Prolaps

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
turbo

Re: Prolaps

Legg innav turbo » 07 mar 2010 21:59

Ups Bjørn,
har jeg gitt inntrykk at jeg sitter her og tenker over alderen? Nei å nei.
Det gjør flere av de som er mye yngre,hehe. ;)
Altså jeg holder på å løpe meg opp til løpeprogramet mitt på ca. 100+ km. i uka, det kjørte jeg mellom Berlin maran og New York i høst (6uker) og det virket veldig bra og jeg var ikke pumpa og skadet.
Så idag håper jeg at jeg kom igang med det. Nå vil jeg bare ha bare veier framover så blir det nok en ordning på det også.
Har en super fysio som jeg ikk hadde sett på 1 1/2 år, så han får meg nok på rett kjøl igjen.
Ellers så har jeg kjørt med tennisballterapien som har hjulpet meg enormt. Det er bare nå mine virvöer løper løpsk så har jeg ikke så mye å sette mot og da smeller musklene til.
Nå gleder jeg meg til jobben i morgen forhåpentligvis oppreist gange og litt sang og så LØPETUREN:
Bra kombinasjon av ting og tang.
Hvilke løp skal du still til framover?
Turbo

perheske

Legg innav perheske » 09 mar 2010 09:53

Jeg har hatt prolaps noen ganger - alltid nederst i ryggen (isjias). Kanskje noen kan ha nytte av hvordan jeg har taklet det??
De to første gangene var jeg "ute av spel" 2-3 mnd. Kunne ikke gjøre noe som helst utover å knaske smertestillende og muskelavslappende.
Da det begynte å komme seg tvang jeg meg ut. Startet med 10-15 minutters tur hver dag. Det var ikke godt, men jeg økte etterhvert - og etter 2-3 mnd var jeg tilbake i gammel form (som den gang var å løpe 10 km på rundt 42 minutter).
Høsten 07 kjente jeg ilingene igjen nedover beinet. Da var jeg påmeldt halvmaraton, men valgte likevel å stille på startstreken. Det var ikke mye godt å løpe, så jeg tenkte å gi meg - men etter 2-3 km ga smertene seg gradvis og ble nesten borte. Økte sakte farten, og avanserte fra sist i feltet til nr 2 i min klasse.
Siste gang var juni 2008. Da medførte skaden lammelse i ankelen - så det ble nokså akutt operasjon.
Jeg måtte ligge dønn i ro 3 døgn etterpå, men så var jeg i trening fra 4. dag av. 20 min i skogsterreng - og gradvis økning utover sommeren. Jeg var hemmet, både i fart og i distanse og i motorikk (snublet i alt mulig) - men etter intens og målrettet løping + sykling (ingen intervaller, bare rett fram) vinteren 08-09 var jeg tilbake igjen i mars og perset etter hvert på alle distanser jeg konkurrerte i.
Jeg subber fortsatt litt med høyrefoten - men det betyr neppe mye på lange distanser.
Dette må jeg nok bare leve med. Alternativet er værre....

solar

Legg innav solar » 09 mar 2010 14:46

Jeg fikk akutt prolaps etter et løfteuhell for et år siden. Hele våren ifjor gikk med til opptrening som bestod av gåturer og enkle ryggøvelser. I sommer begynte jeg å jogge og for meg har det vært gunstig, nå får jeg vondt i ryggen når jeg er forkjølet og ikke kan trene. For meg er sykkel mer belastende enn løping, men dette varierer visst fra person til person.

Det eneste positive med dette prolapset er at jeg nå tydeligvis er nødt til å trene. For første gang siden ungdommen har jeg systemtisk trent konsekvent minimum tre ganger i uka gjennom hele vinteren. Effekten av dette skal det bli spennende å se på et par mosjonsløp utover året :-)

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 09 mar 2010 19:02

Det merkelige er at jo mer jeg har løpt i omfang jo mindre har jeg hatt av problemer, med denne vinteren har det ikke akkurat
blitt like mye så da knaller det til ser det ut som, men nå er det bare å se det positivt og forsøke å løpe seg i form igjen.
Hadde ALDRI trodd at jeg skulle innfri den farten idag på 1000 meter intervallen. Fikk nesten ikke med meg beina de første meterene.Tja, overraskelsens tid er ikke forbi.
Turbo :D

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 27 mar 2010 14:37

.. og så var det årets første skikkelige løpetur... ca 50 minutter i roolig tempo ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 16 apr 2010 09:55

Hei igjen Björn, odt å se at du er igang igjen.
Jeg har bra kontroll på ryggen forutom Tubus Ischiadicum, men den ordner seg også så langsomt håper jeg etter jeg var hos Joe Kaufmann (han holder til i Bergen med behandlingsbesøk i Berlin innimellom).
Har kommet meg bra opp i omfang siden påskeuken. Så nå er det Stockholm som skal forberedes. Igår 23 og i morgen 30+
Lykke til videre framover nå som også været blir bedre og varmere.Tror det er viktig at ryggen holdes varme hele tiden!
Turbo :)

perheske

Legg innav perheske » 25 apr 2010 09:20

Jeg har hatt flere prolapser; Våren 90 - før jeg begynte å løpe. Da var jeg elendig hele våren, og det var da også viktigste unnskyldning til min løpende nabo at jeg hadde for dårlig rygg til å løpe.
Men så overtalte han meg etter hvert - høsten 92.
Nytt prolaps påskeaften 93 (under fødelsen til min yngste sønn).
Løpingen ble stoppet fordi jeg stort sett lå på en madrass fram til midt juni.
Så krekte jeg meg ut, 3 km etpar ganger - økte til 6 km - og så var jeg tilbake i løpet av sommeren.
3. prolaps kjente jeg høsten 07. Da var jeg påmeldt 1/2 maraton på Lindås sammen med mine 3 gode løpekompiser. Jeg ville ikke svikte laget, så jeg ble med for å se på. Vel framme, så stilte jeg på streken - og kunne jo ta etpar meter. Det gjorde jeg og det var ganske så vondt. Men jeg klarte ikke stoppe - og etter 4-5 km - faktisk så gikk det lettere. Kjente jo smertene hele tiden, men ikke illere enn at jeg økte farten gradvis og avanserte fra sist i feltet til godt framme. Det ble 2. plass i klassen - og jeg tror faktisk jeg løp prolapsen av meg. Det var mye bedre etterpå, og forsvant helt etter noen uker.
4. og siste kom i juni -08. Da var det lammelse i foten og akutt operasjon. Operert santhansaften, måtte ligge "urørlig" på rygg i 3 dager. Hjem torsdagen - og en ørliten løpetur i skogen samme ettermiddag (hadde fått lov). Jeg var fortsatt lammet, så jeg snublet i alt og ingenting.
Sommeren gikk til gradvis utvidelse av trening. Ut stort sett hver dag.
Løp halv maraton måneden etter. Det var ille, men jeg kom i mål - ca sist. 6-timers i august. Det var nok en snublende løpsstil. Fikk kommentarer på det, men med rolig fart kom jeg greit gjennom - på mitt eneste 6-timers under 6 mil.
Hel maraton i september. Det gikk bra i 20 km - så der ble det også plassering omtrent sist.
Høsten - to viktige løp: Mitt første 100-km - der jeg ble sist (og fikk sølv i NM klasse 50-54 - underlig), og så mitt første 24-timers på Bislett. Da kjente jeg at - nå er jeg stort sett tilbake i funksjon. Løp greit i 15 timer, gikk / sjanglet i 6 timer til - og fikk 152 km.
Våren 09 var det intens og målrettet opptrening, først og fremst med tanke på tilbake til ca 3.30 på maraton. Målet ble nådd i mars - og siden har jeg fortsatt framgangen og satt pers på alle løpte distanser. Jeg blir 55 i år.
Jeg forteller dette - ikke for å skryte (tro meg på det), men at for meg har det vært en solskinnshistorie. Elendigheten var mulig å snu - og om 2 uker skal jeg til Frankrike og løpe VM i 24-timers. For meg var det i alle fall rett å gå i gang så snart og intens som mulig etter prolaps. Kjenn på hva du gjør. Går det rimelig greit - så gjør det. Ubehag tror jeg er greit, men ikke press utover det jeg vil kalle smerte.
Det er håp for alle (eller i alle fall de fleste)
Og har noen nytte av min historie - kjempebra.
God løpevår alle sammen

Per A Heskestad, Frekhaug

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Prolaps igjen

Legg innav Bjørn Fra Land » 15 des 2010 09:47

Nei da. Jeg har ikke prolaps igjen. Bank i bordet og touch wood... ;)

Jeg drar litt mer i denne gamle tråden nettopp fordi jeg ikke har fått igjen ryggproblemene mine. Det er jo på høsten det pleier komme for min del. Det har vel noe med været å gjøre, samtidig som jeg seg av treningsdagboka at jeg har lett for å gå ned på mengden fra slutten av september og mot jul. Og, noen ganger har jeg prøvd å intensivere treninga etter at jeg har fått vond rygg, med dårlig resultat.

I høst har jeg "kjent" ryggen et par ganger. Først da jeg tok fram skiene i november og nå sist da jeg måtte flytte 30 cm småtung, trøndersk førjulsnø. Men begge gangene har jeg kjent det mer som "muskulært", om det går an å si det slik. Altså, jeg har ikke fått det "tungt" med stråling ut i beina og krefter som "slipper" slik at man må kompensere med armer og alle andre kroppsdeler for å komme seg opp. Det har heller ikke vært uoverkommelig å ta på seg sokkene om morgenen. Alt i alt en fin høst i "ryggperspektiv" :P

Jeg husker med gru på våren da jeg virkelig ikke trodde det skulle gå an å løpe skikkelig igjen. Men, med tålmodighet samt et besøk hos Kollis her på forumet, med en time refleksologi, som jeg var usikker på hvor mye nyttet da. Men, for alt jeg vet kan jeg ha nytte av den enda... 8-)

Uansett, kroniske sykdommer og skader er ikke mer til hinder enn du gjør dem. Det var en tråd på det gamle forumet om å leve med de skadene man har, og det handler mye om det. ;)
Fortsett å løpe...

perheske

Legg innav perheske » 18 jan 2011 12:35

Er det prolapssmerter jeg kjenner? Senhøstes og i vinter har det gnaget og verket i høyre bein, helst under kneet. Å ligge og gå er OK. Å sitte gir gnaging - særlig i baken, mens bilkjøring gir det samme i ankelen. Under løp er det varierende. Kommer og går - og på ulike steder - men mest under kneet. Hvis det er prolaps, så er smertene i beinet fantomsmerter, dvs at problemet sitte i ryggen - og ikke i beinet. Innbiller meg derfor at rolig (og lang) løping er uproblematisk. Hva sier dere? Skal teste maraton nå på torsdag - og 24-timersløp neste helg. Hvordan går det tro? Jeg har ikke de typiske smerteilingene ved bøying av hofteleddet - så noen dramatisk prolaps er det uansett ikke - men litt plagsomt når jeg trener.
Takknemlig for kommentarer!

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 18 jan 2011 14:57

Hei. Skulle kanskje minst tapet det kneet før disse løpene.
Lykke til.
Turbo :roll:

Gå tilbake til «Skader»