Maraton og skader

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Obh

Maraton og skader

Legg innav Obh » 22 aug 2011 20:37

Hei, jeg er 51 år og ønsker å løpe maraton. Liker å løpe 10 km og i forrige uke startet jeg på Grete Waitz sitt treningsprogram. Har løpt i mange år, halvmaraton i 2000. Løp 2 timer i går. Vondt på slutten, men ingen smerter i dag. Mine kamerater mener at det er stor risiko for at jeg ødelegger bein og kropp ved gjøre dette. Jeg tenker at dersom jeg klarer å gjennomføre treningsprogrammet uten å få skader og hviler den sist uka, så er det ganske trygt å gjennomføre. LeggeR opp til å gjennomføre på 4,5 timer.
Er det stor risiko ved dette? Bør jeg lytte til skeptikerne å finne på noe annet?

Brukeravatar
torkelhf

Re: Maraton og skader

Legg innav torkelhf » 22 aug 2011 21:47

Det å trene til og løpe maraton trenger på ingen måte å gi grunnlag for skader, men det er mulig at det er mange som har dårlige erfaring med maraton fordi de ikke har vært godt nok forberedt og ikke lyttet til kroppens signaler og dermed har de pådratt seg skader.

Da jeg startet med maraton trening, lærte jeg meg å bli mye mer forsiktig og lytte bedre til kroppens signaler for å holde meg skadefri slik at jeg kunne fullføre maraton uten å pådra meg skader (debuterte på 3:24 - 37år gammel, med ca 3 treningsøkter pr uke).

Et konkrete tips: løp rolige langturer i virkelig rolig tempo, men hold frekvensen på stegene like høy som når du løper fort (dvs ca 180 skritt/min). Selv om det kan føles litt rart å "småtrippe" slik bortover, så er det mer skånsomt (for knær/rygg mhp støt og slitasje) og 180 steg/min er generelt en bra frekvens for langdistanseløping.

Lykke til!

wiggen

Legg innav wiggen » 23 aug 2011 08:00

Så lenge du har respekt for distansen og bygger deg opp (gradvis og lytte til kroppen) til å tåle å løpe mange km på asfalt er det bare å løpe i vei spør du meg. Det er så mange skeptikere som ikke har peiling på hva de snakker om så ikke hør for mye på dem. Det finnes hundrevis av eksempler på folk som løper mange maraton stadig vekk og i en alder langt over din (selvsagt er det noen som pådrar seg skader også, slik som i alle andre treningsformer i denne verden)

Jeg har løpt 16 helmaraton de siste åra og lest om mange fler eksempler enn meg selv. Lykke til!

Obh

Legg innav Obh » 23 aug 2011 19:07

Hei, takker for gode svar, jeg fortsetter treningen 8-)

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 26 aug 2011 14:08

Det fins nok av skeptikere der ute.

Maraton er en fantastisk og lunefulldistanse og jeg har til nå løpt 5 stk. Ca 1-2 i året.

Det fins folk som løper 10 og mange fler maraton i året :)

Jeg løper for det meste i terreng nå for å skåne bein og resten av systemet, men har i flere år nesten bare løpt asfalt uten å noe særlig med skader.
For å klare asfaltdosen i et maraton øker jeg gradvis langturene mine i forkant (siste 2 mnd) til å inneholde mer og mer asfalt slik at beina tåler løpet.
Dette passer meg, men det er sikkert mange som har sine varianter.

Løp maraton hvis du har lyst! Mitt tips vil være som de andre har sagt, øk mengden gradvis for å unngå belastningsskader.

Gleden du føler når du krysser mållinjen er like stor om du løper på 2.50 eller 4.30
Det er stort! :D

Hilsen Annette

Obh

Legg innav Obh » 10 sep 2011 08:54

Jeg har kommet et stykke på vei i treningen har økt gradvis og den lengste turen hittil er 2,2 mil i veldig rolig tempo. Har også løpt en gang 3x3 km og 2 gg 4x2 km og i morgen satser jeg på 32 km, i terreng og på asvalt. dersom dette går greit og beina holder, så blir det oslo maraton ;) På de lange turene bruker jeg å gå av og til og å løpe med korte skritt. Da holder beina bedre.

Takker for gode råd :)

Olav

Gå tilbake til «Skader»