Maraton og diabetes

Du er det du spiser
jonsa
InnleggCOLON 29
RegistrertCOLON 25 Feb 2011 08:50

Re: Maraton og diabetes

Innlegg jonsa » 03 Mar 2014 13:21

Æ opplever dårlig koordinasjon ved lav blodsukker både umder konkurranse, trening og ellers. Er æ i tvil om blodsukkeret så tar æ sukkerdrikke. det hender da at blodsukkeret kan være noe høydt ved målgang. Æ har ingen erfaring med insulinpumpe, men ser ikke behovet for det under trening eller konkurranse. Æ sørger for at det er noe langtidsvirkende insulin i kroppen under langvarige treningsøkter og konkurranser. Æ skal delta i Birken om 2 uker. Da tar æ langtidsvirkende insulin (insulatard) ca, 23.00 kvelden før. Rapid før frokost kl. 6.00. Blodsukkernivået bestemmer insulinmengden og maten. kl. 8.25 er æ på start og etter ca. 3.30 timer er æ i mål. Æ måler blodsukkeret inn mot start(ca. 10) og måler blodsukkeret straks æ er i mål. Ofte stiger blodsukkeret raskt etter målgang, slik at æ må ta ekstra stor duse insulin(rapid) straks æ er i mål. Drikker moderate mengder sukkervann underveis, litt på hver matstasjon. I tillegg har æ alltid tilgang til karbohydrater som "nødproviant"

Ole12ole
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 27 Feb 2014 20:44

Innlegg Ole12ole » 04 Mar 2014 22:40

Takk for svar.

Høres meget fornuftig ut, og veldig tråd med mine erfaringer.

Fossen
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 25 Okt 2013 19:27

Innlegg Fossen » 28 Mar 2014 20:47

Takk for svar frå folk med førstehandskunnskap. Har nå trent målretta fram mot London. Siste langtur i morgon. Har så langt gått veldig bra. Tar insulatard kun om kvelden ca 21.00. Tar novorapid og et frukost ca tre timer før start på tre-milstur. Tilfører gel (driv) ca kvar 5 km. Satser på denne resepten i London og. Kan kanskje heller ta gel kvar 25 min.

jonsa
InnleggCOLON 29

Innlegg jonsa » 31 Mar 2014 12:02

Æ brukes også litt gel under lange konkurranser, men mesteparten av kardohydratene får æ fra sportsdrikk. Ellers er bananer okey ved behov for litt "fast føde"

terri
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 10:49

Innlegg terri » 05 Mai 2014 12:33

Hvordan gikk det med deg London, Fossen :?: tenker da på blodsukkeret mer enn selve slutt-tiden.

Fossen
InnleggCOLON 5

Innlegg Fossen » 18 Mai 2014 20:31

Gjekk ikkje så bra som eg hadde håpa. Fekk trent bra og alt fungerte bra under oppkjøringa. Merka på trening at blodsukkeret gjekk litt opp når eg auka intensiteten så eg tenkte eg ville redusera inntaket av karbogel/nugattituber. På langturer tok eg påfyll kvar 5 km, så eg tenkte at det var nok med kvar 6 km på sjølve løpet.
Tok tre enheter novorapid 3 timer før løpstart som vanleg, åt som vanleg og hadde god kontroll på blodsukkeret fram mot start. Ved start var blodsukkeret ca 7. Tok ein banan rett før start som vanleg og la i veg med godt mot og planar om ny pers ( under 2:58:20). Merka etter ca 20 km at det gjekk mykje tyngre enn forventa og blei plutseleg veldig usikker på blodsukkeret. Etter 25 km bestemte eg meg for å stoppa og be ambulansepersonalet om å måla blodsukkertet. Etter 6-7 minutter med venting og fram og tilbake måtte eg bare springa vidare ned uforretta sak. Bestemte meg for å springa vidare til samboer som stod ved ca 35 km. Før det vart eg veldig trøtt og måtte gå litt. Ved måling var nivået 3,8. Fekk tilført ein del og fullførte sur, trøtt og oppgitt. Kom i mål på 3:10:40.
Skal ikkje skulda alt på diabetesen. Det var varmt og eg sprang nok litt i overkant fort frå start. Men eg vil aldri få svar på om det kunne gått med pers om eg var frisk.
Uansett har eg bestemt meg for å prøva ei gong til på å koma under tre timar med diabetes. Kanskje allerede til hausten...

Brukerens avatar
Marjan
InnleggCOLON 39
RegistrertCOLON 21 Aug 2013 20:39
BostedCOLON Søndre Oppdalen, Lunner
CONTACTCOLON

Innlegg Marjan » 20 Mai 2014 06:15

Kanskje dette kunne vært et produkt for trådstarter: Kabohydrater og stabilt blodsukker: http://www.generationucan.no

Fossen
InnleggCOLON 5

Innlegg Fossen » 20 Mai 2014 20:43

Takk for tips. Må prøvast ut!

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 11 Jun 2014 12:48

Jeg syns nå uansett det var en fantastisk prestasjon, særlig med en så lang (irriterende!) pause også! Wow!!

jonsa
InnleggCOLON 29

Innlegg jonsa » 13 Jun 2014 11:57

Bra prestasjon, men du bomma nok litt på blodsukkeret. Æ har også opplevd det samme noen ganger. Det er som om rullegardina går ned og selvom æ fyller på med karbohydrater er oftest løpet ødelagt når man har vært lavt på blodsukkeret underveis i løpet. Neste gang går det bedre. Sånn omtrent hvert 10 løp blir litt dårligere enn normalt p.g.a blodsukkeret, men hva gjør nå det. Like morsomt å delta likevel og til mål kommer man. :D

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester