Hjelp! Ankelen blir ikke bedre (desperat!)

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Endorfina
Sted: Oslo
Kontakt:

Hjelp! Ankelen blir ikke bedre (desperat!)

Legg innav Endorfina » 05 mar 2012 15:07

Jeg løper vanligvis 3-4 mil i uka, men etter en ekstra lang tur (på 28km, men beina er vant til et par halvmaratondistanser i måneden) 14/1 har jeg siden hatt en veldig vond fremside høyreankel, overgangen legg-fot. (Eksempel på mest smerte er å gå ned trapper.)

Jeg har hatt løpepause på et par uker før jeg forsiktig startet opp med korte turer (5-10 km) hver 3./4. dag. Kompresjon/leggbånd gjør vondt verre (strammer på det vonde området) Tar noe styrke-/tøyeøvelser. Det er ikke legghinnebetennelse (som jeg kjenner veldig godt til, og også er grunnen til at jeg er veldig forsiktig med å øke mengde (skulle gjerne løpt mye mer enn 3-4 mil i uka, for å si det sånn!)).

Etter hver tur nå går jeg som en haltende invalid i et par dager. Venter til smertene er borte før jeg prøver ny, forsiktig tur. Ingen bedring, på snart to måneder!
(- også jeg som er påmeldt Berlin Maraton, hvordan skal det gå...?)

Noen som har tips eller råd? Er det noe poeng å ta turen til NIMI, eller vil de bare be meg om å ta løpepause i to måneder og svømme i stedet (uaktuelt!) ?

Brukeravatar
janolav
Sted: Gjøvik

Re: Hjelp! Ankelen blir ikke bedre (desperat!)

Legg innav janolav » 06 mar 2012 22:46

Gjør det du må for å bli skadefri igjen.
Nimi høres ut som en god ide.
Og hvis det er svømming som skal til for å komme tilbake - so be it.

Brukeravatar
knut42

Re: Hjelp! Ankelen blir ikke bedre (desperat!)

Legg innav knut42 » 07 mar 2012 14:22

Pause og Nimi høres ut som en god idé.

Jeg har omtrent samme problem med min venstre fot og skal opereres om en måned.

Selv har jeg brukt en ankelstøtte de siste årene som flytter belastningen fra leddet og over på leggen. Det hjelper big time på smertene.
http://www.oslosportslager.no/produkt/a ... -7573.aspx

Hvis denne ankelstøtten kombineres med en litt stiv såle, vil du ikke merke så mye til smertene. Uansett anbefaler jeg deg til å dra til en ortopediingeniør for å få dette spesailtilpasset, da de universelle støttene ikke er så gode å bruke over tid. Bruk f.eks www.ortopediteknikk.no - de har avdelinger over hele landet.

Gå tilbake til «Skader»