Tretthetsbrudd i forfot.

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Obivan

Tretthetsbrudd i forfot.

Legg innav Obivan » 22 okt 2011 16:55

Hei.

Jeg er ny her og har et spørsmål. I januar fikk jeg en skade som etter alle solemerker var et tretthets brudd i tåa ved siden av stortåa på høyre fot. Fastlegen mente at det bare var en forsyning, men iflg en fysioterapeut stemte alt med et typisk tretthetsbrudd. Jeg ventet rundt 6 uker før jeg begynte å gå på ski igjen og har trent jevnlig siden. Syklet mest på sommeren siden jeg deltok på Fredagsbirken. Etter rittet har jeg løpt en del sammen med en løpegruppe og begynte å få fremgang. For 2 uker siden fikk jeg vondt i tåa igjen men ikke like vondt som sist. Jeg har tatt det med ro og syklet litt men ikke løpt mer enn 5 minutter av gangen(oppvarming for styrke) for å spare tåa.

Spørsmålet mitt er : er det best å legge løping og ski på hylla for å unngå tilbakefall eller holder det at jeg prøver å holde igjen på progresjonen? Er det mulig å få et forvarsel uten at man må stoppe treningen? Forholdsvis frustret etter tilbakefallet.....

Hellerud

Re: Tretthetsbrudd i forfot.

Legg innav Hellerud » 22 okt 2011 23:10

Er det så jævla vondt da.......

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 03 nov 2011 08:23

Tretthetsbrudd tar lengre tid å hele enn et vanlig brudd, og det området du eventuelt har brudd i er komplisert. Hvordan vet jeg det? Jo fordi jeg sliter med det samme for øyeblikket. Og ja, det er frustrerende... :roll:

Fikk påvist to metatarsbrudd i venstre fot i august og har ikke løpt siden, og neste løpetur ligger nok en stund inn i framtida. Hvis du kikker på bloggen min så ser du at progresjonen med kroniske problemer som til slutt ble akutt; spesialist på NIMI, forskjellige undersøkelser, krykker og seks uker med "gips" fram til nå med karbonsåle i skoen (og midlertidig konvertering til svømming).

Anbefaler deg å gå til spesialist og få en skikkelig diagnose. Det er det verdt. Og kanskje du, som meg, må ta en lengre pause. Men om det betyr at man en dag kan bli frisk og kunne trene normalt igjen er det vel kanskje verdt det?

Fastleger og idrettsskader er sjelden noen kjempekombo, finn en spesialist (det koster, men da får du i hvertfall hjelp).

Lykke til! :)
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

anne

Legg innav anne » 03 nov 2011 22:18

Høres fornuftig ut. Lurt å ta skader og vondter seriøst. Det har man igjen for! ;)

Obivan

Legg innav Obivan » 07 nov 2011 18:36

Hei og takk for svar.

Jeg skal prøve å skynde meg langsomt og legge utålmodigheten på hylla....

Har gått 3 uker nå uten å føle noe så jeg prøvde en lett 5km tur i dag. Det funket fint så da prøver jeg forsiktig herfra. Det blir nok en del mer sykling og mindre løping/skigåing utover.

Ang ski: er skøyting bedre for meg pga tretthetsbruddet?

Optimisten

Legg innav Optimisten » 20 des 2011 13:37

Fikk i går konstatert tretthetsbrudd i Metatars 2 - er selvfølgelig en løper... :roll:
Har bestilt time på NIMI, fikk beskjed om at det rette der var å få råd av en fysioterapeut der. Njaaa?? Håper det.

Men er det noen med denne skaden som har blitt gipset? Rimelig krevende å holde benet ubevegelig uten gips...
Hadde håpet jeg kunne trene alternativt, f eks spinning og svømming, men får så mange kryssende informasjoner. Noen som kan si noe om dere har trent "helkroppsøvelser" med denne typen brudd / ikke gips? Tror ikke mine skuldre og en noe gretten albu blir kjempeglade for å trenes 5 ganger i uka...

Jobber litt med å psyke meg opp på tanken om å droppe halvmaraton i Genova i april..
MEN - det finnes selvfølgelig verre diagnoser - bare så sprøtt at en blir så vanvittig hemmet av et mikrobrudd i et mikroben...

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 20 des 2011 20:53

Ja, jeg gikk med "gips" i 6 uker. Tretthetsbrudd tar lang tid å lege, og metatarsbrudd er kompliserte greier. Tror du vanskelig kommer unna om du ønsker å bli frisk. Lykke til!
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Gå tilbake til «Skader»