Maraton og triathlon skader hjertet!

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
Løpelars

Maraton og triathlon skader hjertet!

Legg innav Løpelars » 21 jan 2012 12:38

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10075892

Ikke akuratt artig lesning i Vg i dag......
Mvh
Xandathrii

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"

padde

Re: Maraton og triathlon skader hjertet!

Legg innav padde » 27 jan 2012 19:01

Hmmmmm.
Jeg har jo fulgt denne begynnende forskningen litt fra sidelinjen. Legejounalen (konas- jeg titter innnom i blandt) har og hatt noen spede artikler om emnet.
Men variablene er mange- og det er vel pt umulig å dra noen matnyttig konklusjon.
Væske og oppvarming nevnes fra vitenskapelig hold,- det kan vi jo merke oss.

Skal vi gjette litt om risikofaktorer- fra ikkevitenskapelig god gammeldags besserviten (jo mindre vi vet- jo mer sikre kan vi være :mrgreen: )??:
- Jeg tipper uforholdsmessig lav puls <40 (?) er (tidlig) symptom
- Mye ski (lett å holde høy intensitet på treningene- og mye lettere enn ved løping). Flere enn jeg mister all treningsforstand vinterstid.
- Kanskje skal man trene litt mindre ved økende alder- og ikke omvendt eller like mye?

Jeg aner ikke. Har man trent gjennom hele livet, mister man lett litt fokus på det helsemessige (iallefall jeg). Kroppen funker jo bra= don't worry be happy. Men hvis man kan gjøre små justeringer i treningen, kan det jo være at man forblir happy noe lengre.
Jeg venter videre kunnskap om emnet (passert 40... ugh!)

Brukeravatar
kollis

Re: Maraton og triathlon skader hjertet!

Legg innav kollis » 31 jan 2012 20:09

en mulig årsak kan være at hormonsystemet ikke er oppe å går så ofte.De har et blodsukker som er lite i balanse,eks langvarig stress,+ et forhøyt sukker inntak ,fører til at de fleste produsere for lite muskler i forhold til det de mister,(dermed skader på hjertet).Da må spise noe som kroppen kan lage hormoner av....mao andelen protein,fett og karbohydrater .....at disse utøverne spiser feil er det vel få som kommer til å si...... :lol: Hvorfor de fleste av skieliten mistet piffen i musklaturen etter touren kan da være at de mister det å hvile seg nok i dette løpet for å ta seg inn,(siden jeg mener de spiser noe som stresser kroppen for mye i en slik situasjon),,,,,hadde vært lett å sjekke dette vist de hadde muligheten til å måle muskelmasse før og etter touren...
får som vanlig roe kritikerne mine at alt er teori,,skulle ha vært politiker jeg ser jeg nå...

Gå tilbake til «Skader»