKE hurtigvirkende insulin. Min erfaring er at det er for risikabelt i forhold til føling. Derimot sørger jeg for å ta langtidsvirkende insulin 4-5 timer før løpingen starter. Dosen er noe mindre (30-40%) enn hva jeg tar en "vanlig" dag. Dette betyr at jeg er tidlig i seng dagen før Marathon, og tidlig opp på selve dagen for å starte medisineringen.

Personlig foretrekker jeg å starte marathonene med et blodsukkernivå på 10-12. Under selve marathonen løper jeg med måleaparatet i hånden, og er spesielt nøye med å få i meg nok sportsdrikke/glukose den første timen, og jeg måler sikkert 3 ganger i løpet av første 10 KM. Deretter er mitt blodsukker mer stabilt, og jeg trenger ikke måle like ofte, men drikker godt ved hver stasjon. Måling er essensielt, ettersom det er vanskeligere å føle symptomene på føling når man er utmattet.
Jeg tar ikke insulin under selve løpet.

En annen forskjell er at det ikke fungerer å fylle opp med karbohydrater. Pastaparty dagen før gjør jo at man må ta ekstra mye insulin, og så er ustabiliteten i gang. Jeg foretrekker å spise relativt lav-karbo i dagene før løpet, slik at blodsukkeret blir mest mulig stabilt, og slik at jeg kan ha et relativt lavt inntak av insulin.

Alt i alt synes jeg Marathon og Diabetes 1 passer bra sammen, så lenge man tar de forholdreglene som er nødvendig. Litt ekstreme utfordringer gjør at man blir bedre kjent med kroppen, og sykdommen som man har.

Håper du får mange flotte marathon-opplevelser! :D

jonsa
InnleggCOLON 29
RegistrertCOLON 25 Feb 2011 08:50

Innlegg jonsa » 28 Feb 2014 12:21

Hei!

Er snart 64 år og har hatt diabetes siden 1982. Har løpt mange marathon og gått mange turrenn siden da. Det er ingen store problemer knyttet til det. Jeg sørger for ett blodsukker på ca 10 ved start. Passer på at hurtigvirkende insulin er på retur og har tatt langtidsvirkende insulin seint på kvelden før, slik at virkninga er moderat. Drikker ca. 2 dl sukkerholdig saft på hver matstasjon og ved varme også litt vann. I år har jeg allerede deltatt i Marcialonga og Kong Ludviks lauf. Birken om 2 uker. Blir selvfølgelig litt lei av måling og sprøytesetting, men rent "teknisk" har jeg ingen problemer verken med Birken, Vasaloppet eller lange løp. Har alltid sukkerholdige drikke med dersom æ føler at blodsukkeret blir lavt, selvom det kan være litt vanskelig å tolke kroppens signaler etter 80 km i Vasaloppet. Det æ særlig merker lavt blodsukker på er at balansen og koordinasjonen, da blir dårligere. Da er det ikke annet å gjøre enn å hive inn karbohydrater og gi på videre.

jonsa
InnleggCOLON 29
RegistrertCOLON 25 Feb 2011 08:50

Innlegg jonsa » 28 Feb 2014 12:23

NB/ Æ måler aldri blodsukkere under konkurranser.

Ole12ole
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 27 Feb 2014 20:44

Innlegg Ole12ole » 28 Feb 2014 20:04

Har egentlig samme opplevelsene som deg Jonsa, men jeg er tør ikke å la være å måle blodsukkerverdiene.

Er det på treningsøktene du ha funnet ut det med lavt blodsukker og koordinasjon?

Et annet spørsmål: hva tenker du om insulinpumpe ift trening og konkurranse? Ser at enkelte anbefaler dette, men jeg ser ikke helt vitsen, for man kan jo uten problem løpe både maraton og ultra uten å sette insulin under selve aktiviteten. Kan det likevel tenkes at yteevnen bedres med jevn tilførsel av insulin?

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester