Svekkelse af led ved skadespause

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Bailly

Svekkelse af led ved skadespause

Legg innav Bailly » 14 feb 2010 10:47

Hej,

Jeg har været så uheldig at pådrage mig en fibersprængning i min lægmuskel, best som kroppen, efter 6 mdr. opbygningsfase, er på sit beste.

Det der i særlig grad bekymrer mig er mine knæ, i det min lange opbygningsfase har taget sigte på at styrke kneled, som jeg har haft en del problemer med tidligere.

Mit spørgsmål er nu, hvor meget svekkes led og og sene af denne ufrivillige skadepause på ca. 2-3 uker?

Hvad siger lægevidenskaben og/eller jeres erfaringer?

Det skal nævnes at jeg gør en masse tiltag for at holde mig krop igang under skadespausen.

Hilsen
Bjarte

Brukeravatar
kollis

Re: Svekkelse af led ved skadespause

Legg innav kollis » 16 feb 2010 23:05

Mit spørgsmål er nu, hvor meget svekkes led og og sene af denne ufrivillige skadepause på ca. 2-3 uker?

Hvor mye de svekkes kommer av hvor gammel du er (tipper 33) og din situasjon helse messig.
Eks hvist du er 33år er næringstilførselen my lavere til knær og ligament enn 20åring,mao store forskjeller fra menneske til menneske....
min erfaring er å være meget nøye med å spise+ kostilskudd for å hjelpe kroppen mest mulig.
etterpå kan du føledeg frem hvor mye belastning du tåler....problemet synes jeg er at det fleste belaster først og dermed må starte på nytt pga kroppen ikke har tilgang på den spesifikke næringen knærne trenger.Har du lave verdier av enzymer ,aminosyerer og b-vit har du nærmest ha null i reprasjoner i kroppen... derfor mener noen det er lurt å vile mye som førere til at du minsker ditt forbruk og får mer til reprasjon. Jeg synes dette gir mindre odds får å bli bedre....enn mitt valg ,selfølgelig viler jeg de 2-3 første dagene men ikke trengt noe lengre

Bailly

Re: Svekkelse af led ved skadespause

Legg innav Bailly » 18 feb 2010 12:33

Hej kollis

Tak for dit svar.

Jeg er 35 år og har generelt godt helbred og med fornuftig livsstil. Formen er supergod og i denne periode vedligeholdt med aqua-jogging og cykling.
Min kost består for meste delen af vegatarisk- eller næsten vegetarisk - kost, med hovedvægt på proteinrig mad som linser, bønner, kål og suppleret med fed fisk. Kosttilskud er: mulitabs, d-vitamin, fiskeolie og kalk.

Jeg vil følge dit råd om at mærke efter i kroppen i forbindelse med min opstart.

Hilsen
Bjarte

Gå tilbake til «Skader»