Hevelse bak kneet. Baker cyste eller andre ting?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Gubbaløs

Hevelse bak kneet. Baker cyste eller andre ting?

Legg innav Gubbaløs » 08 jun 2020 21:00

Hei, prøver meg her selv om aktiviteten har roet seg på forumet de siste årene.

Er mosjonist som begynte løpe i 2017, men før det gikk/løp jeg mye på fjellet. Beina skal egentlig tåle en del.
2019 løp jeg ecotrail på 50 km, og ble hektet. Etter det har jeg trent jevnt og trutt med ca 50-60 km i uken.
I Mars økte jeg noe og fikk fra 200 km i mnd til 300 km hvor de 2 siste ukene var 80 km PR uke. Løp en har terskel økt i uken, og en del rolige økter og en langøkt i uken. Etter en ganske hard terskel økt (som kanskje var litt for hard) hadde jeg litt for «kjappe» rolige økter og jeg begynte kjenne riving i leggene mine. Roet litt ned og neste uke på 60 km, og da skjønte jeg at en mulig beinhinnebetennelse var på gang. Stoppet Lødingen og gikk over til sykkel de neste 2 ukene. Smerten begynte gi seg, men da jeg startet å løpe rolig igjen (ca 20-30 km i uken) begynt jeg kjenne stivhet bak kneet mitt. Kjente da at det var hevelse bak der som ble større jo mer jeg pushet på.

Besøkt fysio som ikke fant noe, verken på ultralyd eller undersøkelser. Kunne ikke se noe veske som tydet på Baker cyste, noe jeg allerede mistenkte. Han sa det kan ha vært pga overbelastning. Tok dette med godt mot og begynte løpe rolige økter igjen og lå på ca 45-50 km kun rolig i uken.. klarte selvfølgelig ikke holde igjen på en øk hvor 5 Km ble høy terskel.. endte med hevelse bak kneet igjen og en uke på sidelinjen nå.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Hvor lenge må man holde seg rolig i slike tilfeller? Jeg er en rastløs person og mange kjenner seg vel igjen med følelsen at man går glipp av km hver uke.. kjenner sjelden noe smerte i leggene lengre, men det er hevelsen bak kneet som er kjip. Det gjør ikle vondt å jogge, men kvelden og natten presses det godt bak i kneet og det er noe stivt. Hevelsen går ned etter noen dager.

Forslag til opptrening? Øvelser? Eller bare jogge rolige videre? Håper folk har gode forslag her. Hilsen en lei og rastløs mini ultraløper.

Brukeravatar
KrampeGammeln
Sted: Vormsund
Kontakt:

Re: Hevelse bak kneet. Baker cyste eller andre ting?

Legg innav KrampeGammeln » 08 jun 2020 22:06

Hei Gubbaløs

Jeg har hatt slik hevelse bak kneet mange ganger, og alltid som konsekvens av for mye eller for hard trening. Jeg har aldri trengt behandling, men vært rask med å justere treningen mellom konkurransene (jeg konkurrerte mye) til mest rolig løping med lite kupering en periode. I de verste periodene slet jeg med dette 1-2 mnd, uten at det stoppet meg fra å konkurrere.

Det er greit å droppe terrengultra eller terrengmaraton mens du plages av hevelsen, men jeg vet jo ikke om det er helt samme plage du har. Jeg hadde en tydelig pose som irriterte litt også i hvile.

Gå tilbake til «Skader»