Trykkbølgebehandling ved plantar fascitt

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
mosjonist

Trykkbølgebehandling ved plantar fascitt

Legg innav mosjonist » 28 feb 2012 11:13

Hei, noen som har erfaring med trykkbølgebehandling for å bli kvitt plantar fascitt? Vurderer å prøve - ulempen er at man ikke kan løpe på noen uker i forbindelse med behandling. Ev. er det noen som har andre behandlingsmåter med godt resultat? Takknemlig for svar!

anne

Re: Trykkbølgebehandling ved plantar fascitt

Legg innav anne » 28 feb 2012 21:49

Slet med plantar fascitt. Tok trykkbølgebehandling. 5-6 behandlinger hos naprapat, som også masserte senen. Alt gjorde vondt! :( Man må uansett holde seg unna løping for å bli kvitt det. Tok et års tid før jeg kunne løpe igjen. Tror behandlingen hjalp. Men å ta tiden til hjelp er helt nødvendig. Har vært omtalt på denne siden tidligere. Alternativ trening som sykling, svømming evt ski er ok. På det verste kunne jeg ikke en gang gå tur. I dag merker jeg ingenting og kan løpe så langt jeg vil. Pr i dag vil det si et par mil. Innleggssåler bruker jeg også, for å avlaste hælen og rette opp tverrplattfothet.

Lykke til med helbredelsen! ;)

mosjonist

Legg innav mosjonist » 29 feb 2012 14:28

Takk for svar Anne!
Jo, jeg vet at det tar tid og at man bør holde seg unna løping. Jeg har hatt plagene i ca 3 mnd. Iser ned etter trening og ellers ved behov. Har også trent mye alternativt (sykling/ svømming), men har hele tiden klart å løpe noe, så jeg har nok ikke blitt så alvorlig "angrepet" foreløpig. Under selve løpeturen kjenner jeg lite eller ingen smerte, men jeg kjenner det igjen når jeg blir kald. Jeg gjør også endel øvelser som jeg har fått anbefalt av kiropraktor.
Har hatt dette før, på andre foten, og da gikk det over etter noen mnd uten spesiell behandling. Fysioterapeuten jeg har snakket med sier trykkbølgebehandling gir bra effekt, men jeg prøvde det for noen år siden på en vond skulder, og etter flere behandlinger var jeg fremdeles ikke noe bedre. Bare helt blå på skuldra og noen tusenlapper fattigere! Jeg er derfor skeptisk til trykkbølgebehandling og hører gjerne fra noen som er sikre på at det har hatt effekt på dem.

Forresten - Hva slags såler bruker du, Anne?

anne

Legg innav anne » 29 feb 2012 19:12

Fikk såler tilpasset av en ortoped. Myke under problemhælen og en liten opphøyning under foten.

Skikkelig ergelig skade å få, men sånn er det jo med alle overbelastningsskader. Tredemølle syns jeg var fint, da kunne jeg bare gå av hvis jeg kjente noe. Elipsemaskin ligner og litt på å løpe. Så det er jo masse alternativer. Men ingenting kommer opp mot en ekte løpetur da.....

Høres ut som skaden din ikke har kommet så langt som min gjorde før jeg reagerte. Jeg klarte ikke sette foten nedpå bakken til slutt. Da var veien tilbake lang. Ikke sikkert din vei blir like lang hvis du lar det lege seg.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 01 mar 2012 08:47

Hei

Som jeg har skrevet tidligere her på forumet et sted, så la jeg om løpesteget mitt til forfotsløping etter å ha slitt noen mnd med begynnende betennelse under fotbuen.

Jeg kom borti en fysioterapeut som er spesialisert innen ortopedi. Det var han som anbefalte meg å legge om løpesteget mitt.
Han mente at noe av problemet vedr plantar facitt er at vi bruker for dempede sko, bruker foten for lite (inkativt forisett) osv....

Så han sendte meg hjem med noen enkle styrkeøvelser og la tvert om løpesteget. Etter et par uker var jeg nesten symptomfri.

Jeg vil ikke si at dette passer for alle, men jeg kan i alle fall sette søkelyset på at det å bare avlaste fotbuen vil kanskje hjelpe på kort sikt. Fysioterapeuten min sa at det er nok bare spørsmål om tid før det vil vende tilbake, dersom man ikke griper fatt der hvor problemet ligger og endrer på vanemønsteret.

I dag løper jeg fortsatt på forfot/midtfot og det føles nå veldig unaturlig å lande på helen.
Jeg løper langturene mine som vanlig og det fungerer greit. (har ennå ikke løpt over 2 1/2 t, men synes jo det er bra uten at jeg har blitt spesielt støl)

Trykkbølgebehandling ville jeg gjort kun som aller siste utvei før operasjon.

Hilsen Annette :)

mosjonist

Legg innav mosjonist » 02 mar 2012 09:38

Takk for svar Annette!
Så bra at du ble så raskt bra igjen!
Tror nok du kan være inne på noe, avlasting tar jo ikke bort selve årsaken til at problemet oppsto. Men var det ikke veldig vanskelig plutselig å legge om løpssteget? Prøver selv å lande lenger fram på foten, men vet ikke helt om jeg klarer det i lengden dersom jeg ikke fokuserer på det konstant under løpinga. Kan jeg spørre hva slags styrkeøvelser du gjorde? Har selv fått råd om tåhev, balanseøvelser og øvelser som styrker hoftemuskulaturen.
Har du forresten gått over til sko med mindre demping? Hva med type sko når/ hvis du løper på asfalt? Selv løper jeg med dempede sko på asfalt, f.eks Asics Nimbus (prøver å unngå det mest mulig, men målet mitt er Berlin Maraton til høsten, så da bør jeg trene litt på asfalt også). På mølle bruker jeg lettere sko. Synes jeg merker smertene mer når jeg løper ute enn når jeg løper på mølle.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 05 mar 2012 11:43

Hei

Det var uvant å tvinge seg til å løpe på forfot i starten og var veldig støl de første gangene. Men nå føles det uvant å løpe med hælen først. Så det går seg til.
Jeg løper veldig mye i terrenget og da trenger man ikke så mye demping i skoene. Når jeg løper orientering er det null demping i skoene og det er etter orienteringsløp jeg er som aller best i bena hvis jeg er skadet. Da får man brukt foten på en annen måte og hele kroppen også forsåvidt.

Jeg trente styrke for kjernemuskulatur og styrket foten med å gjøre knipeøvelser for tærne mens man står på foten. Hvis du googler litt, finner du mange tips på youtube feks. Ellers er det eksentrisk trening ect.
Løper du på forfot, flytter du tyngdepunktet i kroppen også automatisk fremover og hoftemuskulaturen og bakside av lår blir mer aktivt brukt.

Jeg har i det siste nok løpt litt for mange harde økter på asfalt med litt for lite dempede sko og kjenner det i beinhinna. Så det er nok et poeng kanskje og ikke løpe med for lite dempede sko på asfalt. Asfalt er ikke bra uansett hvordan men vender på det.....

Det jeg har gjort i forkant av maraton tidligere, er å ta langturene mine på asfalt og resten av øktene i skogen. Det har fungert fint for meg.

Lykke til!

fugl

Legg innav fugl » 29 mai 2012 20:54

Har forsøkt ortopediske innleggssåler, tøye-sokk / Strassburgsokk, trykkbølgebehandling og kortison-injeksjoner. Av alle disse var det kun kortison-injeksjonene som hjalp, men symptomene kom tilbake straks effekten av sprøyten var gått ut (2-3 mnd.) hvilket resulterte i ny sprøyte, nye 2-3 mnd. og så videre. For mye kortison i senene er ikke bra, så jeg kuttet ut den behandlingen og.

Men.

Nå har jeg ikke løpt på over et år og symptomene er borte, selv ved hard løpetrening. Det virker som om tid har vært den beste behandlingen her. Nå skal jeg ta det forsiktig, øke gradvis - så jeg ikke på ny får tilsvarende overbelastningsskade. Operasjon skal også være en mulighet, men ikke regn med å kunne løpe på lang tid etter operasjon heller. Og resultatene er langt fra 100 %.

løpeliten

Legg innav løpeliten » 06 sep 2012 20:42

kan jeg spørre hvor fysioterapeuten som har spesialisert seg på ortopedi holder til? Høres ut som noe jeg trenger :D

garmaner

Legg innav garmaner » 07 sep 2012 12:28

http://saveyourself.ca/tutorials/plantar-fasciitis.php

Les, lær og gjør din egen vurdering blant alle behandlingsalternativene.

Gå tilbake til «Skader»