Side 1 av 1

Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 22 okt 2011 13:05
av Evol
Plages med håndleddsmerter, på utsiden av håndleddet, akkurat i overgangen der hvor underarmen går over til begynnelsen av fingrene ( for de med anatomisk kunnskap, lateralt for distale ulnahodet, i gropen før metacarpen begynner, over pisiformeområdet). Dette kommer ved langrenn, spesielt med mye staking. Er jo helt klart en belastningsgreie, som sikkert bedrer seg ved mer mer variasjon av trening. Men trenger tips til variasjon, event. øvelser event. annet??

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 26 okt 2011 22:00
av Hellerud
sikker på at du ikke har en slimposebetennelsa da?

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 29 okt 2011 09:29
av Evol
I følge min anatomikunnskap sitter det lite slimposer i det aktuelle området, men det kan jo kanskje finnes en liten rakker. Tror vel uansett årsaken er too much too fast too soon. Skal prøve å teipe håndleddet i nøytralstilling de neste økter. Noen som har erfaring med slikt?

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 30 okt 2011 13:56
av Gammern
Hva med håndleddsbind? Finnes div. modeller der ute. Feks disse:
http://www.alfacare.no/produkter/stotband/handogtommel/mueller_4511_4516
Bilde

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 20 jan 2015 08:46
av Jacqueline
Finnes mange sportsbutikker som har slike. Jeg har to stk. fra Craft jeg er godt fornøyd med, samt en fra Odlo som ikke funker noe særlig.

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 27 aug 2015 13:58
av kjetil4455
Hei.

Redusert supinasjon i underarmen?
Ulnar eller radialdeviasjon av håndleddet under staking?

Viktig at leddet stabiliseres i nøytral stilling under belastning.

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 13 jul 2016 09:43
av Annevedvik
kankje det er slimposebetennelsa..

Re: Håndleddplage ved langrenn

Lagt inn: 15 des 2016 08:45
av Arthur
Jeg plages mye med håndleddet i det området du skisserer. Etter jeg begynnte med å bryte håndbak blir spesifikk underarmstrening prioritert. Trener masse å masser av sett og ofte hver dag opptil flere ganger daglig. Det går i underarmscurl, grippers, rotasjon håndledd og vipping av håndledd som også er den delen som belastes mye under spesielt staking på ski. Trener når jeg sitter foran tv`n å trener ikke tungt, men legger vekt på restitusjon og forebyggende trening. Ofte reps på 100 og kun 1 sett 3 ganger daglig. Dette har hjulpet meg såpass mye at jeg er stort sett smertefri nå og har vært det en god stund.