Prolaps

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Prolaps

Legg innav Bjørn Fra Land » 04 mar 2010 22:35

Anyone? :( ;)
Fortsett å løpe...

Hellerud

Re: Prolaps

Legg innav Hellerud » 06 mar 2010 00:40

Jeg har hatt prolabs ja.....i 1995 fikk jeg 3 små prolabser i ryggen og siden dengang har verken ryggen,hoftene eller teknikken på ski og løping vært slik som jeg skulle ønske.......

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 06 mar 2010 12:00

Hellerud skrev:Jeg har hatt prolabs ja.....i 1995 fikk jeg 3 små prolabser i ryggen og siden dengang har verken ryggen,hoftene eller teknikken på ski og løping vært slik som jeg skulle ønske.......

Har du Hellerud, eller noen andre erfaring med at noe trening er bedre (eller mindre belastende) enn annen trening?

Min erfaring er at løping "tar hardt på"... Har begynt å trene hos fysioterapeut, har en teori om at styrking av rett muskulatur kan gjøre det litt bedre. Jeg har vært forsiktig med løping, begynt forsiktig med ski, og sykler en del, både på ergometer'n i kjelleren og sykkel med piggdekk... Ellers går jeg lengre turer. Har tenkt å begynne å løpe forsiktig i terrenget når det begynner å bli bart, vi får se om det blir noe fart på det etter hvert :roll:

Det sies jo at mange har prolaps uten å merke det. Fysioterapeuten forklarte det med at den da ikke presset på nerver. Men for meg virker det som sagt som om det ble verre da jeg løp på asfalt og vei, og jeg tenktre at det hadde med den harde / tunge belastningen i hvert steg direkte på ryggen å gjøre.

Bjørn
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 06 mar 2010 12:04

Jo takk, fikk stilt diagnosen 3 prolapser,-nakke middel og nedre rygg, men når de er umulige så har JEG klart å få de på plass med løpingen, trenger 1.5 km for å få de i gjenge. Jeg starter som en krok og kan snaut bevege meg og få opp beina,men kommer opprettet hjem igjen og min mann ser ut som et spørsmåltegn.I går lå nervene i ryggraden blanke!(Mine føleser)
Om det hjelper idag må jeg se å teste. Er som ei gammal dame iryggen idag, musklene spenner seg jo så enormt når slik en smerte oppstår at jeg blir riktig pphengt i den ene siden, men får prøve om det virker igjen.
Turbo som melder seg om hun kommer seg hjem igjen.
Jeg sier IKKE herved at dere skal prøve det samme!!!!!!!!!

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 06 mar 2010 14:30

Ja det ble tur sann.
Fikk først ikke igang beina til løping hverken lansomt eller hurtig. Altså ble det foriktig gåing.
Så ble det vrikke gåing med hoftene, for igang skulle jeg.
Så ble det subbe skritt med bevegelse forover. Så det ble det etter 1 km. litt bedre subbeløping og jommen etter 5 km gikk det litt lettere.
De 5 km.retur hjem fikk jeg knærne høyere, skrittet fortere og gjorde det da til intervaller mellom parkeringsskiltene med innlagt rygggymnastiik pr.stolpe.
Kom greit hjem med 10 km i beina (og ryggen!) hadde også problemer i høyre bein nedover låret men det forsvant de siste km. hjemover.
Her sitter jeg nå og er i hvertfall ikke verre enn foør jeg begynte idag, heller virkelig en god del bedre.
Så imorgen er det på´n igjen.
Turbo :)
P.s. ble forferdelig dårlig igjen utpå kvelden og min mann sa bare :stakkars ,hele kvelden. Synd på meg? Skjønner ikke hvorfor.
Der er ting som er mye verre en slikt. ;)
Sist redigert av turbo den 07 mar 2010 14:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 07 mar 2010 14:27

turbo skrev:Jo takk, fikk stilt diagnosen 3 prolapser,-nakke middel og nedre rygg, men når de er umulige så har JEG klart å få de på plass med løpingen, trenger 1.5 km for å få de i gjenge. Jeg starter som en krok og kan snaut bevege meg og få opp beina,men kommer opprettet hjem igjen og min mann ser ut som et spørsmåltegn.I går lå nervene i ryggraden blanke!(Mine føleser)
Om det hjelper idag må jeg se å teste. Er som ei gammal dame iryggen idag, musklene spenner seg jo så enormt når slik en smerte oppstår at jeg blir riktig pphengt i den ene siden, men får prøve om det virker igjen.
Turbo som melder seg om hun kommer seg hjem igjen.
Jeg sier IKKE herved at dere skal prøve det samme!!!!!!!!!

Hmm.. Det var slik ryggen min funket også, tidligere. Da kunne jeg løpe meg i gang igjen. Det gikk som nevnt fram til i høst. Løpeturene gikk forsåvidt greit, men smertene nedover i leggen holdt seg konstante.

Nå prøver jeg å være tålmodig, og å trene litt hver dag, og jeg trener mye mer variert enn jeg gjorde tidligere. Prøver å legge inn styrketrening i tillegg.

Jeg synes det virker som du driver smart jeg Turbo. Det er viktig å ikke gi seg, men husk at en tur uten ett eneste løpeskritt er bedre enn ingen tur... Lykke til! ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 07 mar 2010 14:33

Jo takk, sitter her helt fornøyd nesten.
Idag begynte jeg ikke så krypende som igår.
Det gikk bedre og bedre og til slutt klarte hjernen å slippe smerteimpulsen. Å komme dit er et løft i seg.
Etter 8 km. tenkte jeg bare yes yes yes, nå slipper hjernen smerteimpulsen og jeg kunne dra farten opp litt men ikke med å høye knærne for mye.
Jeg løper litt vrikkede og annet innimellom for å myke opp ryggen underveis og det ser ut til å slå an.Folk må jo tro at jeg har litt spesiell løpestil innimellom :lol: men det gjør´ke noe.
I hvertfall skal jeg ikke klage som i går og imorges,og lysner håpet.
Nå er det bare baken så burde at gå greit igjen.
Turbo
som jobber med saken. ;)
Bjørn; alderen tar sitt :lol:

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 07 mar 2010 14:43

turbo skrev:Bjørn; alderen tar sitt :lol:

:D
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 07 mar 2010 17:34

Ja er det noe man ikke kan løpe ifra så er det alderen Bjørn.Trist, men sant eller?
Turbo som igår helst hette snegle. :lol:

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 07 mar 2010 21:28

turbo skrev:Ja er det noe man ikke kan løpe ifra så er det alderen Bjørn.Trist, men sant eller?
Turbo som igår helst hette snegle. :lol:

Du har evig rett Turbo ;) Men jeg tenker, som jeg skriver under alle innleggene mine, at vi skal fortsette å løpe...
Vi skal løpe, ikke mot alderen, men med den...
er det en dag jeg ikke får til, så lar jeg være. Og når jeg har det slik som nå så bruker jeg mer tid på å komme meg i gang igjen. Akkurat nå nyter jeg at jeg ikke har vondt, at det ikke er stivt, at jeg har trent fem dager siste uke, og da ser jeg lyst på framtiden og.
Jeg ser faktisk for meg muligheten for noen gode løpeturer på meget respektable tider 8-)
På den måten tar jeg hensyn til alderen, men det er for dumt at det skal være trist da Turbo?

Så mens jeg ser på Monsen og den utrolige gjengen hans, vi har vel ingenting å klage over vi som faktisk kan løpe, av og til ;) 8-)
Fortsett å løpe...

Gå tilbake til «Skader»