Løping/Lateral menisk

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
tunjan

Løping/Lateral menisk

Legg innav tunjan » 11 mar 2010 21:01

Hei

Jeg fjernet mye (60-70% ) av den laterale menisken for en stund tilbake. Legen frarådet meg å fortsette med å løpe, pga risikoen for slitasje/forkalkninger senere i livet. Løping er en viktig del i livet mitt, så jeg ble veldig lei meg når jeg hørte hans tanker omkring dette. Tanken på å ikke kunne ta meg en fin joggetur gjør meg litt trist... :(
Jeg lurer på om en rolig joggetur i feks 6 min/km fart, kan gjøre noe skade? Det er vel ingen som kan si om det gjør det eller ikke...kun tiden vil vel vise det, men er det noen som kan komme med noen tips/råd/trøstende ord...? 8-) Skal jeg ta sjansen på å ta meg 2-3 sånne rooolige turer i uken...?

dr.fysio
Sted: asker

Re: Løping/Lateral menisk

Legg innav dr.fysio » 29 apr 2010 20:24

hei!
Det er helt greit å løpe i rolig tempo, men du må glemme intervaler og opp baken :cry: . Best hvis du prøver å ungå asfalt, hopping, trening på trappa ogetc. Bare rolig trening. Bruk elastisk bandasje på kne og sportstape under og på sider patell. Hver gang når du føler vondt må du slute å trene og bruke is, eller kaldt kompreser på kne. Lykke til
dr. fysio

tunjan

Legg innav tunjan » 29 apr 2010 20:49

Hei og takk for svar :D Er du fysio eller? :o Jeg har prøvd å jogge noen turer i veeeldig rolig tempo.. 1 gang i uken...6.30 min/km. Å når jeg har jogget så har jeg prøvd å løpe på framfot..å det virker som det går greit...får ikke vondt under/etter turen, å det er vel et godt tegn??
Jeg er veldig oppmerksom på smerter i kneet...Legen som opererte meg sa at det kunne hende jeg kjente litt, men så lenge det ikke ble hevelse i kneet, så mente han at det ikke var noen "fare"...Men jeg måtte stoppe med en gang hvis hevelsen kom... Sykkler 2-4 ganger i uken nå som "erstatning" for løpingen, men merker jeg savner jogginga :(

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 30 apr 2010 15:26

hei ja, jeg er en fysioterapeut :D . tempo er ok. Prøv også svømming, boblebade. det er veldig viktig å bruke noe støte utstyr i rundt knee ( det kan være bandasje med tape)
lykke til dr. fysio

Gå tilbake til «Skader»