Side 1 av 1

Vondt i knærne etter å ha løpt ute

Lagt inn: 17 feb 2010 21:25
av torill
Helt ferskis her på kondis, første innlegg!

Jeg har småløpt litt av og på de siste årene, og i det siste har jeg fått økende troa på å komme i bedre form. Har ligget på mellom tre-fire turer i uka på ca en time. Går ganske treigt foreløpig, he he. Har løpt mye på mølle i høst og vinter uten vondter av noe slag, men det er jo så mye finere å løpe ute! Problemet er at jeg etter turene ute får litt murrende vondt i knærne etter en halvtimes tid, og det gjør gjerne vondt dagen derpå også. Har aldri hatt problemer med knærne før og treningsiveren er der for fullt, så det er ganske kjipern.

Jeg er ganske lita og lett (165 cm, 50 kg), og da jeg kjøpte meg nye løpesko i høst, anbefalte de på Løplabbet et par lettere Mizuno - fulldempet ville bare være unødig tungt. Vel, mistenker det for å være en sannhet med visse modifikasjoner. I mine gamle Asics var det bare å klaske på - ingen problem! Tenker at det ikke er too much too soon, siden jeg er relativt vant med å løpe og har gjort det lenge uten problemer. Arbeidshypotesene mine er at underlaget ute (asfalt) er mye hardere kontra mølle, at skoene er for lite dempet, eller at det er nedoverbakkene som er dreperen og vel aller helst en blanding av alle tre.

Så. What to do? Det gjør ikke krisevondt, men ikke akkurat behagelig heller. Skal jeg bygge opp antall ute-kilometer mer gradvis, roe ned på nedoverbakke (bor i Bergen, så der har jeg en utfordring ;)) prøve nye sko eller bare gi det litt mer tid?

Re: Vondt i knærne etter å ha løpt ute

Lagt inn: 18 feb 2010 16:42
av zimmy
torill skrev:Helt ferskis her på kondis, første innlegg!

Jeg har småløpt litt av og på de siste årene, og i det siste har jeg fått økende troa på å komme i bedre form. Har ligget på mellom tre-fire turer i uka på ca en time. Går ganske treigt foreløpig, he he. Har løpt mye på mølle i høst og vinter uten vondter av noe slag, men det er jo så mye finere å løpe ute! Problemet er at jeg etter turene ute får litt murrende vondt i knærne etter en halvtimes tid, og det gjør gjerne vondt dagen derpå også. Har aldri hatt problemer med knærne før og treningsiveren er der for fullt, så det er ganske kjipern.

Jeg er ganske lita og lett (165 cm, 50 kg), og da jeg kjøpte meg nye løpesko i høst, anbefalte de på Løplabbet et par lettere Mizuno - fulldempet ville bare være unødig tungt. Vel, mistenker det for å være en sannhet med visse modifikasjoner. I mine gamle Asics var det bare å klaske på - ingen problem! Tenker at det ikke er too much too soon, siden jeg er relativt vant med å løpe og har gjort det lenge uten problemer. Arbeidshypotesene mine er at underlaget ute (asfalt) er mye hardere kontra mølle, at skoene er for lite dempet, eller at det er nedoverbakkene som er dreperen og vel aller helst en blanding av alle tre.

Så. What to do? Det gjør ikke krisevondt, men ikke akkurat behagelig heller. Skal jeg bygge opp antall ute-kilometer mer gradvis, roe ned på nedoverbakke (bor i Bergen, så der har jeg en utfordring ;)) prøve nye sko eller bare gi det litt mer tid?


Høres ut som du lander på hælen. Dette er ikke spesielt naturlig. Se http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE. Alternativet er kanskje ikke helt problemfritt heller og krever i hvertfall en del tilvenning. Se tråd om "forfot" etc. i kondisjonsforumet.