Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Du er det du spiser
Polardego
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 12 Aug 2012 07:45

Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg Polardego » 03 Jun 2015 19:27

Har som målsetning å gå ned noen få kilo før juli. Har denne uka sprunget 3 turer på ca. 3 km før frokost, bodybuilderkompiser sier det er den mest effektive måten å få opp forbrenningen utover dagen. Googlet problemstillingen, får to ulike svar, begge viser til forskningsrapporter. Den ene hevder det er mest effektiv å spise frokost før man løper, den andre hevder det motsatte. Anyone?

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg kollis » 04 Jun 2015 16:04

avhengig av muskel massen du har....som regel lite muskler og lite fett spis 1 ...bodybilder har sikkert muskler løpe 1...
er du små syk evt betennelser blir det liten effekt uansett...i starten tar da lengre tid ..motivasjonen faller raskt
er du stor ,men lite muskler spise etterpå siden kroppen har ok lager..kan få liten effekt i starten pga fettet hindrer økt forbrenning
tror jeg.... :geek: + på med ei økt på kvelden er da ikke dumt særlig vist du er litt tung \sløv...for å hjelpe til ennå mer ...

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 05 Jun 2015 16:10

fikk en enda lettere måte å si det på...
Når du er kald i kroppen...(lettere å bli kald når musklene har dominat rolle i kroppen) når du våkner om morgen..Da løper du og spiser etterpå pga opptaket er best da...er du varm om morgenen spis1...mao en trope natt forandrer situasjonen.. :mrgreen:

Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Innlegg torolav » 06 Jun 2015 23:34

Jeg tror det spiller fint liten rolle.

Vektøkning/reduksjon avhenger av energiinntak - energiuttak = overskudd/underskudd.
For å gå ned i vekt må man være i energi-underskudd.

Det som derimot spiller en rolle, er om du orker å løpe 3 km....eller 5 km. Orker du å springe lenger etter frokost, vil du forbrenne mer energi, og dermed påvirke positivt vektnedgang.

Ikke gjør det vanskelig :)
(Alt er jo lettere sagt enn gjort, da)

Ellers sies det vel at vektnedgang er ca 70-80 % avhengig av kosthold. Det er kjempelett å spise/drikke tilsvarende energimengde som forbrukes på en joggetur på 3 km. En halv Stratos, eller noe slikt. Trening (dvs. energiforbruk) hjelper naturligvis, men skal det virkelig monne med trening...så skal det noen timer til.
Bare se her:
Ifølge Larsen må man forbrenne 9500 kalorier for å kvitte seg med én kilo fett.

Forskerens kalkulator og tabeller forteller oss at det tilsvarer at en gjennomsnittsperson løper 11 timer og 30 minutter med en gjennomsnittshastighet på 6 minutter per kilometer. Med andre ord må man løpe om lag 115 kilometer.

http://forskning.no/2014/11/hvor-mye-legger-jeg-pa-meg-av-100-gram-sjokolade

Så, med uendret kosthold og 1 kg vektreduksjon (ikke bare vann, sånn "liksomslanking") i løpet av 1 måned - løp ca 30 km i uka.

Når det er sagt...."noen kilo før juli" er en veldig kort tidshorisont.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 07 Jun 2015 07:44

Litt flåsete sagt: Løpe istedenfor å spise frokost ;)
Sikkert en grei metode for å komme i ubalanse med næringsinntak minus næringsforbruk, og det er jo det du søker. Men du kan fort komme i ubalanse på andre måter også. Men hold tanken litt til, for det er noe i det. Ikke legg denne taktikken til morgenen, men til kvelden. Er du som meg en type som kan finne på å hente noe snacks eller mat om kvelden foran TV-en, så ta deg heller en løpetur. Ikke bare sørger du for forbruk istedenfor inntak, men er du heldig så spiser du heller en banan etterpå når du først er i sunnhetsmodus. Høyere forbruk, lavere inntak, riktigere inntak.

En annen ting du kan se nærmere på er hvordan intensiteten på løpeturen påvirker den totale forbrenningen. Hvis du løper med høy intensitet, holder du en høy forbrenning i mange timer etter du er ferdig. Det skjer ikke i samme grad om løpeturen er rolig. Kjenn på hvilepulsen din når du har lagt deg på kvelden noen timer etter en skikkelig hard treningstur, og sammenlign med en like lang tur som var roligere.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 07 Jun 2015 19:01

synes det blir feil og bare fokusere på energi uttak og inntak......
Her snakker jeg om sirkulasjon i kroppen ...muskulaturen krever en høyere sirkulasjons nivå i kroppen enn de med lavt muskulatur nivå.
Eks på et høyere sirkulasjons situasjon uten å forandre mat inntaket ,,,er når du får vite at du mister jobb ,noen du kjenner er syk osv

eller når du vinner noe eller mental trening \motivasjon noen bruker for å øke sirkulasjonen og bedre prestasjonen..
Jeg mener vi snakker om det samme her bare i en annen måte å gjøre det på..mao en faktor som jeg mener utgjør langt over 10% ekstra prestasjon eller øker forbrenningen så at du går ned i vekt

s_egeland
InnleggCOLON 188
RegistrertCOLON 07 Feb 2014 12:15

Innlegg s_egeland » 08 Jun 2015 07:51

Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn, men føler ikke dette kan stå på forumet uten at noen diskuterer på det.

kollis skrevColonsynes det blir feil og bare fokusere på energi uttak og inntak......
Jeg mener vi snakker om det samme her bare i en annen måte å gjøre det på..mao en faktor som jeg mener utgjør langt over 10% ekstra prestasjon eller øker forbrenningen så at du går ned i vekt

Kollis: Dette blir veldig sært og til dels useriøst å påstå at mental trening utgjør langt over 10 %. Altså 4-5 minutter forskjell på en 10km for en mosjonist pga. mental trening med utg.pkt i samme kropp? Det er hinsides å påstå. Du viser ikke til noen vitenskapelige artikler, ser bort ifra vitenskapelige fakta og lanserer egen-erfarte "sannheter".

Polardego: Om du spiser før eller etter har svært lite å si, det er lengden på økten som er viktig. En godt kjent formel for forbrenning når man løper er 1kcal * kroppsvekt(kg) * km. Altså hvis du veier 90 kg og løper 10 km forbrenner du ca. 900 kcal, som tilsvarer ca. 100gr fett (1gr fett=8,8 kcal, 1gr protein/karboh = 4,1 kcal). Høy intensitet (høy fart) gjør at man forbrenner mer per tidenhet, men andelen fett man klarer å forbrenne synker når intensiteten stiger, da tømmer kroppen først ATP-lagrene i musklene. (referanse Helsedirektoratet, matportalen.no)

For en sunn vektnedgang anbefales 0,5-1,0 kg per uke. Med et normalt kosthold (normal fordeling av fett,karboh. og protein) tilsvarer dette ca. 500-1000 kcal i energiunderskudd hver dag (Ina Garthe 2011). Om du gjør dette ved å kutte ned inntak eller øke uttak har INGENTING å si. Men spising er digg og trening er digg, så for meg er jo dette en såkalt no-brainer :lol:

Det er selvfølgelig SMÅ individuelle variasjoner på forbrenning og noen andre faktorer som spiller inn, men energi inn minus energi ut er en vitenskapelig udiskutabel sannhet.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Skrggdpol
InnleggCOLON 9
RegistrertCOLON 08 Jun 2015 00:44

Innlegg Skrggdpol » 08 Jun 2015 12:41

This posts is very informative. Thank you!

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 08 Jun 2015 15:12

Jeg mente denne personen som spør får sikkert 10% , s_egeland.pga mer aktiv utover dagen..Jeg mente ikke de som trener 500timer +++ i året som gir høyere sirkulasjon.pga all bevegelse gir sirkulasjon ...Da blir selvfølgelig effekten ut ifra hvor mange typer sirkulasjons trening og situasjoner du setter deg i bevist eller ubevist...+ mange da blir uenig i hva som gir sirkulasjons økning.Jeg har da viere begrep enn de fleste så de finnes ikke forskning på alle sidene av dette temaet.

Jeg mener at En som vinner 10km med over 30sek på ski kvinner elite ...har en bedre sirkulasjon denne dagen, er da den største forskjellen mener jeg....johaug etter vært når hun får mer muskler får hun sikkert mindre sirkulasjon men blir balansert i prestasjonene men vinner ikke så overlegent

ps så lenge jeg forteller at dette er mine erfaringer og du ikke har noe fakta selv ,hva er det så galt i å si det? Det er da bare å teste ut ...At du mener at enkelte mennesker ikke tåler eller som deg greier å lese er da deres problem
hELE POENGET HER ER AT DET LØNNER SEG Å TRENE FØRST Å SPISE ETTERPÅ ,DET MENER JEG Trener du flere økter kommer dette svaret til å forandre seg ut i fra informasjonen som blir gitt....VANSKELIGERE ER DET IKKE ;) iNGEN mot argumenter kan jeg se ,som
er gode nok når vi snakker morgen økt.Er min fasit, noe mer enn hva du skal spise er da viktig å ta et standpunkt til.

her er et eks på når en mening er sannheten og å sånn er det mentalitet..men hvorfor er det slik ikke holder i mine øyne
har bestandig lurt på hvordan de måler at jordkloden er blitt varmere....... (Siden 1880, da målingene startet, har middeltemperaturen på jordoverflaten gått opp med 0,8 grader.
Det skyldes i stor grad økningen i karbondioksid og andre menneskeskapte utslipp i planetens atmosfære, påpeker NASA.)
jeg mener og noen få andre forskere at det er ikke mulig å måle 0.8...bare synsing her også...men ap og andre :lol: følger dette rådet i norge.. hvor mye utgjør utslippene fra norge...forresten for ca 50år siden sto det i avisene i usa jorda var for kald Har da sola ikke forandret seg siden 1880 ?Har da ikke noe forandret seg ute i universet som har noe innvirkning på kloden .Nei innfør skatt på bil ,strøm etc fordi noen har forsket frem noe...

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 16 Jun 2015 12:09

torolav skrevColonJeg tror det spiller fint liten rolle.

Vektøkning/reduksjon avhenger av energiinntak - energiuttak = overskudd/underskudd.
For å gå ned i vekt må man være i energi-underskudd.

Det som derimot spiller en rolle, er om du orker å løpe 3 km....eller 5 km. Orker du å springe lenger etter frokost, vil du forbrenne mer energi, og dermed påvirke positivt vektnedgang.

Ikke gjør det vanskelig :)
(Alt er jo lettere sagt enn gjort, da)

Ellers sies det vel at vektnedgang er ca 70-80 % avhengig av kosthold. Det er kjempelett å spise/drikke tilsvarende energimengde som forbrukes på en joggetur på 3 km. En halv Stratos, eller noe slikt. Trening (dvs. energiforbruk) hjelper naturligvis, men skal det virkelig monne med trening...så skal det noen timer til.
Bare se her:
Ifølge Larsen må man forbrenne 9500 kalorier for å kvitte seg med én kilo fett.

Forskerens kalkulator og tabeller forteller oss at det tilsvarer at en gjennomsnittsperson løper 11 timer og 30 minutter med en gjennomsnittshastighet på 6 minutter per kilometer. Med andre ord må man løpe om lag 115 kilometer.

http://forskning.no/2014/11/hvor-mye-legger-jeg-pa-meg-av-100-gram-sjokolade

Så, med uendret kosthold og 1 kg vektreduksjon (ikke bare vann, sånn "liksomslanking") i løpet av 1 måned - løp ca 30 km i uka.

