Vitamin D tilskudd

Du er det du spiser
HaraldR
InnleggCOLON 90
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 08:14

Re: Vitamin D tilskudd

Innlegg HaraldR » 16 Sep 2010 21:21

Jo, det stemmer. Fettløslige vitaminer er ikke bra i "overdose". Men, selv om Tarzan ikke sier det i klartekst, så er nok den grensen betydelig høyere enn hva som er anbefalte verdier.

A og D skal man i utgangspunktet ikke overdosere, C-vitamin er i praksis umulig. Hvor grensen for A og D vitamin går, det er en disksjon som sikkert kan gå over noen sider. Jeg har aldri tatt skade av 3-4 SS tran/dag over noen år.

jakobo
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 18:32

Innlegg jakobo » 06 Sep 2012 18:34

Jeg vet at dette ble skrevet lenge siden men..... det kommer høyt opp på Google. Går derfor ut at mange leser dette og det er sikkert noen som kan ha nytte av svaret.:

Før man begynner å ta tilskudd må man finne ut om man virkelig trenger.Fant en enkel Vitamin test på www.eksaktmat.no : de sender testen hjem til deg og du får svar 2 uker etterpå. Enkelt og greit. Istedet for å bruke mer en 1 time til og fra legen kan du teste det hjemme.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 06 Sep 2012 22:02

Du tester ikke om du mangler vitaminer eller mineraler her jakobo,,,jeg bruker slike tester selv....Sender dem til england ,,,,til dem som oppfant denne testen.
Du måler hvilke matvarer du ikke greier å bryte ned,pga skade i tarmen eller dårlig enzym produksjon og av ogtil underernæring som gjør at du ikke får produsert enzymer.......de anbefaler å ikke spise mat du ikke greier å bryte ned ,da den kan lage mange problemer i kroppen...Jeg anbefaler denne testen bare til kronikere da de får mest utbytte av testen....

@NilsPetter
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 27 Jun 2013 17:33
BostedCOLON Stavanger
CONTACTCOLON

Innlegg @NilsPetter » 27 Jun 2013 18:18

Synes at den første artikkelen nedenfor er omfattende for faget. Det er absolutt kritisk, men jeg tror ikke forfatteren er helt vei av.

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/vitamin-d-the-cureall-supplement-that-could-be-bad-for-your-health-2154057.html

WebMD har en meget god oversikt over de D vitaminer som jeg holder som en god kilde.

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-929-vitamin%20d.aspx?activeIngredientId=929&activeIngredientName=vitamin%20d

Hele diett industrien tror jeg jobber aktivt for å skjule alle bivirkninger som kan oppstå, men det er ganske rimelig hvis du er primært ute etter å tjene penger.
Meum, dictum, pactum - my word is my bond!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester