Smerter i hofta

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
oyvjorge
Sted: Vestby

Smerter i hofta

Legg innav oyvjorge » 10 feb 2011 11:30

Hei, har gradvis fått mer og mer vondt i høyre side på utsiden av hofta siden i sommer. Syklet litt mer enn vanlig og løp med normal mengde. Antagelig er det Trochanter major
Trochanter minor som er betennelser i slimposer/senefester(som jeg har forstått). Lite å gjøre med det bortsett fra innsprøyting av kortison, noe jeg ikke har så lyst til. Det blir verre etter løping og kjenner det best om natta. Regner vel med å måtte ta det rolig med løping fremover men hvis det noen som har vært plaget av dette og har noen erfaringer vil jeg svært gjerne høre om dem.

Brukeravatar
knut42

Re: Smerter i hofta

Legg innav knut42 » 10 feb 2011 12:25

Mitt råd som kroniker...

Gjør det litt vondt å gå/løfte benet også? - I såfall la hofta hvile. Slapp av i hofta og tilknyttede muskler. Løft hælen og rull med føttene for framdrift.

Strekking: Ligg på ryggen med strake ben, løft det ene benet og sett foten på andre siden av låret rett over kneet. Strekk yttersiden av hofte på denne måten.

Om natta: Ta et varmt bad før leggetid for god blodsirkulasjon. I senga legg støtteputer på hver side an nedre del av ryggen, det avlaster spenn.

Vær litt kritisk til kortisoninnsprøyting, men kjør moderat på med betennelsesdempere som ibux, voltatrol sammen med rikelig væske og et godt kosthold. Gi det ro i cirka seks uker så er du nok tilbake til normalen igjen. Lykke til!

Hellerud

Legg innav Hellerud » 10 feb 2011 17:44

Ibux og voltaren er sikkert greit,men jeg ville nok foretrukket en eller to omganger med trykkbølgebehandling......og etterpå er det en fordel å finne årsaken til denne skaden og sannsynligvis bruke endel tid på styrketrening for hoft,mave og rygg....

Brukeravatar
oyvjorge

Legg innav oyvjorge » 11 feb 2011 08:56

Hei, takk for gode svar.

Jeg er også litt skeptisk til smertestillende, da jeg har prøvd det før ved en kneskade. Det som hjalp da var mindre trening og nøye utstrekning. Gikk også til noe som ligner på naprapat, han strakk og tøyde alle muskler og ledd rundt kneet. Mye bedre enn fysio'en jeg hadde vært hos, som kun brukte nåler. :? Edit : det var art klinikken i moss(manuellterapi)

Strekking har jeg tro på og kommer til å prøve det samt mer styrketrening enn det jeg driver med nå. Forslag til øvelser?

Kjenner bare litt når jeg løper men kan sikkert være lurt å belaste så lite som mulig, skal og¨å prøve det tipset, pluss varmebehandling.

Ellers har jeg litt mistanke til skoene, de har løpt langt. Må få meg nye til sesongstart. Nå går jeg endel på ski og jeg merker ikke så mye i hofta etter skitur, så det for bli treningsmetoden fremover.

Edit : Trykkbølgebehandling vet jeg lite om.

Brukeravatar
oyvjorge

Legg innav oyvjorge » 31 mai 2011 21:27

Tenkte bare å kommentere min gamle skade, hvis andre kan ha nytte av det. Er stort sett blitt kvitt den, og uttstreknings rådet jeg fikk hjalp nok mest, men styrketrening har jeg også gjort litt av. Takk!

Gå tilbake til «Skader»