kosttilskudd for løpere/langdistanseløpere

Du er det du spiser
RegineL

kosttilskudd for løpere/langdistanseløpere

Legg innav RegineL » 16 jun 2018 10:08

Hei

Er det noen som vet om noen gode kosttilskudd for oss som liker å løpe endel. Har opplevd å miste mye muskelmasse ved for mye langdistanseløping og også underskudd av jern og andre vitaminer som igjen fører til dårlig immunforsvar og mye sykdom. Ved pause fra trening har dette blitt bra igjen, men ønsker å løpe litt igjen. Tar jerntilskudd når det trengs (legene har konkludert med at det er ifm mye løping dette kommer), men tror det har en sammenheng med andre vitamin og mineralmangler også. Har sett litt på nett, men usikker på hva som passer best for løpere.

Brukeravatar
kollis

Re: kosttilskudd for løpere/langdistanseløpere

Legg innav kollis » 16 jun 2018 18:07

Jeg har intressert meg for kostilskudd i 22 år og min konklusjon er at noen prioteringer kan du gjøre ....jeg har noen flere enn de jeg anbefaler her.
Der viktigste er å passe på mavesyra ph verdien må være mellom 2 og 2,5. Trener du mye eller spiser feil eller mye tyggegummi ,har du lett for å få perioder som mavesyra er feil .Dette merker du om du er oppblåst ,allergier,utslett osv som oppstår etter mat inntaket.
Alle burde vite at ufordøyd mat (pga feil ph verdi i mavesekken)ut i tarmen (tarmen har ph ca 7)skaper store problemer for kroppen .EKS bakterier \virus kan komme over i 12f tarmen ,fører til sydom .Lave energi nivåer,matintolleranse som ikke er genetisk..osv osv svigninger i prestasjoner ,syken

Det å investere først i noe som passer på ph verdien i mavesekken er gunstig .
Når du vet at dette er på plass kan du velge tilskudd i mange prisklasser som går på næring .En bør ta med seg omega 3(Noe som senker bettennelse,dvs inneholder antikosidanter) og multivitaminer...
Jern om de er lave kommer dette som oftes fra for lite vann inntak eller kroppen ikke får iseg nok vann .Da kan du søke hjelp eller faste for å få igang systemet igjen...Fordi bare et jerntilskudd hjelper lite om en har de overnevte problemene...Du får mer enn nok jern fra multivitamin...
Jeg anbefaler aldri enkelt aminosyre tilskudd , bare bredspektret...om du har hatt feil ph i mavesekken over lang tid.Men aminosyre tilskudd er bedre en å trykke i seg store mengder proteiner da ph verdien i mavesekken ikke rekker å stablisere seg etter store doser av slik type tilskudd...Når du presser kroppen hardt fra før...

Det kommer et nytt vitamin tilskudd for kropsmotoren ,noe ingen har tenkt på før i neste månde ...Den er spesefikt i å hjelpe kroppen til å holde energi produksjonen over lengre tidsrom.Men det er sikkert bare for nerder som meg... :geek:

RegineL

Legg innav RegineL » 19 jun 2018 04:53

Tusen takk for svar! :D Her var det mye interessant og ting som jeg egentlig ikke har tenkt over. Tror absolutt omega3 skal handles inn ihvertfall og noen multivitaminer (forslag til hva som er best?). takk for tips ang jern også. jeg er nok ikke flink nok til å drikke vann så her har jeg nok også noe å jobbe med. Har ikke tenkt på at det at jeg ikke får i meg nok vann kan føre til dårlige jernlagre. Har sett litt på forskjellige tilskudd med aminosyrer men det er kanskje unødvendig? proteintilskudd har jeg ikke følt var nødvendig for tror jeg får i meg nok. Ble jo nysgjerrig på det nye kosttilskuddet som er på vei også da. hva heter det? :)

RegineL

Legg innav RegineL » 19 jun 2018 04:55

Glemte jo å spør.. hva sørger for at ph verdien i magesekken holder seg normal?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 19 jun 2018 13:12

sendte deg svar på pm og drive reklame for produkter er ikke så populært her tror jeg...særlig når helsekost er noe farlig mener mange .Men her er det bare norske produkter som gjelder...

RegineL

Legg innav RegineL » 19 jun 2018 17:32

Thank U :D

Gå tilbake til «Kosthold»