Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Du er det du spiser
Veteran
InnleggCOLON 208
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg Veteran » 16 Jun 2015 13:09

Veteran skrevColon
torolav skrevColonJeg tror det spiller fint liten rolle.

Vektøkning/reduksjon avhenger av energiinntak - energiuttak = overskudd/underskudd.
For å gå ned i vekt må man være i energi-underskudd.

Det som derimot spiller en rolle, er om du orker å løpe 3 km....eller 5 km. Orker du å springe lenger etter frokost, vil du forbrenne mer energi, og dermed påvirke positivt vektnedgang.

Ikke gjør det vanskelig :)
(Alt er jo lettere sagt enn gjort, da)

Ellers sies det vel at vektnedgang er ca 70-80 % avhengig av kosthold. Det er kjempelett å spise/drikke tilsvarende energimengde som forbrukes på en joggetur på 3 km. En halv Stratos, eller noe slikt. Trening (dvs. energiforbruk) hjelper naturligvis, men skal det virkelig monne med trening...så skal det noen timer til.
Bare se her:
Ifølge Larsen må man forbrenne 9500 kalorier for å kvitte seg med én kilo fett.

Forskerens kalkulator og tabeller forteller oss at det tilsvarer at en gjennomsnittsperson løper 11 timer og 30 minutter med en gjennomsnittshastighet på 6 minutter per kilometer. Med andre ord må man løpe om lag 115 kilometer.

http://forskning.no/2014/11/hvor-mye-legger-jeg-pa-meg-av-100-gram-sjokolade

Så, med uendret kosthold og 1 kg vektreduksjon (ikke bare vann, sånn "liksomslanking") i løpet av 1 måned - løp ca 30 km i uka.

Når det er sagt...."noen kilo før juli" er en veldig kort tidshorisont.


Hei. Etpar ting her jeg gjerne vil kommentere, fordi jeg hrt stikk motsatt erfaring av det som sies om vektnedgang>
Ennaa en gang, glem "oroskernes" kalkulator/tabeller er som alltid vedr. trening og kosthold tatt rett fra skrivebordet, uten personlige
erfaringer.
Jeg fikk beskjed av Johan K. etter min foerste 25 km. i 1978 (1.29 / 40 aar) at hvis jeg tok av 7-8 kg. saa ble det helt supert.
Paa knappe 3 aar gikk jeg ned fra 83 til 72 kg. Med samme kosthold, KUN ved trening. Dvs. i perioder spiste jeg nok etpar broedskiver MER,
i likhet med min gode kamerat Maratonmannen Torleif Rekkebo. Vi var dedikerte "broedhester" og jeg er det fortsatt.

Etter 23 aar helt uten trening, kun humping paa krykker og egenopptrening m. hofteprotese og div.andre skavanker, tillot jeg meg aa kose
meg litt med eget bakverk , kanelboller med melis og kokosmasse. I Februer i aar var vekta 79 kg. og da tok jeg affaere ,fordi jeg ikke foelte
meg helt vel. Har syklet litt i snart 3 aar noe som har gaatt greit , og i Februar begynte jeg i tillegg aa jogge litt paa den lille moella som
kona kjoepte til egen bursdag. Siden har jeg syklet min. 4 x i uka, 3-6 tim.og jogget 5-7 km. de andre dagene. Kosten har vaert akkurat den
samme hele tiden. Jeg er veldig strukturert/regelmessig med alt jeg gjoer, selv om jeg ikke har noen tanke paa aa konkurrere. i min alder er
det viktigste aa holde kroppen i god form, og glemme alle gamle skader etc. og bevise at trening er det viktigste for vektnedgang. Men da maa det trenes hardt slik jeg fortsatt gjoer. Det gamle konkurranseinstinktet forlater aldri kroppen, det er fint. I + 32-35 kjoerer jeg ganske hardt alene,
da er jeg garantert motvind hele tiden, hahaha.. Og jeg er ikke redd for hoeyden, en dag klatret jeg i nesten 3 timer etter foerst aa ha kjoert
flatt i 3 t. og jeg var hjemme etter 8,5 tim. Flesket renner av og du behoever ikke tenke kosthold.
Jeg praktiserte ogsaa i maratontiden at jeg loep om kvelden naar det passet med jobben, og da orket jeg aldri spise etterpaa. Det fine her i landet
er at alle spiser middag kl.18-19 og siden gaar alle ut misnt en times tur, hele familien, det er ganske unikt men ogsaa veldig bra for alle.

Ogsaa jeg trente endel foer frokost naar jeg ikke hadde mulighet senere paa dagen, men noe program hadde jeg aldri og det blr aldri saa mange
km./uke. All trening er bra saa vil du tidlig opp og faa unna noen km. er det bare supert. 3-5 km. er jo i korteste laget, men ok, staa paa saa
gjoer det ogsaa litt monn.
IKke aner jeg hvem denne "Larsen" er, men 9500 kalorier for aa krympe en kilo fett er typisk "forskningsresultat". Da ville jeg bestaatt kun av
et skjelett etter mitt ringe kosthold og med min relativt harde trening. Jeg kjoerer paa en sykkel som veier 18 kg. m.brede dekk og holder
25-30 km/t. i flere timer , og har endel innlagte "spurter" naar mopedister og bilister kommer opp ved siden og vil prate litt, da blir det
alltid litt kjoer..
All trening er bra, men hardkjeor maa til hvi det skal gi resultater. Lykke til med trening og vektnedgang som er veldig enkelt!
Veteran skrevColon
torolav skrevColonJeg tror det spiller fint liten rolle.

Vektøkning/reduksjon avhenger av energiinntak - energiuttak = overskudd/underskudd.
For å gå ned i vekt må man være i energi-underskudd.

Det som derimot spiller en rolle, er om du orker å løpe 3 km....eller 5 km. Orker du å springe lenger etter frokost, vil du forbrenne mer energi, og dermed påvirke positivt vektnedgang.

Ikke gjør det vanskelig :)
(Alt er jo lettere sagt enn gjort, da)

Ellers sies det vel at vektnedgang er ca 70-80 % avhengig av kosthold. Det er kjempelett å spise/drikke tilsvarende energimengde som forbrukes på en joggetur på 3 km. En halv Stratos, eller noe slikt. Trening (dvs. energiforbruk) hjelper naturligvis, men skal det virkelig monne med trening...så skal det noen timer til.
Bare se her:
Ifølge Larsen må man forbrenne 9500 kalorier for å kvitte seg med én kilo fett.

Forskerens kalkulator og tabeller forteller oss at det tilsvarer at en gjennomsnittsperson løper 11 timer og 30 minutter med en gjennomsnittshastighet på 6 minutter per kilometer. Med andre ord må man løpe om lag 115 kilometer.

http://forskning.no/2014/11/hvor-mye-legger-jeg-pa-meg-av-100-gram-sjokolade

Så, med uendret kosthold og 1 kg vektreduksjon (ikke bare vann, sånn "liksomslanking") i løpet av 1 måned - løp ca 30 km i uka.

Når det er sagt...."noen kilo før juli" er en veldig kort tidshorisont.


Hei. Etpar ting her jeg gjerne vil kommentere, fordi jeg hrt stikk motsatt erfaring av det som sies om vektnedgang>
Ennaa en gang, glem "oroskernes" kalkulator/tabeller er som alltid vedr. trening og kosthold tatt rett fra skrivebordet, uten personlige
erfaringer.
Jeg fikk beskjed av Johan K. etter min foerste 25 km. i 1978 (1.29 / 40 aar) at hvis jeg tok av 7-8 kg. saa ble det helt supert.
Paa knappe 3 aar gikk jeg ned fra 83 til 72 kg. Med samme kosthold, KUN ved trening. Dvs. i perioder spiste jeg nok etpar broedskiver MER,
i likhet med min gode kamerat Maratonmannen Torleif Rekkebo. Vi var dedikerte "broedhester" og jeg er det fortsatt.

Etter 23 aar helt uten trening, kun humping paa krykker og egenopptrening m. hofteprotese og div.andre skavanker, tillot jeg meg aa kose
meg litt med eget bakverk , kanelboller med melis og kokosmasse. I Februer i aar var vekta 79 kg. og da tok jeg affaere ,fordi jeg ikke foelte
meg helt vel. Har syklet litt i snart 3 aar noe som har gaatt greit , og i Februar begynte jeg i tillegg aa jogge litt paa den lille moella som
kona kjoepte til egen bursdag. Siden har jeg syklet min. 4 x i uka, 3-6 tim.og jogget 5-7 km. de andre dagene. Kosten har vaert akkurat den
samme hele tiden. Jeg er veldig strukturert/regelmessig med alt jeg gjoer, selv om jeg ikke har noen tanke paa aa konkurrere. i min alder er
det viktigste aa holde kroppen i god form, og glemme alle gamle skader etc. og bevise at trening er det viktigste for vektnedgang. Men da maa det trenes hardt slik jeg fortsatt gjoer. Det gamle konkurranseinstinktet forlater aldri kroppen, det er fint. I + 32-35 kjoerer jeg ganske hardt alene,
da er jeg garantert motvind hele tiden, hahaha.. Og jeg er ikke redd for hoeyden, en dag klatret jeg i nesten 3 timer etter foerst aa ha kjoert
flatt i 3 t. og jeg var hjemme etter 8,5 tim. Flesket renner av og du behoever ikke tenke kosthold.
Jeg praktiserte ogsaa i maratontiden at jeg loep om kvelden naar det passet med jobben, og da orket jeg aldri spise etterpaa. Det fine her i landet
er at alle spiser middag kl.18-19 og siden gaar alle ut misnt en times tur, hele familien, det er ganske unikt men ogsaa veldig bra for alle.

Ogsaa jeg trente endel foer frokost naar jeg ikke hadde mulighet senere paa dagen, men noe program hadde jeg aldri og det blr aldri saa mange
km./uke. All trening er bra saa vil du tidlig opp og faa unna noen km. er det bare supert. 3-5 km. er jo i korteste laget, men ok, staa paa saa
gjoer det ogsaa litt monn.
IKke aner jeg hvem denne "Larsen" er, men 9500 kalorier for aa krympe en kilo fett er typisk "forskningsresultat". Da ville jeg bestaatt kun av
et skjelett etter mitt ringe kosthold og med min relativt harde trening. Jeg kjoerer paa en sykkel som veier 18 kg. m.brede dekk og holder
25-30 km/t. i flere timer , og har endel innlagte "spurter" naar mopedister og bilister kommer opp ved siden og vil prate litt, da blir det
alltid litt kjoer..
All trening er bra, men hardkjeor maa til hvi det skal gi resultater. Lykke til med trening og vektnedgang som er veldig enkelt!


Halloisan! noe viktig falt ut. Fra 20.2. til 20 Mai gikk jeg ned fra 79 til 74 kg. KUN ved trening, med samme kosthold.
Det er ganske herlig aa foele seg saa lett, bare 2 kg. over maratonvekta fra 1980. TRENING er loesninge for alle dere som vil ned i vekt, spis
gjerne som foer men tren litt mer saa gaar vekta ned og kondisen opp!!

Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg torolav » 16 Jun 2015 22:05

Fra 20.2. til 20 Mai gikk jeg ned fra 79 til 74 kg. KUN ved trening, med samme kosthold... TRENING er loesninge for alle dere som vil ned i vekt, spis gjerne som foer men tren litt mer saa gaar vekta ned og kondisen opp!


Hvorfor i all verden må du sitere flere sider før du kommer med eget svar? :)

Trening vs. reduksjon i inntak; det er ren matematikk - hovedpoenget er at det må være et større uttak/bruk av energi enn tilførsel av energi.
Jeg tror det er morsommere å trene seg ned i vekt enn å kutte på maten (kutt naturligvis ut flytende unødvendige kalorier som brus etc), men ...ren matematikk....da må man trene en hel del. Håndterer man den type økter Veteran har anbefalt tidligere, så er det sikkert mulig - det er slett ikke alle som gjør det.

Det er viktig å tenke selv...skråsikre svar som "trening er løsningen" synes jeg alle bør være forsiktig med.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland
InnleggCOLON 188
RegistrertCOLON 07 Feb 2014 12:15

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg s_egeland » 17 Jun 2015 10:16

Veteran skrevColonIKke aner jeg hvem denne "Larsen" er, men 9500 kalorier for aa krympe en kilo fett er typisk "forskningsresultat". Da ville jeg bestaatt kun av
et skjelett etter mitt ringe kosthold og med min relativt harde trening....
...All trening er bra, men hardkjeor maa til hvi det skal gi resultater. Lykke til med trening og vektnedgang som er veldig enkelt!


2 godt medisinsk beviste fakta:
1. Hvis du ønsker å bli kvitt fett på kroppen er det IKKE hardkjør som gjelder. Du skal være svært godt trent om du klarer å forbrenne fett med puls over 90%. Fettandelen av forbrenning synker ved høyere intensitet.
2. 1 gram fett (enten du har det under huden eller i maten) = 8,8 kcal. Det er så mye energi som må tas ut per gram. Altså 8800 kcal per kg.

Flott med egne erfaringer, og du har mer enn de fleste men dette blir som å sitte i fysikktimen og si at "En gang jeg mistet et eple falt det ikke nedover, det falt oppover!".
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 476
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg knut42 » 17 Jun 2015 10:47

Nå er jeg ingen løper men veksler mellom å gå og jogge. For å svi av ett kilo flesk bør jeg tilbakelegge rundt 70 kilometer med 60 til 75 prosent av makspuls.

Brukerens avatar
torkelhf
InnleggCOLON 28
RegistrertCOLON 25 Aug 2010 22:22

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg torkelhf » 08 Aug 2016 07:51

Vektnedgang er som sagt over, enkel matematikk (men kan være vanskelig i praksis), men det er en interessant forskjell på løping før og etter frokost.

Den viktigste forskjellen er at før frokost er kroppen i katabolsk fase (lavt insulin nivå og mindre tilgjengelige karbohydrater enn etter at du har spist). Mange langdistanseløpere benytter seg av rolig løpetur før frokost, for å trene på å løpe med energi fra fettnedbrytning.

Slik form for "metabolsk trening" kan være effektivt for maratonløpere som gjerne opplever å ha "tømt" karbohydratlagrene en gang etter 30km.

NB: Økter med høy intensitet anbefales ikke på "tom mage".

I forhold til vektnedgang er det nok best å fokusere på å løpe når man liker det best og få flest mulig mil og løpeturer som varer over en time.

Lykke til med løpingen.

Arthur
InnleggCOLON 76
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: Vektnedgang, løpe før/etter frokost?

Innlegg Arthur » 13 Sep 2016 18:48

Etter som glykogenet i musklene er oppbrukt på morgenen så tærer du på fettreservene med en gang ved morgenkardio.
For meg funker det ganske greit med morgenkardio hvis jeg kjører sånn ca. 60% puls.
Hardøktene kjører jeg litt senere etter ihvertfall 1 måltid innabords.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester