Sushi dagen før halvmaraton

Du er det du spiser
Gaaen
Innlegg: 4
Registrert: 27 okt 2015 14:41

Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Gaaen » 29 okt 2015 10:39

Vi er en kompisgjeng som skal løpe halvmaraton terrengløp om ti dager. Jeg har lagt opp til pasta og kylling dagen i forkant. Løpet begynner kl. 1100, beregner å bruke ca 2t15min.

En av kameratene mine lurer på om det er lurt å spise sushi kvelden før løpet. Jeg mener det er en dårlig ide: Sushi inneholder forholdsvis mye vann, både i ris og fisk. Mer protein og karbohydrater i kylling+pasta. Hvis man stapper i seg store mengder sushi vil det kanskje gå bra, men min erfaring er at sushi ikke gir vedvarende metthetsfølelse lik den man får av f.eks. kylling og pasta, biff og pasta etc.

Noen som har erfaringer å dele?

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav ipconfig » 31 okt 2015 23:01

Jeg spiste sushi før London Marathon i fjor og det var helt greit. Kjente ikke noe fra eller til i forhold til protein, karbo osv. Vi hadde først suppe, dumplings, sushi og en dessert. Ble mett - ikke for mye. Magen var helt fin etterpå.

Gaaen
Innlegg: 4
Registrert: 27 okt 2015 14:41

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Gaaen » 02 nov 2015 19:13

Takk for svar.

Skal bli spennende å se hva han velger. Med dumplings og suppe etc. i tillegg er nok sushi helt fin oppladning vil jeg tro.

håvard b.
Innlegg: 164
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav håvard b. » 03 nov 2015 17:35

Spis sushi, du, hvis du føler for det. Eller noe annet.

gottarun
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2014 14:30

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav gottarun » 04 nov 2015 13:48

Jeg spiste sushi før en halvmarathon for noen år siden, med stor suksess. Det er derfor blitt rutine for meg foran lange/viktige løp.
Sushi er lett fordøyelig for magen, og det kommer lettere ut igjen enn tyngre kjøttmåltider er min erfaring. Bare pass på å spise nok biter, så det holder hele løpet.

Erik Sterud
Innlegg: 5
Registrert: 04 nov 2015 14:53

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Erik Sterud » 04 nov 2015 15:07

Hallo!, du skal løpe en halvmaraton på 2:15. Det eneste du skal tenke på i matveien er at frokosten denne dagen skal være mat som magen din vanligvis trives med på en løpetur. Om det er sushi, brødskiver, sjokoladekake, corn flakes eller seigmenn spiller absolutt ingen rolle. Hvis tiden blir dårligere enn 2:15 er det treningsopplegget som må forbedres, ikke matinntaket dagen før.

Gaaen
Innlegg: 4
Registrert: 27 okt 2015 14:41

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Gaaen » 05 nov 2015 11:23

Føler for å presisere at det aktuelle distansen er et terrengløp-halvmaraton med tre til dels kraftige stigninger. Gjørme, myr, bekkefar og skogsstier med mye røtter. Uten å være noen ekspert på emnet så antar jeg at hva man spiser dagen før kan ha en viss innvirkning på prestasjonen.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 15
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Runnur » 10 mai 2018 15:45

Jeg har lenge lurt på dette med mat og prestasjon. Hvordan påvirkes løping av maten man spiser dagen i forveien? (Jeg tenker først og fremst på prestasjon, ikke restitusjon)

Johnny Puma
Innlegg: 207
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Johnny Puma » 18 mai 2018 09:51

Runnur skrev:Jeg har lenge lurt på dette med mat og prestasjon. Hvordan påvirkes løping av maten man spiser dagen i forveien? (Jeg tenker først og fremst på prestasjon, ikke restitusjon)


Jeg tror hva man spiser dagen før er relativt likegyldig. Spis deg mett på noe som du vanligvis spiser, ikke finn på noe helt annet. Men viktig å fylle opp med de 3 næringsgruppene. Aukland-gutta sverget til potetgull utover kvelden for å få fylt opp med salt og mineraler. (Disse vil bl.a. binde væske i kroppen.)

Et par ting som er viktig å tenke på er at glykogenlagrene bør være fulle, dvs. at du må spise mat med mye karbs samme morgen. Havregrøt, brød, juice, etc. Du bør selvsagt heller ikke spise et tungt måltid nært inn mot konkurransen. Da vil mye blod trekke mot magen og påvirke ytelsen negativt.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 15
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Legg innav Runnur » 18 mai 2018 11:45

Johnny Puma skrev: Aukland-gutta sverget til potetgull utover kvelden for å få fylt opp med salt og mineraler. (Disse vil bl.a. binde væske i kroppen.)
Så for løpere som dehydreres under løpeturer, så kan det være en ide å prøve ut potetgull kvelden i forveien?


Gå tilbake til «Kosthold»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester