Smerter foran på leggen (beinhinnebetennelse?)

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
mosjonist

Smerter foran på leggen (beinhinnebetennelse?)

Legg innav mosjonist » 16 mai 2011 07:00

Hei!

Noen timer etter en intervalløkt forrige uke fikk jeg plutselige og intense smerter nederst på et punkt på leggen. Tok det med ro etpar dager, og lot være å trene. Løp en av de lengre etappene på HKS på lørdag, og fikk vondt under oppvarming. Etter løpet var det svært smertefullt bare å gå.Har ikke løpt etterpå.

Noen som har erfaring, tips og råd for å få dette til forsvinne raskest mulig? Takknemlig for svar.

Mvh Mosjonist

jlindseth

Re: Smerter foran på leggen (beinhinnebetennelse?)

Legg innav jlindseth » 21 mai 2011 14:22

jg har tidligere vert mye plaget med dette..har brukt ulike behandingsmetoder..

1. løpe i myr\mjukt underlag.. dette fungerer..bare å legge alle økter til myr \mjukt underlag for så å løpe bettenelsen "ut".. dette har fungert for meg.. men husk grus og tredemølle er ikke mjukt underlag.. myr er mykt..

2. en gang det var ordentlig ille så gikk jeg til lege. fikk da en penicilin kur for mennesker som er alergiske mot penicilin.. dette er absolutt beste opplegget jeg har vert borti.. etter denne kuren har jg egentlig aldri vert plaget med beinhinnebetenelse. 15år siden jg fikk denne kuren. husker ikke navnet på medisinen. men øyvind rømo het legen.

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 23 mai 2011 19:54

Hei!
Jeg tror at det er leggskinnbetennelse. Jeg har oplevd det i fjor etter sommerpause og + nye sko. det er vondt!! og det verste kommer etter treningen. Det er vanskelig å starte, det roer seg ned i trening og etterpå :twisted: . Jeg ville ikke dråpe Oslomaraton og fortsettet med treninger med paracet og naproksen... Det var bare tull! Aldri mer.
Leggskinnbetennelse kan være veldig farlig og ubehandlet kan skade både benet og helse. Ikke glem tid, langt tid.Jeg visste det, men start i halvmaraton var viktigste enn helse. Jeg kom i mål, men fra 15 km gikk jeg og var nesten på å gråte av vondt. Aldri mer!!
Det som kan jeg anbefalle:
ta pause fra treninger( løping)
finn en annen mulighet til å trene ( svimming er bra, og du kan ta samtidig vannmassasje og etc)
ta en prat med legen om betennelsedempende medisiner for eksempel naproksen, voltaren, men ikke ta noe på eget hånd.
det er lurt å sjekke dine sko. Er de nye, gamle, kansje er på tide finne andre dempning og etc.
Når det roer seg ned og du klarer ikke å leve uten løping( det kan jeg forstå ;) ) velg tereng ikke asfalt

mosjonist

Legg innav mosjonist » 24 mai 2011 10:50

Takk for råd og innspill!
Har vært hos fastlege som ga meg resept på Voltaren gel. Ellers fikk jeg beskjed om å hvile/ trene alternativt. Da jeg kom på apoteket sa de imidlertid at Voltaren gel ikke var å få tak i i Norge, så jeg fikk en salve som heter Orudis i stedet. Har smørt den på leggen i noen dager, men vet ikke om jeg egentlig merker særlig forskjell. Har syklet og svømt litt siden jeg fikk problemene, men ikke løpt siden 14. mai. Prøvde noen få steg, men merket det i leggen med en gang. Krysser fingrene for at dette forsvinner snart, utrolig kjedelig å ikke kunne løpe nå som sesongen begynner for fullt. Dersom noen har blitt raskt bra igjen etter beinhinnebetennelse hører jeg gjerne om hva dere foretok dere!

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 24 mai 2011 18:38

Blir det hovent (leggen tykk) etter en dag med mye aktivitet? I såfall kaldspyl leggene eller bruk isposer og hold leggene høyt over hjertet ofte. Selv har jeg hatt mangeårige problemer med venstre ankel og nedre del av leggen pga revmatisme/artrose og en trøblete kunstig akilles jeg fikk da jeg var syv år gammel. I løpet av de siste 5 månedene har jeg etter løp og aktivitet, først kaldspylt deretter lagt meg med baken inntil veggen med beina opp på veggen i 5-6 minutter et par ganger om dagen slik at blodet renner ned til overkroppen og nytt friskt blod kommer ned. Hvis det har vært skikkelig betent og vondt har jeg tatt en voltaren og hvilt minst 12 timer før neste aktivitet. Prøv noen dager med nedkjøling og beina opp og se hvordan det går!

mosjonist

Legg innav mosjonist » 25 mai 2011 15:14

Hei Knut,
takk for råd. Nei, beinet blir ikke hovent. Men is og heving høres uansett logisk ut. Har også fått råd om massasje av leggen med store isterninger og løping i vann.

Ian
Sted: Oslo

Legg innav Ian » 26 mai 2011 21:38

Jeg tok tak i det problemet på senhøsten i fjor, begynte med mye beinstyrke trening og daglig tåhev trening, og nå har jeg ingen smerter mer..Det føles utrolig bra å kunne løpe så mye man vil uten å få vondt i leggen og generelt i beina! Jeg hadde da slitt med dårlige bein i 5 år før jeg begynte med styrketrening..

mosjonist

Legg innav mosjonist » 01 jun 2011 15:06

Ian skrev:Jeg tok tak i det problemet på senhøsten i fjor, begynte med mye beinstyrke trening og daglig tåhev trening, og nå har jeg ingen smerter mer..Det føles utrolig bra å kunne løpe så mye man vil uten å få vondt i leggen og generelt i beina! Jeg hadde da slitt med dårlige bein i 5 år før jeg begynte med styrketrening..

Hei! Beinhinnebetennelsen ser ut til å slippe taket. Jeg har også begynt med styrketrening for leggene (stå på trapp, senke ned hælen, 2 ggr om dagen 3X 10 rep. + øvelse med strikk- vri ankelen hhv mot høyre og venstre, 3 X 10 rep x 2). Ble anbefalt dette av kiropraktor. I tillegg har jeg løpt i vann en gang i uka (praktisk vanskelig å få til mer) ca. 30 min. Dessuten ismassasje to ganger daglig. Dette ser iallfall ut til å hjelpe, selv om jeg synes det er mye å huske på!

padde

Legg innav padde » 03 jun 2011 16:42

Begynn korte økter med forfotløping. Overdriv gjerne bevegelsen.
Betennelsen kan skyldes det strekk du får på framsiden når du lander på hel. Typisk er det da harde økter som intervaller som trigger dette mest.
Forfot gir belastingen bak, og du unngår denne type lidelse.
Om ikke annet bør du iallefall unngå å løpe med stem (moa handler skader svært mye om teknikk).

Styrketrening er bra- til en viss grad.

Kontrollerte studier viser at betennelsesdempene heller virker mot sin hensikt. Unntaket er i en akuttfase.
Google gjerne tematikken for en forklaring.

mosjonist

Legg innav mosjonist » 04 jun 2011 11:37

Takk for råd alle sammen! Skal prøve å løpe på forfot og se om det hjelper. Har begynt å løpe svært korte økter, 1-2 km. Det går bra foreløpig - ingen smerte- så jeg håper dette fortsetter når mengden øker.

Gå tilbake til «Skader»