Når det er sagt...."noen kilo før juli" er en veldig kort tidshorisont.

Hei. Etpar ting her jeg gjerne vil kommentere, fordi jeg hrt stikk motsatt erfaring av det som sies om vektnedgang>
Ennaa en gang, glem "oroskernes" kalkulator/tabeller er som alltid vedr. trening og kosthold tatt rett fra skrivebordet, uten personlige
erfaringer.
Jeg fikk beskjed av Johan K. etter min foerste 25 km. i 1978 (1.29 / 40 aar) at hvis jeg tok av 7-8 kg. saa ble det helt supert.
Paa knappe 3 aar gikk jeg ned fra 83 til 72 kg. Med samme kosthold, KUN ved trening. Dvs. i perioder spiste jeg nok etpar broedskiver MER,
i likhet med min gode kamerat Maratonmannen Torleif Rekkebo. Vi var dedikerte "broedhester" og jeg er det fortsatt.

Etter 23 aar helt uten trening, kun humping paa krykker og egenopptrening m. hofteprotese og div.andre skavanker, tillot jeg meg aa kose
meg litt med eget bakverk , kanelboller med melis og kokosmasse. I Februer i aar var vekta 79 kg. og da tok jeg affaere ,fordi jeg ikke foelte
meg helt vel. Har syklet litt i snart 3 aar noe som har gaatt greit , og i Februar begynte jeg i tillegg aa jogge litt paa den lille moella som
kona kjoepte til egen bursdag. Siden har jeg syklet min. 4 x i uka, 3-6 tim.og jogget 5-7 km. de andre dagene. Kosten har vaert akkurat den
samme hele tiden. Jeg er veldig strukturert/regelmessig med alt jeg gjoer, selv om jeg ikke har noen tanke paa aa konkurrere. i min alder er
det viktigste aa holde kroppen i god form, og glemme alle gamle skader etc. og bevise at trening er det viktigste for vektnedgang. Men da maa det trenes hardt slik jeg fortsatt gjoer. Det gamle konkurranseinstinktet forlater aldri kroppen, det er fint. I + 32-35 kjoerer jeg ganske hardt alene,
da er jeg garantert motvind hele tiden, hahaha.. Og jeg er ikke redd for hoeyden, en dag klatret jeg i nesten 3 timer etter foerst aa ha kjoert
flatt i 3 t. og jeg var hjemme etter 8,5 tim. Flesket renner av og du behoever ikke tenke kosthold.
Jeg praktiserte ogsaa i maratontiden at jeg loep om kvelden naar det passet med jobben, og da orket jeg aldri spise etterpaa. Det fine her i landet
er at alle spiser middag kl.18-19 og siden gaar alle ut misnt en times tur, hele familien, det er ganske unikt men ogsaa veldig bra for alle.

Ogsaa jeg trente endel foer frokost naar jeg ikke hadde mulighet senere paa dagen, men noe program hadde jeg aldri og det blr aldri saa mange
km./uke. All trening er bra saa vil du tidlig opp og faa unna noen km. er det bare supert. 3-5 km. er jo i korteste laget, men ok, staa paa saa
gjoer det ogsaa litt monn.
IKke aner jeg hvem denne "Larsen" er, men 9500 kalorier for aa krympe en kilo fett er typisk "forskningsresultat". Da ville jeg bestaatt kun av
et skjelett etter mitt ringe kosthold og med min relativt harde trening. Jeg kjoerer paa en sykkel som veier 18 kg. m.brede dekk og holder
25-30 km/t. i flere timer , og har endel innlagte "spurter" naar mopedister og bilister kommer opp ved siden og vil prate litt, da blir det
alltid litt kjoer..
All trening er bra, men hardkjeor maa til hvi det skal gi resultater. Lykke til med trening og vektnedgang som er veldig enkelt!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester