Energibarer

Du er det du spiser
løpenewbie
Innlegg: 7
Registrert: 01 aug 2014 08:45

Energibarer

Legg innav løpenewbie » 01 aug 2014 10:06

Nå skal jeg være fryktelig vanskelig!!

Jeg er på jakt etter gode oppskrifter til å lage energibarer, men grunnet IBS(irritabel tarm syndrom) er det mye jeg må holde meg unna i matveien.

Jeg er derfor på utkikk etter en oppskrift som er glutenfri og melkefri(oppskrifter som inneholder gluten kan jeg gjøre om på selv).

Jeg må også holde meg unna honning.

Jeg har prøvd to oppskrifter tidligere, den ene ble helt crispy, den andre veldig tørr... Hva er det som gjør at de blir saftige og seige? Er det smør?

Håper på noen gode oppskrifter!!!

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Energibarer

Legg innav MissHyper » 20 nov 2014 12:22

Jeg bruker nesten bare bananer og gel'er jeg. Det funker best på min mage. men til gjengjeld funker det veldig bra på lange løp. Halvmaraton inntar jeg kun energidrikke da. Men på treninger (gjerne lange skiturer), har jeg gjerne en gel eller en banan om jeg har med meg sekk.

Har derfor ingen oppskrifter, har "gitt opp" slike barer :lol:

eileeny
Innlegg: 1
Registrert: 06 apr 2017 13:25

Re: Energibarer

Legg innav eileeny » 06 apr 2017 13:31

Kjenner meg igjen, tåler heller ikke de fleste barer pga IBS.
Søk på lyngstad ernæring coco-crunch kuler. De ser gode ut, men jeg har ikke prøvd enda.

Ellers lager jeg gelatin "godis" - koker opp bær og rører inn gelatin og lønnesirup, stivner i former i kjøleskap.
Da får jeg litt protein fra gelatinen, og karbo fra bær og sirup. Det er jo ikke så mettende da, men greit rett etter trening før jeg får i meg noe ordentlig.

ddudekk
Innlegg: 1
Registrert: 20 apr 2018 15:29

Re: Energibarer

Legg innav ddudekk » 20 apr 2018 15:33

For meg er det ok. Hilsen

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 13
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Energibarer

Legg innav Runnur » 20 apr 2018 16:49

Jeg holder meg til rosinpakken, jeg ;)

Veteran
Innlegg: 242
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Energibarer

Legg innav Veteran » 24 apr 2018 08:55

Runnur skrev:Jeg holder meg til rosinpakken, jeg ;)


Hei! ettersom du spurte om drikkevaner etc. saa svarer jeg paa begge her.
Naa vet jeg ikke hvor lange og harde trenngsoekter dere har, men tror neppe at saa mange kjoerer lengre/hardere enn jeg fortsatt gjoer.

Drikke/vaeske foerst: Foran spesielt maratonloep, saa var det altfor mange som oedela loepet med overdrevent paqafyll allerede dagen
for loepet. Jeg pratet med mange om dette,fordi jeg saa at de fleste mosjoninster sto og drakk helt fram til start. At de fleste fikk problemer
var for oss med erfaring ingen overraskelse. Vann er viktig men ikke like foer start i et loep. Heller ikke underveis behoever en vann hvis det
ikke er veldig varmt, ogda er det aa "taa seg vann over hodet" faktisk det viktigste, det er en viktig erfaring. Jeg drakk aldri mer enn max. 2 dl.
under maraton, loep bl.a. 2-3 i30+ uten problemer. Men benyttet alle muligheter til aa loepe under en dusj og/eller helle vann over hodet paa
alle drikke -stajonene. Husker veldig godt ca. 1980 da XL1 kom paa markedet, mange trodde det var vidunderdrikken som gav alt...haha.
Det var garantert mageproblemer for alle, saa mine faa dl. med medbrakt lettsoetet solbaerdrikk tok prisen, der det var mulig aa plassere
ut egen drikke paa stasjonene.
I loepet av 10 aar med ca. 35 helmaraton, like mange halvmara. og25 km, samt flere hundre skogs-/fjellloep o.l. hadde jeg aldri problemer med
dehydrering. Saa vaer forsiktig med inntakfoer start, spesielt rent vann, for det gjoer faktisk kroppen litt slapp en god stund.

Energibarer: Paa min aktive tid spiste vi normal god norsk frokost 3-4 timer foer start, ikkesoetmelk men gjerne kefir/kultura, masse grovt
broed. Behovet for x-tra energi var ikketilstede, heller ikkeunder loep. Jeg harlest om alledisse nye energitilskuddene, det meste er lavoktan
som kungir kortvarig effekt, Omtrent som druesukker som gir raskt effekt noen min. ogsiden er det tomt... motsatt virkning av hva en haaper paa.
Jeg opplevdeselv dette under et langloep paa ski i Dalarna da en leder gav meg druesukkertabletter, kviknet straks til menetter 5.min. var jeg tom.
Disse barrene blir for soete og gir ikke god energi, en banan er da mye bedre, eller som jeg foretrekker naa. Selvbakt kanelbolle,men da spiser
jeg max. 1 i loepet av 4-6 tim.paa sykkel. Og naa i April med temp paa +25 - 32 har jeg drukket max. 8dl. paa en slik tur. Da starter jeg vanligvis
2 - 3 etter frokost som bestaar av havregroet,( uten sukker og smoeroeye,haha)men et stort eple + 2,5 dl. nypete.
Jeg har proevd forskjellig , trener fortsatt ganske hardt, og veier akkurat som under maraton paa80-tallet 73 kg.(181 cm.fra topp inkl. stortaa.)

Ingen ulykker med tildels store skader har klart aa hindre meg fra aa leve enkelt og sunt, og jeg synes at defleste i dag overdriver m.t.p.
energi- og vaeskeinntak baade under trening og i konkurranser. At en tyngre person behoever litt mer vaeske i varmen, ok, men naar de x-tra kg.
som altfor mange sliter med er saa lette aabli kvitt kun med riktig trening,saaboer det vektlegges mye mer.

Fortsatt god vaar snart sommer til dere alle, med enkelt ogriktig kosthold, og absolutt 0 alkohol, det betyr mye mer enn du tror! Lykke til!


Gå tilbake til «Kosthold»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester