Sushi dagen før halvmaraton

Du er det du spiser
Gaaen
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 27 Okt 2015 14:41

Sushi dagen før halvmaraton

Innlegg Gaaen » 29 Okt 2015 10:39

Vi er en kompisgjeng som skal løpe halvmaraton terrengløp om ti dager. Jeg har lagt opp til pasta og kylling dagen i forkant. Løpet begynner kl. 1100, beregner å bruke ca 2t15min.

En av kameratene mine lurer på om det er lurt å spise sushi kvelden før løpet. Jeg mener det er en dårlig ide: Sushi inneholder forholdsvis mye vann, både i ris og fisk. Mer protein og karbohydrater i kylling+pasta. Hvis man stapper i seg store mengder sushi vil det kanskje gå bra, men min erfaring er at sushi ikke gir vedvarende metthetsfølelse lik den man får av f.eks. kylling og pasta, biff og pasta etc.

Noen som har erfaringer å dele?

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 251
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 20:12

Re: Sushi dagen før halvmaraton

Innlegg ipconfig » 31 Okt 2015 23:01

Jeg spiste sushi før London Marathon i fjor og det var helt greit. Kjente ikke noe fra eller til i forhold til protein, karbo osv. Vi hadde først suppe, dumplings, sushi og en dessert. Ble mett - ikke for mye. Magen var helt fin etterpå.

Gaaen
InnleggCOLON 4

Innlegg Gaaen » 02 Nov 2015 19:13

Takk for svar.

Skal bli spennende å se hva han velger. Med dumplings og suppe etc. i tillegg er nok sushi helt fin oppladning vil jeg tro.

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Innlegg håvard b. » 03 Nov 2015 17:35

Spis sushi, du, hvis du føler for det. Eller noe annet.

gottarun
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 22 Apr 2014 14:30

Innlegg gottarun » 04 Nov 2015 13:48

Jeg spiste sushi før en halvmarathon for noen år siden, med stor suksess. Det er derfor blitt rutine for meg foran lange/viktige løp.
Sushi er lett fordøyelig for magen, og det kommer lettere ut igjen enn tyngre kjøttmåltider er min erfaring. Bare pass på å spise nok biter, så det holder hele løpet.

Erik Sterud
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 04 Nov 2015 14:53

Innlegg Erik Sterud » 04 Nov 2015 15:07

Hallo!, du skal løpe en halvmaraton på 2:15. Det eneste du skal tenke på i matveien er at frokosten denne dagen skal være mat som magen din vanligvis trives med på en løpetur. Om det er sushi, brødskiver, sjokoladekake, corn flakes eller seigmenn spiller absolutt ingen rolle. Hvis tiden blir dårligere enn 2:15 er det treningsopplegget som må forbedres, ikke matinntaket dagen før.

Gaaen
InnleggCOLON 4

Innlegg Gaaen » 05 Nov 2015 11:23

Føler for å presisere at det aktuelle distansen er et terrengløp-halvmaraton med tre til dels kraftige stigninger. Gjørme, myr, bekkefar og skogsstier med mye røtter. Uten å være noen ekspert på emnet så antar jeg at hva man spiser dagen før kan ha en viss innvirkning på prestasjonen.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester